Dårlig dagssøvn - knap 1 år

18. oktober 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Dårlig dagssøvn - knap 1 år

Hej Helen

Jeg har en dejlig dreng på snart 1 år, der startede i vuggestue midt i august. Han trives deroppe, men det er helt skidt med søvnen!

På en normal dag sover han 2 x 30 min. Og det er både pædagogerne og jeg enige om slet ikke er nok til sådan en lille str. De prøver angiveligvis at få ham til at sove videre, men siger at han er piv vågen. Herhjemme er det heller ikke usædvanligt, at han vågner efter 30 min, men modsat i vuggestuen lykkes det som regel at rulle ham videre i søvnen, og herhjemme sover han gerne over 1 time til formiddag (om eftermiddag sover han sjældent mere end 30-45 min, heller ikke herhjemme).

Han sover herhjemme i barnevognen ude i haven, hvor der er forholdsvis stille. Oppe i vuggestuen sover han ud mod legepladsen, hvorfor der selvfølgelig er en del mere larm, end der er hjemme i haven. Pædagogerne og jeg er enige om, at det nok skyldes larmen fra legepladsen, at han ikke sover længere, men de bliver ved med at sige, at han bare lige skal vænne sig til det - ...

Annonce

... men hvor længe skal man acceptere, at han stadig skal “vænne sig til det”? Nu har det varet 2 mdr, og han har stadig ikke vænnet sig til det.

Når han sover herhjemme bliver han også påvirket af larm, hvilket bekræfter mistanken om, at det er årsagen. Vi har prøvet at han sover i sin egen barnevogn deroppe, det gør ingen forskel.

Heldigvis siger de i vuggestuen at han er glad nok, på trods af den dårlige søvn, men de kan samtidig godt mærke på ham at hans overskud er meget større på de sjældne dage en gang imellem, hvor han sover længere.

Jeg synes det er ved at være uholdbart, for når jeg henter ham omkring kl 16 er han enormt pylret, muligvis fordi han også er sulten, men tror bestemt også at det skyldes, at han ikke sover mere i løbet af dagen. Han bliver puttet mellem kl 18.30 og 19 og sover (med en del opvågninger) til kl 6-7.

Hvad søren kan man gøre for at få ham til at sove mere/længere i løbet af dagen? Og skal han bare “vænne” sig til larmen?

Med venlig hilsen
en frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor