Brev:
6 mdr. vågner mange gange om natten
19. november 2018
Alder:
6 mdr.
6 mdr. vågner mange gange om natten
Hej Helen,
Jeg er mor til en 6 måneder gammel dreng. Han er en meget energisk og observerende dreng, som har klukgrinet dagligt siden han var 2,5 mdr., hoppet siden han var 3,5 mdr. og sidder nu rank og fin og leger med sit legetøj. Han har altid været nem til smil, græder næsten aldrig og elsker selskab. Han er det jeg kalder en lille tonser. Hvis noget ikke fungerer for ham eller der er noget han ikke er i stand til endnu, så bruger han bare endnu flere kræfter. Det kommer han da også temmelig langt med og kryber efterhånden meget godt efter legetøjet. Han er meget stærk og snakker non-stop i MANGE toner. Han er også en forholdsvis stor dreng på 9,5 kg. (født 3230 g), men det forhindrer ham ikke i at trille rundt og være meget aktiv.
Jeg har nogle spørgsmål som relaterer sig til søvn… eller manglen på samme.
Siden han blev 4 mdr., har hans søvn om natten ændret sig radikalt. Min dreng vågner hver time til hver anden om natten og jeg kan ikke få ham til at sove videre uden at give ham brystet. Til at starte med antog jeg, at der var tale om et appetitspring, men da det fortsatte rådede min sundhedsplejerske mig til at starte på skemad. Dette var også vigtigt, fordi han ved denne måling havde hoppet to vækstkurver op, hvilket nok skyldes den hyppige amning, som også udviklede sig til om dagen, hvor han kun ville spise meget kort, men ofte. Maden har dog ikke ændret på noget ift. til søvnen.
Når han får brystet om natten, så spiser han godt, men hen på morgenen løber jeg tør for mælk og han er tilfreds med bare at få en lille slurk og sove videre. Nogle gange slipper han selv, andre gange lirker jeg ham væk. Det lykkedes mig ikke at få ham til at sove videre ved kærtegn og beroligende lyde. Det skyldes især også, at han vågner op ret brat om natten og derfor straks basker med arme og ben. Han græder ikke på dette tidspunkt, men gør det gerne efter lidt tid, hvis jeg prøver at få ham til at sove videre på andre måde end ved at give ham brystet. Hvis jeg tilbyder ham sutten, bliver han decideret ulykkelig. Enkelte gange er jeg endt med at vugge ham i armene, men når han er faldet ned og finder søvnen, så vågner han gerne 10 min. efter og søger igen.
Han har altid sovet godt om natten (tre opvågninger mellem 20.00 og 07.00) og det har været muligt ret hurtigt, at lade ham falde i søvn i sin egen seng om aftenen. Dog med en hel del kærtegn og hjælp til at holde sig i ro. Han er meget fysisk aktiv ved puttetid, men finder stille og roligt søvnen. For en måned siden, blev et dog sværere at lægge ham for natten og det kan godt tage en time nu (før 15 – 30 min.). Her har jeg forsøgt både at holde ham længere vågen, samt lægge ham tidligere. Ingen forskel gør det. Det hjælper dog hvis han vugges lidt inden. Han er stadig vågen når jeg lægger ham, men han er nu mere bevidst om at han skal sove. Han bryder sig ikke synderlig om at få en sut, men den har ofte været det, som har givet ham ro til sidst, så han accepterer den når han er godt træt. Vi bruger også en sutteklud som ligger ved hans ansigt, og den er fuldstændig uundværlig for ham ift. at falde i søvn.
Om dagen har han efterhånden fået en god rytme med tre lure dagligt som ofte er på 1,5 time hver, nogle gange lidt længere, andre gange lidt kortere. Han bliver lagt efter 2 timers vågen tid, da jeg ikke har haft succes med at holde ham vågen længere. Så bliver han utrolig pylret og endnu sværere at lægge til at sove. Om dagen har jeg dog aldrig rigtig kunne få ham til at finde søvnen selv, på nær enkelte gange, men har som regel faldet hen ved brystet eller lige blevet vugget lidt inden han lægges. Dog aldrig fuldstændig sovende og med en sut i munden inden jeg lægger ham fra mig. Han vil IKKE have sutten, hvis den bliver tilbudt ham imens han er i sengen, dette har kun fungeret om aftenen.
I barnevognen falder han ofte hurtigt i søvn inden for få minutter. Men her er det næsten umuligt at lade ham sove på vores altan, da vi bor på en larmende vej. Hvis jeg går med barnevognen, vågner ofte er larmen omkring han. Selv hvis det bare er en person, der løber forbi. Grunden til at jeg vugger ham om dagen er desuden, at han ellers ikke kan finde ro og ALT bliver ekstra spændende. Det kan derfor ende med frustration og gråd, fordi han ikke kan sove. Putningen om aftenen kan også ske ret hurtigt, men så er det som om, at han pludselig slår øjnene op og skal studere rummet eller sit sengetøj.
Han bliver ammet, men har næsten fra starten fået en flaske MME om aftenen inden han skal sove, da jeg ikke oplevede at have nok mælk sidst på dagen. Flasken skabte på ingen måde nogen udfordringer for os og har fungeret godt som et putteritual. For få uger siden begyndte han dog at få en til to flasker ekstra om dagen, da han begyndte at afvise brystet. Jeg indstillede mig derfor på at amningen var ved vejs ende, men om natten ammer jeg fortsat og til tider en eller to gange om dagen.
En dag vil ofte se således ud:
07.00: står vi op, han bliver skiftet og leger lidt i sin kravlegård
07.30: han får grød og frugt mos, samt vand.
09.00: Han ammes eller får flaske og lægges til første lur. Sover gerne 1,5 time.
10.30: Han vågner op
11.00/11.30: får grøntsagsmos og vand
12.00/12.30: får flaske eller ammes og sover gerne 1,5 til 2 timer.
14.00/14.30: står op og får gerne en kort tår ved brystet, han får også frugtmos, frugt i hånden eller anden mindre snack.
16.00/16.30: han ammes eller får flaske og sover dagens sidste lur som godt kan være 1 time.
17.00/17.30: han vågner
18.00: får grøntsagsmos og en snack i hånden
19.00: vi begynder at nusse lidt omkring ham og kigger i bøger
19.30: han får sin aftenflaske i stuen hos en af os imens vi synger og nusser
19.45/20.00: han lægges i sin seng og vi hjælper ham med at finde ro. Det tog tidligere max 30 min., men kan i værste tilfælde tage en time. Han er tydeligt træt.
22.30/23.00: vågner og får bryst
Klokken 1.30, 2.30, 4.00, 5.00 og 6.00 vågner han igen og får bryst
Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg griber hele søvnshowet an, så det ikke fortsætter i dette spor. Jeg har fået ham tjekket af flere faggrupper og ingen kan se, at der skulle være noget fysisk som forhindrer ham i at sove videre efter hver endt søvncyklus. Alles råd er "giv ham vælling inden sovetid", men jeg kan ikke se, hvorfor det skal handle om sult, når han ellers spiser fint igennem dagen og ikke tømmer sin flaske om aftenen. Jeg kan godt se, at den mælk jeg pumper ud, ikke er særlig fed, selv når der er kommet 100 ml ud, så har overvejet om han simpelthen ikke bliver mæt af amningen i løbet af natten og derfor vågner oftere og oftere hen på morgnen. Hvad tænker du?
Jeg tænker, at brystet om natten er blevet en vane og vil gerne gøre en indsats for at ændre det, men energiniveauet er helt i bund og jeg ønsker ikke at kaste mig hovedløst ud i alle mulige løsninger. Desuden bryder jeg mig ikke om, at han skal græde flere timer hver nat, fordi jeg nægter ham brystet. Han græder også nogle gange selvom han er i vores arme. Jeg har brug for en klar plan og vejledning. Min egen sundhedsplejerske foreslår, at jeg ikke giver ham brystet mere end de få gange det er passende for hans alder, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op de gange han ellers vågner. Derudover presser følgende spørgsmål sig på:
1. Hvad skal jeg gøre, når han ikke sover videre ved alle andre forsøg end brystet? Hverken kærtegn, sange, en hånd på brystet, at sove tæt på mig, vugge eller sut holder ham sovende. Jeg synes jeg gør et ihærdigt forsøg, og stopper først når han bliver rigtig ked af det. Hvordan kommer jeg videre herfra? (Han sover i øvrigt i sin egen seng, med den ene side taget af, ved siden af mig).
2. Hvornår er det OK at give ham brystet om natten? Han har trods alt stadig brug for mælk på et tidspunkt, men forvirrer det ham ikke, at han pludselig må få mælk, fordi klokken er 5 om morgenen?
3. Hvad stiller jeg op med rytmen, når det hele forskubbes fordi nætterne bliver kaos under de nætter vi forsøger at ændre vanen og han derfor sover længere om morgenen eller er fuldstændig vågen klokken 5 eller 6 i stedet for klokken 7 som normalt?
4. De gange jeg og min kæreste har forsøgt at få ham til at sove videre uden amning, er vi nogle gange endt med at den anden må tage over, fordi vi (især jeg) giver op til sidst. Jeg er bange for at det medvirker til at natten bliver endnu mere kaotisk. Har du et råd til, hvordan vi griber det bedst an imellem os, så vi ikke ender med at situationen eskalerer i frustration?
Jeg håber du kan finde hoved og hale i mit brev. Skønt at have et sted man kan henvende sig. Din brevkasse har i mange situationer været en hjælpende hånd.
Med venlig hilsen
En mor der efterhånden er en skygge af sig selv