Vågner om natten og mælkebehov

23. november 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Vågner om natten og mælkebehov

Hej Helen

Vores den mindste er lige blevet et år. Hun er en livlig og dejlig efternøler.

Den sidste uges tid er hun begyndt at vågne i mellem 3 og 4 om natten, og vi kan ikke få hende til at sove igen før omkring kl. 5, og så er der ikke længe til vækkeuret ringer. Selvfølgelig er det bare endnu en fase, som jeg håber, er gået i sig selv, når jeg får svar fra dig. :-)

Hun får ikke flaske mere, hverken om natten eller når hun skal puttes. Vi indførte godnatgrød omkring 10 måneders alderen, og efter sådan en portion blev flasken meget bestemt skubbet til side. Hun ville ikke have den. Vi bibeholdt flasken om natten et stykke tid efter, men omkring 11 mdr. begyndte hun at sove igennem. Så vi fjernede også den flaske.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om hun får mælk nok i løbet ...

Annonce

... af dagen. Hun er ikke voldsom interesseret i letmælk. Hun får havregrød til morgen og puttetid og tilbydes også mælk i kop på samme tidspunkter, men hun vil hellere have vand. Er det nok med ca. 200 ml. Hun elsker ost og får det flere gange om dagen, og så får hun også indimellem yoghurt eller tykmælk om eftermiddagen.

Hun sover en kort lur om formiddagen hos dagplejemor og en længere om eftermiddagen. Herhjemme vil hun helst sove en lang lur om formiddagen og en kort om eftermiddagen, men vi prøver at holde den samme rytme som dagplejemor, hvilket betyder, at vi vækker hende. Især om formiddagen, men også om eftermiddagen, hvis hun sover til kl. 16.

Til hverdag bliver hun vækket kl. 6. I weekenderne sover hun til 6.30.

Håber du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
mor til tre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder