Brev:
Dårlig dagssøvn - knap 1 år
18. oktober 2018
Alder:
11 mdr.
Dårlig dagssøvn - knap 1 år
Hej Helen
Jeg har en dejlig dreng på snart 1 år, der startede i vuggestue midt i august. Han trives deroppe, men det er helt skidt med søvnen!
På en normal dag sover han 2 x 30 min. Og det er både pædagogerne og jeg enige om slet ikke er nok til sådan en lille str. De prøver angiveligvis at få ham til at sove videre, men siger at han er piv vågen. Herhjemme er det heller ikke usædvanligt, at han vågner efter 30 min, men modsat i vuggestuen lykkes det som regel at rulle ham videre i søvnen, og herhjemme sover han gerne over 1 time til formiddag (om eftermiddag sover han sjældent mere end 30-45 min, heller ikke herhjemme).
Han sover herhjemme i barnevognen ude i haven, hvor der er forholdsvis stille. Oppe i vuggestuen sover han ud mod legepladsen, hvorfor der selvfølgelig er en del mere larm, end der er hjemme i haven. Pædagogerne og jeg er enige om, at det nok skyldes larmen fra legepladsen, at han ikke sover længere, men de bliver ved med at sige, at han bare lige skal vænne sig til det - men hvor længe skal man acceptere, at han stadig skal “vænne sig til det”? Nu har det varet 2 mdr, og han har stadig ikke vænnet sig til det.
Når han sover herhjemme bliver han også påvirket af larm, hvilket bekræfter mistanken om, at det er årsagen. Vi har prøvet at han sover i sin egen barnevogn deroppe, det gør ingen forskel.
Heldigvis siger de i vuggestuen at han er glad nok, på trods af den dårlige søvn, men de kan samtidig godt mærke på ham at hans overskud er meget større på de sjældne dage en gang imellem, hvor han sover længere.
Jeg synes det er ved at være uholdbart, for når jeg henter ham omkring kl 16 er han enormt pylret, muligvis fordi han også er sulten, men tror bestemt også at det skyldes, at han ikke sover mere i løbet af dagen. Han bliver puttet mellem kl 18.30 og 19 og sover (med en del opvågninger) til kl 6-7.
Hvad søren kan man gøre for at få ham til at sove mere/længere i løbet af dagen? Og skal han bare “vænne” sig til larmen?
Med venlig hilsen
en frustreret mor