Brev:
Min datter sover dårligt om dagen
8. november 2018
Alder:
4 mdr.
Min datter sover dårligt om dagen
Kære Helen.
Jeg skriver til dig med spørgsmål omkring vores datter, der blev 4 mdr i går. Hun er en stærk og glad pige. Jeg har dog store udfordringer med at få hende til at sove om dagen. Dvs. jeg kan godt få hende til at sove, men hun vågner ofte hurtigt igen. Har mange gange oplevet, at hun græder vildt i søvne (kun om dagen).
Nogle gange kan jeg få hende til at falde i søvn igen i liften. Andre gange må jeg tage hende op. Jeg forsøger hver gang jeg lægger hende at lave det samme ritual (synge samme sang, vugge hende og sige 'shh'). Vi begyndte for et par mdr. siden at putte hende i et babysvøb, vi har lånt af naboen. Det hedder Ergobaby swaddler. Det gjorde vi, fordi hun konstant fik hænderne op omkring ansigtet og sutten røg ud og hun kunne slet ikke finde ro. Ergobaby-svøbet virker ikke helt optimalt, da hun faktisk formår at slippe ud af det med den ene arm og så har vi balladen igen. Vi har også prøvet med et helt alm fleecetæppe, men det fungerede slet ikke.
Om natten sover hun okay. Jeg er nødt til at amme hende minimum 3 gange (nogle gange 5). Men om dagen når hun nærmest aldrig op på de optimale 5 timer. Ofte får hun kun sovet 2-3 timer!
Hun er glad for at ligge på maven og gør det gerne længe af gangen, så på den måde får hun brugt en masse energi. Jeg leger med hende og vi ”snakker sammen”, så hun er aktiv, når hun er vågen. Det med at ligge i barnevognen har jeg ikke praktiseret særlig meget, for hun sover kun 1/2 time dér ad gangen – også selvom jeg går en længere tur.
Da hun var mindre havde vi hende ofte i vikle, da hun fandt ro dér og nemt kunne sove 3 timer. Det gør vi ikke så meget mere, for hun sover ikke særlig længe i det nu og det er også begyndt at blive tungt.
For en måneds tid siden tilkaldte jeg vores sundhedsplejerske, fordi jeg havde mistanke om, at hun ikke tog nok på og fordi hun jo var begyndt at sove dårligere og dårligere om dagen. Ganske rigtigt var der et (mindre) negativt knæk i vægtkurven. Hun foreslog at jeg kunne supplere med lidt MME efter et måltid, men det gider hun absolut ikke. Har prøvet flere forskellige flasker, men intet virker. Måske er hun bare ikke mere sulten?
Hvad kan jeg gøre, for at få hende til at sove bedre om dagen (altså længere stræk)?
Hvornår kan vi begynde at vænne hende fra at være så afhængig af svøbet? Kommer hun mon på noget tidspunkt til at stoppe med at ville have de hænder op i ansigtet hele tiden?
Venlig hilsen
Julie