Svar: Snart 10 mdr. Har brug for min favn for at sove

22. oktober 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Det er rigtig dejligt at høre, at jeres dreng trives i vuggestuen og at han er faldet til så hurtigt - skønt! Og det er rigtig godt, at du forsøger at holde nogenlunde samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend :)

Når jeg læser din beskrivelse, så tænker jeg, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem. Det betyder, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af flaske og af favn for at sove.

Han har brug for sin flaske, for at falde i søvn. Han puttes i egen seng, holder selv flasken og falder i søvn med den i munden... Og så har han brug for din favn, når han i løbet af natten vågner og skifter søvnstadie. Han har brug for din favn, for at komme videre i søvnen om natten.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.

Det er helt naturligt, at jeres dreng stadig har brug for at få en flaske, når han skal sove. Det er et trygt og dejligt ritual. Men det er uhensigtsmæssigt, at han falder i søvn med sin flaske i munden, ligesom det er uhensigtsmæssigt, at han har lært at skulle op i din favn, når han vågner. Han har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du har, og derfor er det vigtigt, at I nu forsøger at ændre på hans søvnassociationer.

Det betyder, at han ikke længere skal falde i søvn med sin ...

Annonce

... flaske, og at du skal forsøge bevidst at arbejde hen imod at fjerne den fra ham, før han sover helt. Det kan godt være svært, da han er vant til at holde den selv og dermed sutter på den til han sover.. men du er nødt til at forsøge at lirke den fra ham før han sover, så han vænnes til, at han ikke behøver have den i munden, når han overgiver sig til søvnen.

Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at putte ham med en putteklud, der dufter af dig og som minder om at være i din favn. Når han om natten vågner, søger din favn, så mærker han dit nattøj ved sit ansigt, han kan dufte at mor er der og kluden kan give ham samme fornemmelse. Det vil derfor være en god substitut for mor og favn på sigt. Start derfor med at lade puttekluden indgå sammen med flasken, når han puttes og brug den også hele dagen igennem, så den følger ham - i bilen, i barnevognen, når han putter i favn, skal trøstes osv. og naturligvis hver gang han skal sove - også i vuggestuen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du putter ham om aftenen, så skal flasken altså ud af munden, før han falder i søvn og i stedet skal han lulles til ro med dine hænder, kærtegn, putteklud osv. Og så skal du gøre det samme, når han vågner om natten. Bruge samme beroligende hænder, kærtegn og klud - så han hjælpes videre i søvnen om natten på samme måde, som han bliver det om dagen og om aftenen :)

Du skal så vidt muligt ikke tage ham op men forsøge at hjælpe ham videre i sengen, hvor han er faldet i søvn, så du holder fast i, at det er der han skal sove :) Bliver han helt ulykkelig og ked af det, så må du naturligvis tage ham op, give ham den ro og tryghed han behøver og derefter så putte ham tilbage i seng igen - igen med putteklud, kærtegn osv. som han kender fra aftenen...

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder