Svar: Sover børn længere lure i en barnevogn?
24. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kære mor
I Danmark sætter vi normalt stor pris på at putte vores børn i barnevogn og lade dem sove udenfor om dagen.. vi synes de sover godt på denne måde, de får friske røde kinder, de sover bedre, tager længere lure osv. Men ser vi på andre lande, så er det ikke på samme måde så normalt, at børnene sover ude - og børn i Danmark sover ikke længere end andre børn i andre lande. Der er således ikke belæg for at sige, at børn sover længere i barnevogn, end de gør indenfor...
Der er rigtig mange ting som spiller ind på, hvorvidt et barn sover længere lure. Det spiller f.eks. ind, hvor meget barnet sover om natten, og hvis barnet sover en meget lang nattesøvn, så er der naturligt ikke plads til særligt lang dagssøvn og lurene vil naturligt være korte.
Det spiller også ind, hvor meget uro der er, hvor barnet sover - og hvor vant barnet er til uro omkring sig. Nogle børn bliver f.eks. forstyrret, hvis de sover ude, fordi der er meget trafik og støj, og så sover de betydeligt bedre indendøre. Og andre børn sover langt bedre udenfor, hvor der nogle gange er mere stille, ingen radio der kører, ingen telefoner der ringer, men måske blot lidt fuglefløjt...
Det kan have betydning, hvorvidt barnet falder i søvn med flaske eller sut i munden, måske har barnet et søvnassociationsproblem. Barnet rytme generelt kan spille ind, sygdom, tandfrembrud osv. kan være med til at vække barnet... Der er mange faktorer, som man skal tage hensyn til og som kan forklare, hvorfor et barn vågner eller generelt sover korte lure :)
Når du putter din dreng indendøre, er det dog en god idé, at du sørger for et frisk og godt indeklima. Det betyder f.eks., at du meget gerne må lade vinduet stå åben, så rummet er fyldt med frisk luft, før du lægger ham til at sove.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om søvn hos små børn, søvnassociationer, rytmer og forvetninger til søvn i forskellige aldre.. samt naturligvis, hvad man kan gøre ved forskellige problemstillinger - og om man behøver gøre noget :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske