Svar: Lillebrors middagslur

19. november 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at I er bekymrede for, om lillebror begynder at forlænge sin dagsslur så meget, at det afkorter hans nattesøvn unødigt, og det kan ikke udelukkes, at I havner i samme situation, som storesøster...

Som udgangspunkt skal børn have lov til at sove, når de sover. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte, og de vågner naturligt igen, når de ikke her behov for mere søvn, de vågner friske og veludhvilede, parate til at lege og være aktive. Derfor er den overordnede generelle regel, at børn ikke skal vækkes fra deres søvn, men have lov til at vågne af sig selv.

Man siger, at dagslure er en biologisk nødvendighed. Søvn om dagen reducerer gråd og pylren, den hjælper barnet med at lære (både når barnet er vågen, og også når barnet sover), dagssøvn sikrer udskilles af væksthormon, styrker immunforsvaret og kan reparere på en dårlig nattesøvn...

Derfor har pædagogerne i vuggestuen ret, når de som udgangspunkt prioriterer at små børn skal sove til middag og som udgangspunkt ikke vil vække børnene...

Nogle børn har dog det, som kaldes for et søvnrytmeproblem, som betyder, at barnet f.eks. sover for meget om dagen og for lidt nattesøvn - eller omvendt - sover for lang en nattesøvn og for lidt om dagen... og man skal naturligvis være opmærksom på, at jeres dreng ikke bevæger sig ind på denne problemstilling :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på ca. 2.5 år er ca. 12.5 times søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet har brug for at sove ca. 1.5-2 timer om dagen og en nattesøvn, som så varer ca 10.5-11 timer. Det betyder, at hvis jeres dreng står op og starter dagen kl 07 så vil hans puttetidspunkt om aftenen skulle være ca. kl 20-20.30... At der er tale om et gennemsnit betyder naturligt, at nogle børn har brug for at sove lidt mere, og andre børn kan nøjes med lidt mindre søvn.

Det er vigtigt at sige, at jeres dreng som udgangspunkt godt kan trives med at sove fra kl 21.30 til 07.30 og så sove 2.5 time til middag. Det kan godt være den rytme, som vil passe ham og på den måde får han den søvn, som han har behov for... men det er jo ikke sikkert, at det passer jer og den hverdag I gerne vil have, da I også har nogle ting, som I gerne vil om aftenen, når børnene er puttet.. Og det skal der naturligvis også være forståelse for. Derfor er det vigtigt at hjælpe ham ind i en rytme, som kan fungere både for ham og jer.

Det er dog aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham. Og vuggestuen vil naturligt ikke ...

Annonce

... acceptere, hvis I pludselig kræver, at de skal skære en time af hans dagssøvn, fordi han jo tydeligt viser behov for den søvn, og som sagt trives med den rytme han har :)

Jeg må så også sige, at jeg ikke forstår, hvorfor de vil acceptere, at han slet ikke sover til middag, når han tydeligt har behov for sin dagssøvn.. og det må alt andet lige være bedre, at han sover 1.5-2 timer fremfor at springe søvnen helt over....

Måden man hjælper ham på og hjælper ham med at ændre rytme, er ved at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter. Det betyder, at han skal puttes kl 22, hvis det er der, han normalt er parat til at sove. Samtidig med at I putter ham her, så skal I holde fast i hans stå op tidspunkt om morgenen. Han skal ikke sove længere om morgenen, for det er ikke der, at søvnen skal forlænges - det er om aftenen. Og gradvist skal I så putte ham med 15 minutters interval, tidligere og tidligere. Det vil sige, at han skal puttes 21.45, 21.30, 21.15, 21.00, 20.45.. indtil I rammer det tidspunkt, som I har beregnet jer frem til er hans puttetidspunkt.

Og i takt med at hans nattesøvn bliver gradvist længere, så vil hans dagssøvn naturligt ofte blive gradvist kortere, så han af sig selv begynder at sove mindre om dagen. Hvis han ikke gør dette, så vil det være nødvendigt, at han vækkes om dagen - men igen kun med små skridt af gangen. Det vil sige, at I takt med at I forlænger hans nattesøvn med 15 minutter, så afkortes hans dagssøvn tilsvarende med 15 minutter. Det kræver derfor et godt samarbejde med institutionen at gøre dette.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og udfordringen er, at man ikke kan gøre det dag efter dag, aften efter aften. Man er nødt til at bibeholde samme tider flere dage i træk, før man kan flytte med ca. 15 minutter igen. Det betyder også, at det ofte vil tage op til 6 uger at ændre på en rytme, og det er under forudsætning af, at han ikke bliver syg undervejs, at I skal flytte eller at der sker andre større ændringer, som naturligt vil kunne ødelægge hans søvnvaner...

Jeg er bestemt tilhænger af, at man finder en løsning, som sikrer jeres dreng en middagslur stadigvæk, netop fordi han ikke er ældre end han er, og fordi det afbræk som dagsluren giver ham har stor betydning for hans trivsel og udvikling.. og en forlænget nattesøvnen kan ikke erstatte det, som middagsluren giver ham. Men det skal naturligvis være en løsning som fungerer for både jeres dreng og jer...

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om hvordan :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.