Svar: Dreng på 13 måneder med dårlig nattesøvn i månedsvis
7. november 2018
Alder:
13 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse - og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om, at der allerede er sket store ændringer hos jer de sidste par måneder. Som I selv skriver, så "har han rykket sig" fra at have behov for bryst for at sove dag, aften og nat, til kun at have behov for brystet en enkelt gang om natten (ud over de gange han ammes før putning). Ligesom han er gået fra at skulle vugges eller trilles til nu at kunne sove i sin barnvogn om dagen med ganske lidt bevægelse - om natten har han dog stadig behov for at I bruger slyngevuggen...
Det er fremskridt, og det går stille og roligt i den rigtige retning, men det tager naturligt tid - måske fordi han er for tidligt født og derfor naturligt hele tiden har haft behov for ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt. Og det er naturligvis helt okay. Det lyder som om, at I har rigtig god fornemmelse for hans behov, og det er rigtig dejligt, at far nu har overtaget barsel, at I har mulighed for en længere indkøringsperiode, før han starter dagpleje, ligesom det er rigtig godt, at han starter i dagpleje - som naturligt vil være et mindre voldsomt miljø for ham, sammenlignet med start i vuggestue :)
Det er dog en god idé, at I nu bevidst vil arbejde på at lære ham at sove mere sammenhængende om natten - han har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som I selv har, og det er fint at I vil lære ham dette nu :) I skal endelig bibeholde de gode vaner, som I allerede har fået skabt - den faste dagsrytme, måltiderne, putteritualet med bad, godnatmåltid, læse bog eller godnatsang...
Jeg vil dog anbefale, at du skærer antallet af amninger ned, så han ammes to gange dagligt - aften og tidlig morgen (04). Det lyder som om at han især har brug for amningen tidlig morgen, og det er helt okay, at du bibeholder denne og så gradvist trapper ud af aftenamningen først. Sammen med sit godnatmåltid kan han tilbydes lidt mme af en kop, lidt letmælk eller blot lidt vand, og stille og roligt vil dette naturligt erstatte behovet for mælk fra brystet. Som tryghed, trøst og ro kan I introducere en putteklud, som du lige nu kan bruge, når du ammer og som så stadig er der, selvom han ikke længere tilbydes brystet :) Kluden må gerne dufte af dig :)
Hvor meget gynger I ham i slyngevuggen? Der er den mulighed, at I stadig putter ham i den, men forsøger at minimere bevægelserne af den, så han på den måde gradvist lærer at sove uden at skulle gynges... Der er også den mulighed, at I nu vælger at tage ham ud af slyngevuggen og i stedet putter ham i tremmsengen, så han vænnes til at sove i sin seng.
I skriver, at han sover i voksipose i sin barnevogn om dagen, og den må også gerne benyttes i tremmesengen. I skal blot sikre jer, at hans påklædning passer til temperaturen i rummet, og at han sover køligt om natten :) Hvis han er tryg ved sin voksipose og forbinder den med at skulle sove og overgive sig til søvnen, så er det fint at bruge den indenfor også.... Det vil give jer mulighed for at putte ham i egen seng og på eget værelse, hvis I gerne vil forsøge dette nu :)
En anden idé kunne være at koble hans tremmeseng til jeres seng. Fjerne den ene side og sætte hans seng sammen med jeres seng. I skal naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Sengene må ikke kunne glide fra hinanden og han må ikke kunne kravle ud og komme til skade.. men det vil give mulighed for, at han netop kan kravle ud og søge jer om natten, hvis han har behov for jeres nærhed, for at sove. Ligesom det vil lære ham at falde i søvn i egen seng, forbinde sin seng med stedet, hvor han sover, og hvor I stadig kan lægge en beroligende hånd på ham, så han kan mærke jer og finde ro med jeres hænder - uden at I behøver stå op om natten. På den måde kan han hjælpes til at sove i sin seng og mere og mere på afstand af jer og uden bevægelse - og derfra kan han så få tremmerne sat på sengen og flytte til eget værelse...
Det er helt perfekt, at I ikke længere vugger ham om aftenen, men det er vigtigt, at I sætter behovet for bevægelse ned om natten... :)
Jeg tænker umiddelbart, at I skal arbejde på at lære ham at sove i tremmesengen og ikke tage ham tilbage i jeres seng - med mindre han selv kravler ud og søger jer.. Du må her tage en t-shirt eller lignende på, så han ikke kan søge brystet selv. Og det er vigtigt, at han ikke ammes når han har lyst, men at du holder amningerne til 1-2 i døgnet.... Selvom det er svært for dig at tage amningerne fra ham, fordi han også er adskilt fra dig i løbet af dagen, så er det vigtigt, at du holder niveauet på 1-2 amninger.. og husker på, at far jo er der for ham, tager sig rigtig godt af ham og elsker ham højt :)
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem, men I er som sagt kommet rigtig langt og har fået ændret mange af de uhensigtsmæssige rutiner, som I tidligere har haft... Og lige nu er det især bevægelsen, som han er uhensigtsmæssigt afhængig af, og som I derfor bevidst skal arbejde på at minimere :)
Giver I ham sut? I skal være opmærksomme på, at hvis han tilbydes en sut, hver gang han vågner, så kan han også vågne af det, som jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn. Dette opstår, hvis man som forældre kommer en sut i munden på barnet, hver gang I hjælper ham videre i søvnen - når I f.eks. hjælper ham med at skifte stilling, få dynen på, som han har sparket af, vugger eller triller ham lidt - hver gang I gør dette, så giver I ham også en sut i munden. Helt automatisk, som trøst og ro :)
Det skaber nogle gange en situation, hvor han begynder at lære, at han skal have sutten i munden for at kunne sove. Så når han sover, og sutten naturligt falder ud af munden fordi hans kæbemuskulatur slappes, så begynder han at registrere, at sutten ikke er der, begynder at småklynke og får så sutten i munden igen... Og det er uhensigtsmæssigt, fordi han så vil have brug for sut i munden igen og igen og igen hele natten igennem.
Jeg kan ikke ud af jeres brev se, om jeres dreng bruger sut, men hvis han gør, så skal I være opmærksomme på at hjælpe ham videre i søvnen med kærtegn, beroligende hænder, beroligende ord osv. og uden per automatik at give ham en sut i munden... Og er han afhængig af sin sut for at sove, så vil det være rigtig godt, at I lærer ham at finde denne selv...
Det lyder som om, at I er rigtig godt på vej hos jer, og husk at to skridt frem og et tilbage stadig er frem - det går bare ikke så hurtigt :)
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske