Svar: Dårlig dagssøvn - knap 1 år

18. oktober 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev :)

Når børn starter i vuggestue, så skal de naturligt forholde sig til en masse nye ting. Det er et bombardement af stimuli, som de pludselig står midt i - deres sanseapparat kører på højtryk. Der er mange nye børn, nye voksne, nye regler, nye krav og nye rutiner, og det er på den måde en helt ny verden...

Børn reagerer meget forskelligt på dette. Nogle børn bliver ekstra trætte og sover derfor mere, fordi de nærmest "falder om at træthed". Andre børn får sværere ved at sove, - både sværere ved at falde i søvn og også sværere ved at sove, når de endelig sover.. Og det lyder som om, at jeres dreng hører til den sidste gruppe...

Man har i udlandet på et tidspunkt lavet et forsøg, hvor man målte børns niveau af stresshormon før de begyndte i vuggestue og efter de var startet og undersøgelserne viste, at børn havde tydeligt forhøjet stressniveau efter start.. og at dette niveau holdt sig højt i et par måneder. Det betyder naturligt, at de sagtens kan tage et par måneder eller mere, før barnet har vænnet sig til den nye hverdag og man således begynder at kunne fornemme, at jeres dreng vil kunne sove bedre igen...

Det lyder som om, at jeres dreng er i en vuggestue, hvor pædagogerne har forståelse for, at det lige nu er svært med søvnen, og at de gør hvad de kan for at hjælpe ham. Det er rigtig godt, at I har forsøgt med barnevognen, ligesom det er fint, hvis de kan prøve at putte ham et sted, hvor der ikke er alt for meget larm og uro. Det er også rigtig godt, hvis han puttes sammen med de andre børn, så kan han spejle sig i dem og se, at det netop er sådan det foregår nu... når han ser de andre børn finde ro, kan det være lettere for ham også selv at finde roen og overgive sig til søvnen :)

Det vil også ofte være en god idé, hvis han kan have en putteklud, bamse eller lignende, som følger ham hjemmefra og ind i institutionens verden. Den skal indgå som en fast del af hans hverdag, hver der når han er ked af det, når I triller ture i barnevognen, når I kører i bilen, når han er træt, skal puttes osv. og skal på den måde blive hans følgesvend og hans trøst og ro, når han er ude. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en putteklud, bamse osv. bevidst, så det vil være rigtig fint at introducere en sådan nu :)

Når alt dette er sagt, så skal man naturligvis også se på, hvor meget han generelt sover. Og du fortæller, at han ofte ...

Annonce

... puttes mellem 18-19 og ofte starter dagen mellem 6-7. Det betyder, at han ofte sover ca. 12 timers nattesøvn. Det er naturligvis rigtig dejligt, når han sover så kort tid om dagen som han gør - men det betyder naturligt også, at det er begrænset, hvor lang hans dagssøvn kan være... Det vil være naturligt, hvis han har brug for ca. 1.5-2 timer søvn i løbet af dagen, og det er naturligt mere end den time han samlet tager nu, men det vil ikke være realistisk at tro, at han kan sove en lur på f.eks. 3 timer... :)

Jeg er helt enig med dig i, at uroen og hans tendens til at pylre omkring kl 16 naturligt skyldes, at han er rigtig træt på det tidspunkt. Både fordi han ikke har sovet særligt meget i løbet af dagen, men også fordi det er hårdt for ham at være adskilt fra dig i så mange timer og være "på egen hånd"... Så han vil naturligt være ekstra træt sidst på dagen. Du kan evt. tale med pædagogerne om, hvorvidt de kan forsøge at putte ham lidt senere til middagsluren i håb om at han så står lidt senere op, så eftermiddagen ikke bliver for lang for ham. Alternativet kan være at give ham en lille lur, når du henter ham, men med den alder han har, vil denne kunne påvirke nattesøvnen i negativ retning. Nogle gange er det dog nødvendigt med det ekstra lille afbræk og i stedet kan han måske så gå senere i seng. Mit umiddelbare forslag vil dog være at forsøge at putte ham til en lidt senere middagslur og forhåbentlig vil han så måske også kunne sove en lidt længere lur...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har glæde af at få et lille mellemmåltid før de puttes til middagslur og måske vil det fungere for jeres dreng. Det kunne være en banan og lidt mme af en kop. Du kan tale med pædagogerne om de vil kunne give ham dette for at se om det kan hjælpe ham til en lidt længere og bedre middagssøvn. Det lyder som om, at de faktisk meget gerne vil hjælpe ham til at sove mere og det er jo super godt :)

Derudover tænker jeg, at jeres dreng jo aldrig har været et barn med et stort sovehjerte. Han har altid sovet kortvarigt og har generelt sovet lidt mindre end gennemsnittet, og det kan sagtens være sådan han er. Det skal der naturligvis være plads til, så hvis han generelt virker til at trives med sine korte lure, vågner op, tydeligt frisk og virker udhvilet og med overskud til at lege, møde verden og opleve, lære en masse nyt, så er det naturligvis også helt okay :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor