Brev:
Søvn eller mangel på samme - 14 mdr.
19. november 2018
Alder:
14 mdr.
Søvn eller mangel på samme - 14 mdr.
Kære Helen..
Min mand og jeg (nok især jeg) er havnet i en følelse af fortvivelse og modløshed og vi har virkelig brug for sparring på nedenstående..
Vores første barn som nu er fire har altid sovet godt og jeg synes vi dengang etablerede nogle gode rutiner inden og under putningen. Det med at sove igennem, var hun god til og man begyndte ved 8 mdr's alderen at fornemme overskud på søvnkontoen igen.
Sagen er den at vi nu har fået vores andet dejlige barn, som nu er 14 mdr (fra september 2018) . De sidste 4 mdr har været forfærdelige rent søvnmæssigt og det har været mere regel end undtagelsen at vi har haft en vågenperiode på alt mellem 1 1/2 -3 timer - HVER nat. I de 1 1/2- 3 timer har vi en datter der har virkelig megen og konstant kropslig uro og græder hver gang vi går eller græder få minutter efter vi har forladt værelse. Somregel ligger hun et nyt sted når vi kommer ind til hende. Det har virkelig været hårdt og vi har prøvet nærmest alt. Det ærgerlig er at man til sidst vender det indad og tænker hvorfor kan man ikke hjælpe hende til at sove igennem og finde ro.
Vi har tænkt tænder.. vi har fået tjekket ørene som var ia. senere viste sig dog mellemørebetændelse og vi fik pencillin, tænkte YES det hjælper, dog uden effekt..
Kort om vores pige. Hun var som lille en glad og dejlig pige. I forhold til seperationsfasen husker jeg hende som mere "stærk" reagerende end hendes søster. Og hun har været meget glad for kropslig kontakt, nærhed, sidde på skød og være helt tæt. Hun er glad for at holde i hånd og "tager fat". Noget jeg også tænker hun har mere brug for end hendes storesøster havde
Kort om os.. Vi solgte vores hus tilbage i februar 2018 med ønske om at komme ud fra storbyen og vi gik i gang med et nybyggeriprojekt i en mindre by. Vi valgte i sin tid at lade vores ældste pige, starte i børnehave i den by vi byggede hus i for at skåne hende for et skift og lade børnehaven være det stabile under projektet. Fra februar til nu på næste mandag hvor vi får nøglerne til det nye hus, har vi nemlig flyttet 4 gange.. 2 af gange på mine svigerforældres campingplads (som har været ren ferie for vores den store), de andre to hos nogle venners hus. Den 5 gang vi flytter er den endelige -- i vores hus.
At vi valgte at starte vores store pige op i den instiution i den by vi byggede i, gjorde, at vi skulle køre lidt ekstra, ca 20 min hver vej for at hente og bringe, hvilket selvfølgelig skabte lidt rod i den mindstes rytme i forhold til hendes lurer. og det havde også den konsekvens at jeg nogle gange vækkede hende lidt før tid for at nå at hente den store til ordentlig tid.. noget jeg kan mærke jeg får helt dårlig samvittighed over at skrive...
I forhold til nætterne..
Vi har prøvet op/ned metoden, vi har prøvet samsovning, vi har prøvet at omslutte hende i en dyne og sidde med hende, vi har prøvet at ligge hende godt til rette, dyne over sig, sut og sige shh og gå igen. Vi har prøvet at lade hende græde lidt længere inden vi gik ind..
Vi har forsøgt natgrød inden sengetid, vi har forsøgt uden (for ikke at fylde maven for meget), vi har forsøgt at tage flasken i sin tid, gav hende den igen..
Vi har forsøgt med ekstra mad og drikke om dagen for at fylde op..
Vi håbede vuggestue start da hun blev 1 år ville gøre en forskel..
Vi forsøger virkelig at geare ned inden sengetid, læser bog med begge børn sammen, inden hver især bliver puttet på eget værelse. VI har forsøgt med "natbjørnen tjugga". alt sammen med håb om at give en bedre og dejligere indsovning og gøre at mattesøvnen så også ville bedres..
Vi har forsøgt køligere værelse.. varmere værelse..
Vi har forsøgt at skærer ned fra 2 til 1 lur.. vi har forsøgt det modsatte og genetablere 2 lurer (fordi søvn avlede søvn og vi havde læst noget om "split night")
Intet hjælper,,,
Med vores første barn vidste jeg alt bare var en fase.. men denne her... den virker uendelig og som om den aldrig slutter..
Det værste er, at jeg ikke forstår... hvad vi gør galt.. jeg forstår ikke hvad der gør at hun har det sådan om natten..
Jeg husker det hele startede i sommerferien, hvor vi tog i sommerhus. I sommerhuset var der en svømmepøl hvor Jospehine også var nede i og dykke under vand. Og indenda havde hun faktisk en periode hvor hun sov gennem eller havde gode nætter i en 2-3 uger.. men så gik det galt der i ferien..
Jeg spekulere over om jeg, så struktureret som jeg er, har forsøgt at styrer hende for meget i forhold til lure, korte den for tidlig ned, vækket hende for tidlig i forhold til hentning taget flasken for tidlig, om vi har skabt noget kaos i forhold til tryghed i alt denne flytning. Og det gør mig rigtig ked af det.
Den store har i alt det her, virket stadig megen glad, tryg og veltilpas. Og børnehaven har bemærket det samme og vi har snakket om at det må jo også have været et tegn på at vi som forældre har klaret opgaven godt i forhold til at vores base trods alt har været tryg og god og varm..
Hjælp… jeg er virkelig fortvivlet...