Svar: 4,5 mdr. Natteroderi

28. oktober 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i din drengs alder er ca. 15 timer i døgnet. Ofte er dette godt fordelt sådan, at barnet sover ca. 10 timer om natten og ca. 5 timer i løbet af dagen - men nogle børn gør det naturligt anderledes... :)

Din dreng sover ofte ca. 12 timer om natten fra kl 19 til 07, og så sover han ofte 4 timer i løbet af dagen fordelt med en time om formiddagen og tre timers middagslur. Samlet når han op på ca 16 timer i døgnet og ligger derfor over gennemsnittet, men dog stadig inden for normalområdet.

Der er dog ingen tvivl om, at når hans nattesøvn er så lang, så vil han naturligt ofte sove lettere og dermed sove mere uroligt. Han vil godt kunne ligge og småklynke, smaske, virke søgende, være motorisk urolig, ligge og baske med armene, sparke med benene osv. og vil have en del af de lyde, som du oplever...

Samtidig er det nødvendigt, at han om dagen spiser tit, hvis hans døgnbehov skal sikres og han sover så lang en nattesøvn som han gør. Og lige nu gør hans alder naturligt, at han kan have svært ved helt at koncentrere sig, når han spiser om dagen, fordi der sker rigtig meget spændende, som han gerne vil følge med i. Og spiser han ikke helt nok om dagen, så skal han naturligt søge dette ekstra om natten...

Han er også fysisk ved at være så stor, at han måske har behov for at få sat din mælkeproduktion lidt op, og dette gør han ved at melde sig hyppigere og ofte også søge brystet hyppigere om natten, fordi du producerer mere af det mælkestimulerende hormon i nattetimerne. Så hans uro kan naturligt også hænge sammen med dette...

Det er rigtig godt, at du forsøger at amme ham to gange mellem lurene om dagen, for på den måde at få fyldt ham ekstra godt op. Det er samtidig vigtigt, at du hjælper ham med at tømme et bryst af gangen, så hvis han f.eks. kan spise 2 x 10 minutter, så er det ofte bedre at han ...

Annonce

... spiser 20 minutter på et bryst end 10 minutter på hvert bryst.. Jo længere tid han dier på et bryst af gangen, jo mere sikkerhed er der for, at han får den federe mælk med ud, som ligger tungere i maven og som hjælper på bedre søvn - hvis han spiser kortvarigt på hvert bryst, så får han en del vandholdig mælk, som kan give ekstra uro i maven og dermed også ofte uro under søvn.

Han må også meget gerne spise længere tid fra et bryst og så derefter blive tilbudt toppen fra modsatte side, så han får et egentligt måltid og derefter lidt at slukke tørsten:) Det sikrer også hans behov rigtig godt, samtidig med, at du får stimuleret begge bryster mellem hver lur, så din mælkeproduktion opretholdes rigtig godt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis det ikke hjælper at øge hans indtag af mælk om dagen, så kan det være tegn på, at han har behov for lidt skemad, som du også selv nævner. Jeg vil her anbefale dig, at du starter med lidt skemad om dagen. Giv ham få skefulde til max 1/2 dl. af gangen og når han kan spise dette uden problemer og maven fungerer, så kan du begynde at tilbyde ham lidt skemad om aftenen. Det er bedre, at han tilbydes 1/2 dl. to x daglig end at han spiser 1 dl. på en gang lige nu :) Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop og han skal stadig ammes som han plejer - skemaden kommer ud over hans vanlige mælkeindtag.

Man kan godt overveje, om du om aftenen skal vække ham, når han har sovet en times tid i håb om, at han efter et par timers vågenhed måske vil sove bedre og mere sammenhængende om natten. Så han f.eks. sover en time mellem 19-20, kommer op, er vågen og aktiv og puttes til natten ca kl 22... Men som du beskriver det lige nu, så ville jeg se tiden lidt an og se om tiden måske arbejder lidt for jer. Der sker rigtig meget med hans søvn og udvikling netop nu, og derfor vil der naturligt ske ændringer i løbet af den næste 1-2 måneder...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie