Dårlig nattesøvn - knap 1 år

18. oktober 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Dårlig nattesøvn - knap 1 år

Hej Helen

Min dejlige dreng på snart 1 år har gennem sit liv haft skiftende søvnmønster (som babyer nu engang har), og nætterne har ligeledes været forskellige. Generelt i hans liv har han dog sædvanligvis altid sovet 10-12 timer om natten, de sidste par mdr fra ca. kl 18.30-19 til 6-7.

I hans bedste perioder har han sovet 4-5 timer i streg uden opvågning, således med max 2-3 opvågninger på en nat (omkring midnat, og igen omkring kl 4). Men jeg synes efterhånden at det er ved at være længe siden. De sidste tre uger har været helt skidt.

Han bliver ammet i søvn i vores seng mellem kl 18.30 og 19, og plejer så faktisk at sove okay herfra, nogle dage helt uden opvågninger indtil vi går i seng omkring kl 22. Hvis han ikke falder i søvn af amningen, plejer han at nusse os i håret og falder til ro på den måde. Men herefter går det nedad bakke. På de værste dage vågner han grædende en gang i timen til halvanden. Men det værste er faktisk at han er rigtig svær at få til at falde til ro igen. Han vil ikke have man rører ham, så holde i hånd, lægge en hånd på ham osv duer bestemt ikke, så bliver han tosset.

Sommetider virker det at han nusser i hår, men som regel er amning det eneste, der duer. Og når vi når hen først på morgenen, omkring kl 4-5, er det ikke engang sikkert amning virker længere. Så ligger han bare og tager fat og giver slip, falder måske til ro i 5-10 min, og græder så igen. Og sådan fortsætter det så, indtil jeg står op kl 6. Så det er ikke mange sammenhængende timers søvn, jeg får om natten for tiden, og det kommer til udtryk om dagen, hvor jeg går halvsvimmel rundt hele tiden. Og når jeg står op, vågner han, og kan ikke falde i søvn igen, selvom far prøver at få ham til at sove videre, og han helt tydelig ikke er udhvilet og klar til at ...

Annonce

... stå op.

Han sover dårligt om dagen i vuggestuen, som regel 2x30 min, IOC ud fra “søvn avler søvn” princippet tænker jeg bestemt heller ikke, at det gør sagen bedre.

Jeg har en mistanke om, at vi vækker hinanden om natten, og således kunne det nok være en fordel at flytte ham på eget værelse, eller som minimum i egen seng. Men han bliver simpelthen så ked af det, når jeg lægger ham i sin egen seng. Han kan slet ikke finde ro der. Han bliver som sagt ammet i søvn i vores seng, og hvis jeg flytter ham over i sin seng, bliver han stiktosset. Og om natten kan han nærmest kun trøstes ved liggende amning, og det kan han jo ikke i sin egen seng.

Engang var han god til at falde i søvn i sin egen seng, men omkring de 7-8 mdr havde han et par uger med skrig og skrål inden sengetid, og han har ikke kunnet finde ro i sin egen seng siden da. Han falder altså kun til ro af amning og hårnussen, intet andet virker. Så jeg er gerne oppe på 7-10 amninger om natten, og min hovedbund er snart øm af alt det pillen i hår.

Vi har prøvet x flere med både aftengrød, bad inden sengetid og andre metoder for at “udtrætte” ham, men intet har effekt.

Som du ved har han haft nogle motoriske udfordringer, han er nu endeligt blevet konstateret hypermobil (mere end gennemsnittet) af børnelægen. Men inden for de sidste to uger er han så småt begyndt at kravle, og kravler nu fortrinsvis frem for at krybe. Så selvfølgelig er han også ved at udvikle sig lidt motorisk, men jeg tror bare næppe det er forklaringen.

Så for at opsummere er problemet altså, at han vågner mange gange i løbet af natten, at han er rigtig svær at få til at falde til ro, og at han vågner konstant fra kl 4-5 om morgenen.

Har du nogle gode råd til at forbedre hans nattesøvn?

Med venlig hilsen
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina