Svar: Lillebrors middagslur
19. november 2018
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at I er bekymrede for, om lillebror begynder at forlænge sin dagsslur så meget, at det afkorter hans nattesøvn unødigt, og det kan ikke udelukkes, at I havner i samme situation, som storesøster...
Som udgangspunkt skal børn have lov til at sove, når de sover. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte, og de vågner naturligt igen, når de ikke her behov for mere søvn, de vågner friske og veludhvilede, parate til at lege og være aktive. Derfor er den overordnede generelle regel, at børn ikke skal vækkes fra deres søvn, men have lov til at vågne af sig selv.
Man siger, at dagslure er en biologisk nødvendighed. Søvn om dagen reducerer gråd og pylren, den hjælper barnet med at lære (både når barnet er vågen, og også når barnet sover), dagssøvn sikrer udskilles af væksthormon, styrker immunforsvaret og kan reparere på en dårlig nattesøvn...
Derfor har pædagogerne i vuggestuen ret, når de som udgangspunkt prioriterer at små børn skal sove til middag og som udgangspunkt ikke vil vække børnene...
Nogle børn har dog det, som kaldes for et søvnrytmeproblem, som betyder, at barnet f.eks. sover for meget om dagen og for lidt nattesøvn - eller omvendt - sover for lang en nattesøvn og for lidt om dagen... og man skal naturligvis være opmærksom på, at jeres dreng ikke bevæger sig ind på denne problemstilling :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på ca. 2.5 år er ca. 12.5 times søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet har brug for at sove ca. 1.5-2 timer om dagen og en nattesøvn, som så varer ca 10.5-11 timer. Det betyder, at hvis jeres dreng står op og starter dagen kl 07 så vil hans puttetidspunkt om aftenen skulle være ca. kl 20-20.30... At der er tale om et gennemsnit betyder naturligt, at nogle børn har brug for at sove lidt mere, og andre børn kan nøjes med lidt mindre søvn.
Det er vigtigt at sige, at jeres dreng som udgangspunkt godt kan trives med at sove fra kl 21.30 til 07.30 og så sove 2.5 time til middag. Det kan godt være den rytme, som vil passe ham og på den måde får han den søvn, som han har behov for... men det er jo ikke sikkert, at det passer jer og den hverdag I gerne vil have, da I også har nogle ting, som I gerne vil om aftenen, når børnene er puttet.. Og det skal der naturligvis også være forståelse for. Derfor er det vigtigt at hjælpe ham ind i en rytme, som kan fungere både for ham og jer.
Det er dog aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham. Og vuggestuen vil naturligt ikke acceptere, hvis I pludselig kræver, at de skal skære en time af hans dagssøvn, fordi han jo tydeligt viser behov for den søvn, og som sagt trives med den rytme han har :)
Jeg må så også sige, at jeg ikke forstår, hvorfor de vil acceptere, at han slet ikke sover til middag, når han tydeligt har behov for sin dagssøvn.. og det må alt andet lige være bedre, at han sover 1.5-2 timer fremfor at springe søvnen helt over....
Måden man hjælper ham på og hjælper ham med at ændre rytme, er ved at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter. Det betyder, at han skal puttes kl 22, hvis det er der, han normalt er parat til at sove. Samtidig med at I putter ham her, så skal I holde fast i hans stå op tidspunkt om morgenen. Han skal ikke sove længere om morgenen, for det er ikke der, at søvnen skal forlænges - det er om aftenen. Og gradvist skal I så putte ham med 15 minutters interval, tidligere og tidligere. Det vil sige, at han skal puttes 21.45, 21.30, 21.15, 21.00, 20.45.. indtil I rammer det tidspunkt, som I har beregnet jer frem til er hans puttetidspunkt.
Og i takt med at hans nattesøvn bliver gradvist længere, så vil hans dagssøvn naturligt ofte blive gradvist kortere, så han af sig selv begynder at sove mindre om dagen. Hvis han ikke gør dette, så vil det være nødvendigt, at han vækkes om dagen - men igen kun med små skridt af gangen. Det vil sige, at I takt med at I forlænger hans nattesøvn med 15 minutter, så afkortes hans dagssøvn tilsvarende med 15 minutter. Det kræver derfor et godt samarbejde med institutionen at gøre dette.
Og udfordringen er, at man ikke kan gøre det dag efter dag, aften efter aften. Man er nødt til at bibeholde samme tider flere dage i træk, før man kan flytte med ca. 15 minutter igen. Det betyder også, at det ofte vil tage op til 6 uger at ændre på en rytme, og det er under forudsætning af, at han ikke bliver syg undervejs, at I skal flytte eller at der sker andre større ændringer, som naturligt vil kunne ødelægge hans søvnvaner...
Jeg er bestemt tilhænger af, at man finder en løsning, som sikrer jeres dreng en middagslur stadigvæk, netop fordi han ikke er ældre end han er, og fordi det afbræk som dagsluren giver ham har stor betydning for hans trivsel og udvikling.. og en forlænget nattesøvnen kan ikke erstatte det, som middagsluren giver ham. Men det skal naturligvis være en løsning som fungerer for både jeres dreng og jer...
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om hvordan :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske