Brev:
Lillebrors middagslur
19. november 2018
Alder:
2 år, 3 mdr.
Lillebrors middagslur
Kære Helen
Lillebror sover endelig godt og i sin egen seng – stort set uden opvågninger natten igennem. Så det er super dejligt!
Vi kan også mærke, at kvaliteten af hans søvn er blevet bedre, og han virker mere veludhvilet om morgenen nu.
Men det er som om, at middagsluren udskyder puttetidspunktet – uanset hvor længe han sover. I vuggestuen begyndte han pludselig enten slet ikke at sove eller at sove op til 2 1/2 time til middag.
De dage, hvor han ikke sov, faldt han i søvn omkring kl. 19.30 om aftenen, og de dage, hvor han sov længe til middag, sov han først omkring kl. 22.30.
Henover weekenden har vi ladet ham sove cirka halvanden time. Når vi vækker ham, sover han godt, men han er ikke ked af at blive vækket, og han er hurtigt i gang med sjov og ballade.
Desværre sover han (trods den korte lur) alligevel først omkring kl. 21.30/22, og det vil så sige, at han er svær at få op før kl. 7/7.30. Han er egentlig glad nok, når han vågner. Men vi er nervøse for den ’onde spiral’ vi oplevede med storesøster.
Du får lige den korte version her – storesøster sov længere og længere middagslurer i vuggestuen og sov derfor senere og senere derhjemme (tit først omkring kl. 23). Vi prøvede at lave en aftale med vuggestuen om, at kunne vække hende. Men institutionen har en regel om, at de ikke vækker børnene – de henviser til nyere forskningsresultater.
Dialogen med dem var til sidst så dårlig, at vi endte med at bede dem om at holde storesøster oppe og ikke lægge hende til at sove middagslur (det ville de gerne – de ville bare ikke vække hende).
Derfor måtte lillesøster droppe sin middagslur helt, fra hun var 2 ½ år.
Lillebror er 27 måneder nu, og vi nervøse for at havne i den samme situation igen. Det er heldigvis en anden stue, og pædagogerne er meget søde og imødekommende og vil gerne hjælpe.
Lillebror er rykket indenfor – de største af børnene sover på små feltsenge indenfor, og de små sover i krybber / vogne udenfor. Og de er søde til at lægge ham i den ende, hvor der kommer mest larm fra gangen, så han ikke sover alt for længe. Men de vækker ham fortsat helst ikke.
Så hvad gør vi herfra? Skal vi se det an de næste måneder og leve med, at han sover sent de fleste dage? Eller er der andre knapper, vi kan skrue på?
Vi har været hårdt ramt af sygdom de sidste halve år, så vi er bekymrede for, om hans rytme påvirker hans immuforsvar, og at han derfor vil blive endnu mere syg over vinteren.
Jeg glæder mig til at høre dine tanker.
Kærlig hilsen
L