Brev:
Dreng på 13 måneder med dårlig nattesøvn i månedsvis
7. november 2018
Alder:
13 mdr.
Dreng på 13 måneder med dårlig nattesøvn i månedsvis
Kære Helen,
Vi er et par meget trætte forældre til en dejlig, men utroligt dårligt sovende dreng på 13 måneder. Vi håber meget, at du kan give os lidt råd med på vejen!
Lidt om Ask: Han er præmatur (født seks uger før termin) og har altid haft et forholdsvis stort tryghedsbehov (ville fx som spæd kun sove lur ved brystet) men sov de første fem måneder af sit liv ganske godt om natten (svøbt, ved siden af os i sengen). Han er en glad dreng, lidt til den langsomme side motorisk (foretrækker stadig at krybe frem for at kravle, men rejser sig fint op), og har en fin vækstkurve.
Om dagen sover han lur to gange, en formiddagslur på cirka 45 min. og en eftermiddagslur på 45-90 minutter (nok oftere 45 min. end 90).
Jeg har haft barsel indtil for nylig og han går nu hjemme med sin far og skal starte i dagpleje til december. Vores døgnrytme ser nogenlunde sådan ud:
Mellem 6 og 7: står op
7:30 Morgenmad
9:30 Formiddagslur - puttes med en amme-tår hvis jeg er hjemme. Ellers får han en snack inden lur
11:00 Snack
12:00 Frokost
13:30 Eftermiddagslur - puttes med ammetår hvis mor er hjemme
15:00 Mellemmåltid
Eftermiddag: Ammetår når han efterspørger det
18:00 Aftensmad - herefter fast putte-rutine (bad, læse bog, ammetår, snack)
19:30 Lægges i seng.
Siden vi begyndte at køre med en fast rytme dagen igennem er han blevet meget nem at putte - der er sjældent brok ved putte-tid hverken om dagen eller aftenen. Men det har altså ikke hjulpet på de mange opvågninger.
Vores udfordring: Bortset fra nogle korte undtagelser er han siden 5-måneders alderen vågnet i snit en gang i timen. På en typisk nat sover han måske et enkelt stræk på 2 timer, ellers vågner han hver time, og ofte ad et par omgange (dvs. vågner op få minutter efter han er faldet i søvn). Til at begynde med håndterede vi det ved at jeg ammede hver gang han vågnede. Da han var 10 mdr. begyndte vi at skære ned på nat-amningen (ingen mælk mellem cirka 23 og 4, hvilket han tog rimelig pænt). Nu ammer jeg som regel kun en enkelt gang ved 4-tiden, hvor han vågner meget op og ofte er vågen i længere tid (30-60 min.).
Siden vi begyndte at skære ned på natamningen har han sovet i slyngevugge om natten (ved siden af vores seng). Det havde en kortvarig positiv effekt at flytte ham i egen vugge og skære ned på mælken, men han kom hurtigt tilbage til at vågne hver time. De fleste nætter klynker han bare når han vågner, men hvis vi ikke reagerer, bliver det til gråd. Hvis han græder, tager vi ham op, men hvis han bare klynker, beroliger vi ham med ord, en hånd og vug. Han har for nylig lært at falde i søvn om dagen uden at blive vugget/trillet (han bliver puttet i voksipose i barnevogn), og han bliver næsten heller ikke vugget når vi putter ham om aftenen, men vi vugger ham altså i løbet af natten for at kunne sove videre.
Vores spørgsmål: Hvad vil du råde os til? Vi overvejer selv om han ville sove bedre i sin tremmeseng (vi har forsøgt at putte ham i tremmesengen og det blev ikke taget godt imod - men det var måske også et lidt halvhjertet forsøg, da vi har svært ved at overskue at skulle undvære muligheden for lige at kunne strække en arm ud og vugge ham lidt når han vækker os). Vi har også overvejet, om han omvendt skulle tilbage i vores seng for at give ham nærhed, men der kan han ikke puttes uden at vi også ligger der, og jeg tror ikke han kan håndtere at have brysterne så tæt på :) Vi har derudover overvejet om det forvirrer ham, at han nogle gange godt må få mælk når han vågner og andre gange ikke må, men det lader ikke umiddelbart til at være trangen til mælk, der vækker ham. Derudover har jeg det ikke så godt med at lukke helt ned for mælken lige nu, hvor han er i gang med at vænne sig til at være væk fra mig i dagtimerne. Omvendt vil vi også rigtig gerne have bedre styr på søvnen inden januar, hvor fars barsel er slut og vi begge skal være friske til at kunne passe vores arbejde, og hvor Ask for alvor skal starte i dagpleje.
Alt i alt synes vi, at han har rykket sig rigtig meget de sidste par måneder - han er gået fra stort set kun at ville falde i søvn med brystet i munden til at sove i egen vugge med kun en enkelt ammetår om natten, og om dagen sover han helt uden vug/tril - men det har altså ikke resulteret i den sammenhængende søvn, som vi efterhånden meget desperat har brug for.
Vi glæder os meget til at høre dine tanker!