Svar: 6 mdr. vågner mange gange om natten

19. november 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af alle dine tanker og jeres lille dreng - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Du skriver, at alle siger "giv ham en flaske vælling", men at du ikke tænker, at jeres problemer skyldes behov for ekstra mad... Og til dels har du ret, men dog ikke helt. For der er ingen tvivl om, at når jeres dreng indtager så store mængder mælk, som han gør, så vil det naturligt påvirke hans indtag af skemad. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at indføre f.eks. et mellemmåltid om formiddagen, som stille og roligt erstatter bryst og flaske der. Når han bliver 7 måneder, vil det være rigtig godt, at han ikke længere får bryst før formiddagslur og ej heller om eftermiddagen...

Lige nu skal han trappes ud af mælken om natten og det er en forudsætning for at kunne sove om natten, at han spiser og drikker nok om dagen - samtidig med, at du er nødt til at holde indtaget af mælk om natten nede, for at han indtager nok i dagtimerne. Det er en svær balance at finde.

Med den alder din dreng har, så skal du regne med, at ha har behov for ca. 14.5 times søvn i døgnet. De fleste børn begynder i 6 måneders alderen at kunne nøjes med to lure dagligt og deres søvn vil ofte være fordelt sådan, at de sover 10-11 timer om natten og 3-4 timer i løbet af dagen. Din dreng sover 3 lure dagligt, og det må han naturligvis gerne, hvis han har behov for dette.

Du fortæller, at han ofte sover 3 x 1.5 time, hvilket betyder, at han sover 4.5 time samlet om dagen. Det betyder igen, at hans nattesøvn ikke kan vare mere end ca. 10 timer, og hvis han starter dagen kl 07, så vil han naturligt ikke skulle puttes før omkring kl 21. Det er derfor en del af forklaringen på, hvorfor han ofte ikke kan falde i søvn, når du putter ham allerede kl 19.45-20, men netop bruger en time på at overgive sig.

Samtidig er der ingen tvivl om, at din dreng har et søvnassociationsproblem. Det betyder, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af dit bryst og din favn for at kunne sove.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer din dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af dig eller far. Hvis han er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din eller fars favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Det betyder, at han ikke vil være i stand til at komme videre i søvnen om natten, uden at du tilbyder ham brystet igen og igen - hvilket er forklaringen hos jer :)

Derfor er det meget vigtigt, at du arbejder bevidst på at adskille bryst og det at skulle vugges i din favn med at skulle sove. Det er vigtigt, at han puttes i sin seng eller barnevogn, før han sover helt. Og det er ikke nogen god idé, at du erstatter bryst med flaske, for det er lige så uhensigtsmæssigt, at han er afhængig af den. Han må stadig gerne få sin flaske, men du bør fjerne flasken før han sover helt, så han heller ikke har den i munden, når han skal sove.

Du skal også være opmærksom på, at når du giver flaske om dagen i stedet for at amme, så vil han måske indtage mere mælk på denne måde - og det vil igen påvirke hans indtag af skemad. Det kan derfor være en god idé at du forsøger at holde mængden af mælk på et niveu, som stadig levner plads til mere rigtig mad. Han må f.eks. gerne drikke 200 ml aften og sen aften, men behøver måske kun at drikke 100-150 ml i løbet af dagen, netop for at give plads til mere mad, og fordi to af mælkemåltiderne om dagen trappes ud i 7 måneders alderen.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 07.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur - gives han flaske, får han kun en lille flaske, da mellemmåltidet på sigt vil erstatte denne.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som han kan sidde og gumle på selv. Vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 14.30-15: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop. Må også stadig gerne ammes kortvarigt her, men også her forsvinder mælken i 7 måneders alderen og ...

Annonce

... erstattes af et større mellemmåltid.

Sover dagens 3. lur

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, og suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.

Kommer evt. i bad, frotteres med håndklædet, smøres med creme osv. og gør på den måde klar til natten...

Puttes til natten med bryst eller flaske ca kl 21...

Sen aften 24: Ammes/drømmeflaske og sover videre

Og så til dine egentlige spørgsmål:

Ad 1) Når han vågner og søger brystet om natten, og du oplever ham meget brystsøgende og ikke kan hjælpe ham videre med stillingskift, og beroligende hænder, så må du tilbyde ham brystet - men det er rigtig vigtigt, at du afkorter amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men "kun" trøstes. Det betyder, at du giver ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, og så giver du ham det, lader ham die lidt og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn, uden at han har dit bryst i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet.

Og det er her super godt, at han sover i sin egen seng koblet til din seng, fordi det netop giver dig mulighed for at lægge en beroligende hånd over på ham, så han stadig mærker dig og får din nærhed - men uden at han behøver brystet :)

Ad 2: Det er vigtigt, at du gradvist vænner ham fra at skulle have brystet om natten, så han fremadrettet lærer at indtage sit behov om dagen. I takt med at mælkeindtaget skrues gradvist ned, så skrues indtaget af skemad og skemåltider op, og stille og roligt skulle han gerne kunne sove 5-6 timer uden at få mælk f.eks. fra kl 24 til 05.30. Det vil ikke forvirre ham, at han ikke får mælk om natten, fordi han ikke vil føle behov for mælken om natten, netop fordi indtaget er sikret på mere hensigtsmæssige tidspunkter.

Ad 3: Det er vigtigt, at du forsøger at holde så fast en dagsrytme som muligt. Som sagt vil mange børn begynde at kunne nøjes med to lure dagligt i denne alder, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Derfor vil nattesøvnen naturligt være det kortere. Det er dog rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe et nogenlunde fast stå op tidspunkt, så dagen starter til samme tid hver dag. Jo mere fast stå op tidspunkt I har, jo mere vil resten af dagen ofte følge efter.

Hvis han pludselig vågner kl 05 om morgen, så vil det være fint, at du ammer ham her for via amning at hjælpe ham videre i søvnen, så dagen ikke starter alt for tidligt. Du skal her naturligvis også se på, hvor meget han egentlig har nået at sove i løbet af dagen og hvad tid han er puttet i seng - fordi han sammenlagt ikke kan sove mere end ca 14.5 time i døgnet...

Ad 4: Nogle gange kan det være en god idé, at du lader far tage over efter amningen sen aften, så far og søn sover sammen i soveværelset og du sover et andet sted. Far kan puttes sig med jeres dreng, give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. alt det som du også gør om natten - men far kan af gode grunde ikke amme ham, så dette er udelukket. Og tidlig morgen kan du så vende tilbage til soveværelset igen, amme ham og sove lidt videre. Far kan altså godt være en god hjælp, når jeres dreng skal lære at sove 5-6 timer uden at få bryst. Men hvis jeres dreng er helt ulykkelig, så er det naturligvis bedre, hvis du kan trappe ham gradvist ud af vanen med brystet netop ved at lirke brystet ud igen og igen.

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - og jeg vil anbefale jer to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn", hvor I kan læse mere om søvnen i netop 6 måneders alderen og hvordan man kommer væk fra amning om natten. Og også min bog "Helens bog om børn og mad", hvor I finder dagsplaner, opskrifter osv. og derfor også får et overblik over, hvordan dagen skal skrues sammen, så han får både mad nok, mælk nok, hvornår søvnen ofte ligger osv. Den går fra 4-18 måneder og vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.