Brev:
Fascination af alt med glimmer
19. november 2018
Alder:
5 år, 4 mdr.
Fascination af alt med glimmer
Kære Helen
Endnu engang tusind tak for altid gode svar. Til din orientering sover lillebror (langt de fleste nætter) rigtig flot og uden hjælp i sin egen seng. Så vi er meget glade og lettede!
Men i dag handler det om storesøster på snart 5 1/2 år. Hun er meget glad for små ting, der glimter eller på anden måde er spændende at have med i lommen.
I børnehaven er der en fin regel om, at man ikke må have legetøj med. Børnene må have en bamse/dukke med, som de må tage frem til deres powernap midt på dagen. Her ligger de og slapper af, imens de får fortalt en historie, og i den forbindelse må de have egen krammebamse eller -dukke med.
Men vores datter, forsøger på alle tænkelige måde at snige små legesager med. En lille my little pony, nogle glaskugler eller andre små ting, som hun kan tage frem af lommer og vise vennerne i børnehaven.
Nogen gange siger hun på eget initiativ, at vi gerne må tjekke hendes lommer i fryverdragten (underforstået at de er tomme). Men så har hun typisk gemt noget i sine lommer i bukser eller kjole.
Og, så er hun også begyndt at tage andres små sager med hjem i lommerne. Nogen gange fortæller hun ikke om det, og andre gange viser hun dem stolt frem og påstår, at det er noget, hun har fået af en veninde. Et hårspænde, en lille plasticfigur eller lign.
Vi kan se, at flere veninder har samme "problem". Hvis de er på legeaftale hos os, lister de ud i gangen og lægger nogle af vores datters ting i deres egne lommer i håbet om at få det med hjem.
Så vi ved godt (og kan sagtens huske fra os selv), at det er en af deres / hendes udvikling. Men vi er så kede af, at hun hele tiden skal konfronteres med det.
Når vi er på besøg hos nogen, og vi kan se, at hun forsøger at liste noget i lommen, tager vi snakken med hende (afsides naturligvis), om at det ikke er vores, og at hun derfor ikke må tage det med hjem.
Vi fortæller hende, at vi kan skrive det på ønskelisten, og hun tager det pænt og lægger det selv tilbage uden ballade. Men det samme sker jo igen og igen, så måske gør vi ikke det rigtige i situationen?
Det er både svært for os, at vi ind i mellem er nødt til at tjekke hendes lommer hjemmefra (det vil vi jo helst ikke), fordi hun ikke må have legetøj med i børnehaven. Men det er også svært for os, at vi ved, at vi skal være ekstra opmærksomme, når hun eller vi er ude hos venner. Så hun ikke kommer i den kedelige situation at skulle aflevere tilbage.
For nylig var hun til fødselsdag hos en veninde fra børnehaven, som fik en rigtig flot lille plastic-mobiltelefon med diamanter på. Og den havde storesøster så med hjem i tasken.
Desværre skulle familien på ferie dagen efter, og vi nåede derfor ikke forbi og aflevere den tilbage personligt. Vi lagde den derfor i deres postkasse efter aftale med venindens mor.
Men det havde ikke umiddelbart en opdragende effekt på vores datter.
Hun lytter og lader til at forstå, hver gang situationen opstår, og vi tager en snak med hende. Men det samme sker jo igen og igen.
Det er nærmest umuligt for hende at modstå fristelsen, når der ligger små nipsting fremme.
Hvad søren kan vi gøre? Måske skal hun ikke have andet end småt glimmernips i julegave?
Vi har prøvet helt at droppe fokus på, hvad der er i hendes lommer, når vi tager hjemmefra. Men efter en uge kunne vi fylde en hel frysepose med småting – halvdelen var ikke hendes egne – da vi skulle vaske flyverdragten og derfor tømte lommerne.
Jeg synes, jeg kan se, at hun skammer sig over det. Men samtidig ligger der noget social anerkendelse af at have fine ting med at vise kammeraterne. Og jeg tror, det er det, der driver hende.
Et par af veninderne i børnehaven må gerne have prinsessekjoler på i børnehave, og det må vores børn ikke (altså kun til fest eller fastelavn). Så måske det er det, hun reagerer på?!
Jeg håber sådan, du kan hjælpe os lidt videre.