Brev:
Vågner om natten og mælkebehov
23. november 2018
Alder:
12 mdr.
Vågner om natten og mælkebehov
Hej Helen
Vores den mindste er lige blevet et år. Hun er en livlig og dejlig efternøler.
Den sidste uges tid er hun begyndt at vågne i mellem 3 og 4 om natten, og vi kan ikke få hende til at sove igen før omkring kl. 5, og så er der ikke længe til vækkeuret ringer. Selvfølgelig er det bare endnu en fase, som jeg håber, er gået i sig selv, når jeg får svar fra dig. :-)
Hun får ikke flaske mere, hverken om natten eller når hun skal puttes. Vi indførte godnatgrød omkring 10 måneders alderen, og efter sådan en portion blev flasken meget bestemt skubbet til side. Hun ville ikke have den. Vi bibeholdt flasken om natten et stykke tid efter, men omkring 11 mdr. begyndte hun at sove igennem. Så vi fjernede også den flaske.
Jeg er faktisk lidt i tvivl om hun får mælk nok i løbet af dagen. Hun er ikke voldsom interesseret i letmælk. Hun får havregrød til morgen og puttetid og tilbydes også mælk i kop på samme tidspunkter, men hun vil hellere have vand. Er det nok med ca. 200 ml. Hun elsker ost og får det flere gange om dagen, og så får hun også indimellem yoghurt eller tykmælk om eftermiddagen.
Hun sover en kort lur om formiddagen hos dagplejemor og en længere om eftermiddagen. Herhjemme vil hun helst sove en lang lur om formiddagen og en kort om eftermiddagen, men vi prøver at holde den samme rytme som dagplejemor, hvilket betyder, at vi vækker hende. Især om formiddagen, men også om eftermiddagen, hvis hun sover til kl. 16.
Til hverdag bliver hun vækket kl. 6. I weekenderne sover hun til 6.30.
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
mor til tre