Brev:
Baby 15 måneder - vågner op i timer om natten
22. november 2018
Alder:
15 mdr.
Baby 15 måneder - vågner op i timer om natten
Kære Helen
Vi er et par efterhånden rigtig godt trætte forældre, der har brug for et par gode råd vedr. vores datters tossede nattesøvn.
Vi har en søn på 6 år, og har aldrig haft de store vanskeligheder med ham og søvnen.
Og så har vi en datter på knap 15 måneder (født til tiden og sund og rask), som virkelig trækker tænder ud på søvnfronten…
Vores datter er en pige, som på alle måder trives rigtig fint. Hun går i vuggestue og elsker det. Er egentlig altid glad. Hun er motorisk (ifølge vuggestuen) ret hurtig og der er virkelig meget gang i hende. (Gik da hun var 11 måneder, kravler op at stole/stiger, løber på løbehjul på sin gåvogn og forsøger sig med løbecykel). Hun spiser godt og trives storartet. Har vældig meget temperament og er meget god til at kommunikere, hvad hun vil (og ikke vil!). Men med søvnen er vi meget udfordret..
Fra hun har været 5-6 måneder gammel har hun været vågen hver nat mellem 1 ½ - 3 timer. Utallige nætter har en af os gået rundt med hende på armen, fordi det var den eneste måde, hvorpå hun ikke enten græd eller rodede voldsomt rundt i sengen.
Hun sover i egen seng og vi forsøger at have et putteritual, hvor vi læser/synger på hendes værelse og derefter lægger hende i sengen, hvor hun falder i søvn, mens vi synger. Indtil for nylig fik hun en flaske i sengen mens vi sang en vuggevise. Når flasken var tømt, vendte hun sig om på siden og sov. Lige de seneste par uger har hun ikke villet have flasken og det er jo også fint. Til gengæld protesterer hun så typisk, når hun kommer i seng. Vi kan dog tage hende på armen og i løbet af 5 min kan vi lægge hende tilbage – lige inden hun falder i søvn og så have en hånd på hende eller synge i 1 minut indtil hun sover. Det sker også, at hun falder i søvn på armen, men så er det uproblematisk at lægge hende i egen seng. Vi forsøger dog at holde fast i putteritualet så godt vi kan.
Når vi lægger hende i egen seng om aftenen, har hun typisk et par småopvågninger i løbet af de først 4-6 timers søvn, hvor hun bare skal have en hånd, en sut eller lige kort op på armen og så ned igen. Det er absolut ikke det store problem.
Men på et tidspunkt – og det er typisk mellem kl. 24 eller 2.30 vågner hun op og kan ikke lægges til at sove igen. På det her tidspunkt accepterer hun ikke at komme tilbage i sengen. Hun græder bare, hvis vi forsøger at lade hende blive i sengen/ikke tager hende op.
Hun vil kun være på armen/i favnen og så har vi valget mellem bare at gå rundt med hende på armen i lang tid eller tage hende med ind i seng og sidde/ligge med hende – hvilket tit medfører noget roderi. Men i de her 1 ½ - 3 timer er hun vågen. Har helt åbne øjne og ligger bare og kigger. Græder ikke – medmindre vi forsøger at lægge hende fra os. Vi tænder selvfølgelig ikke lys, taler ikke, men er bare helt stille og siger maksimalt en shhh-lyd, men vi enten sidder med hende, går eller vugger hende siddende i favnen. Hun mosler dog i perioder så meget, så vi bliver nødt til at gå op og gå, for at få ro på. Og til sidst venter vi jo bare på, at hun bliver så træt, at hun igen falder i søvn og vi kan lægge hende fra os. Og det kan jo så være alt mellem kl. 03 – 05, at hun falder i søvn igen. Det er ikke nøjagtig samme tidspunkt hver nat – men det er stort set det samme, vi går igennem.
Vi synes efterhånden, vi har prøvet alt – men intet gør, at det bliver anderledes. Vi er godt slidte, og får det kun til at hænge sammen med fordi mor går meget tidligt i seng og tager natten, mens far tager over tidlig morgen, så mor igen kan sove et par timer, inden vi skal op på job. Heldigvis har vi 2 soveværelser, så vi har mulighed for i en periode at splitte op, så far sover med vores dreng på en anden etage – indtil vi forhåbentlig får styr på det her roderi. Vi havde jo egentlig tænkt, at det bare var en fase, men nu har fasen varet så længe, at vi er blevet lidt desperate. Vi synes at læse os til, at hun jo snart burde sove igennem med den alder hun har.
Vi har prøvet, om det kunne ændre noget
• At sove i vores seng fra start
• At rykke lidt rundt på lurerne (give hende 2 lure, vække hende fra den lange lur m.v)
• At give grød / flaske inden hun skal sove (hun gider ikke noget af det mere)
• Fået tjekket ørerne
Intet synes at hjælpe.
Vi har dog ikke taget en ”skrige-kamp” i hendes egen seng, hvor vi insisterer på, at hun skal blive i sengen og ikke komme op. For hun melder ret tydeligt ud, at hun kun vil være i favnen på os. Her falder hun til ro med det samme (men falder dog ikke i søvn).
Vi har heller ikke taget hendes tremmeseng ind i vores soveværelse, for det tror vi ikke gør en forskel. Vi har en kæmpe seng (3 meter bred), hvor også vores søn sover. For for at vi alle kunne få lidt mere ro, rykkede vi hendes tremmeseng ind på hans værelse, som støder lige op til soveværelset. Så rykkede han så til gengæld ind i kæmpesengen, og det er helt ok. Samsovning generer os slet ikke. Vi synes alle det er hyggeligt – selvom han ellers tidligere sov på eget værelse.
Vi overvejer nu at investere i en tyngdedyne/tyngdedragt – men ville lige skrive til dig først. Måske har du en god idé – og måske også et bud på, om tyngdedragten kunne være en idé.
Eller måske er der noget, vi endnu ikke har testet (musik, zoneterapi, whatever), som du har erfaring med.
Og hvis du bare kan give os en tro på, at det slutter om 3 måneder – så overlever vi også ☺.
Hendes dag ser sådan ud:
Kl. 5-6 (de seneste 3-4 dage kl.6, tidligere typisk 5 (eller lidt før)) – vågner og er frisk
Kl. 6-6.30 morgenmad
Kl. 8 Vuggestue
Kl. 9 Nogen gange et ”powernap” i vuggestuen på 20 min
Kl. 12-15 Lur i typisk 2 ½ til 3 timer
Kl. 16 Hentes hjem
16.30 – 17.30 Aftensmad
kl. 18 Aftenbad og hygge
kl 19-19.30 Er meget træt og falder i søvn (i egen seng)
20-02 Vågner 1-4 gange og skal have sut/hånd eller lige hurtigt på armen
24-02.30 Vågner op og er vågen i 1 ½ - 3 timer før hun sover til hun står op
Mon du har et bud på, hvad det er der foregår i hendes babyhoved/babykrop, og om vi kan gøre et eller andet for at hjælpe hende (eller måske mere od selv, eftersom vi synes at være dem, der lider mest under det…)
Vi vil blive helt utroligt glade, hvis vi kunne til at få lidt ro om natten og lidt mere overskud.
På forhånd tak for dine overvejelser.
M & Co.