Svar: 3 mdr og vil ikke sove

13. oktober 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Alfreds mor

Tak for dit brev og tillykke med lillebror - og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen - også med storesøster - og nu har fået lyst til at skrive til mig selv :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er heltnaturligt, at Alfred sover bedst, når han ligger i din favn eller når du triller ham i barnevognen. Det minder om tiden i livmoderen, varmen, bevægelserne, din vejrtrækning, hjertelyd, fornemmelsen af at være puttet, ligge i en lille hule osv. Og det er derfor trygt og dejligt for jeres lille dreng netop at sove på denne måde. Jeg forstår dog godt, hvis du ikke kan lægge dig med ham eller trille ham i flere timer.. der er naturligt også praktiske ting, som du er nødt til at få lavet, og hvor du naturligt må udnytte tiden, hvor han sover :)

Det kan være en god idé at efterligne det som favnen giver ham. Du skriver, at han er en meget varm dreng, som sveder meget, og at det derfor ikke dur at svøbe ham. Men hvad med en sovepose? Det kan være en voksipose, duni-duo, babybag, sleepybag osv. Der findes mange forskellige modeller, til mange forskellige priser og i forskellig kvalitet...

Fordelen ved en sovepose er, at den ikke putter sig helt så tæt omkring din dreng, og samtidig vil den godt kunne gøre, at han kan føle sig puttet og holdt. Du kan tilpasse hans påklædning efter vind og vejr - og posen vil kunne holde ham lun, nu hvor vi går den koldere tid i møde. Det kan samtidig give genkendelighed og tryghed - være stedet som han forbinder med søvn, uanset hvor han puttes, om I er hjemme eller ude.

En klud der dufter af dig kan også være en god idé - evt. koblet med en sut. Da han tilbydes flaske, kan han have god glæde af at få en sut i forlængelse af sit måltid og denne må meget gerne kobles til en klud. Kluden vil minde om at ligge i din favn, den kan dufte af dig og give ham fornemmelsen af, at du er i nærheden. Samtidig vil det kunne minde om at have dit tøj ved sit ansigt - det er bare ikke dit tøj, men en klud, der dufter af dig.

Beroligende lyde, beroligende ord kan være en god idé - du kan downloade hverdageslyde, hvid støj osv. som han kan have glæde af og finde ro ved. Du kan også købe en bamse, som kan afspille forskellige lyde f.eks. livmoderlyd, hjertelyd osv. Der findes forskellige muligheder.. Nogle børn falder også til ro ved lyden af en støvsuger, så denne lyd kan også downloades... :)

Bevægelse kan være rigtig godt - og det er faktisk dette du gør, når du triller ham i barnevognen. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan vænne ham til at sove mindst en lidt længere lur midt på dagen. Evt. ved at lægge dig med ham eller ved at trille ham en tur, så du sikrer ham en lur af mindst 1.5 times varighed... Det kan være en god prioritering netop nu, hvis du kan hjælpe ham til en lidt længere lur dagligt, fordi søvnen om dagen giver ham noget forskelligt. Søvnen er vigtig for hans udvikling, evne til at opleve, den styrker hans immunforsvar osv.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham til en 3 lurs rytme - det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. De fleste børn vil i denne alder trives med ca 15 timers søvn i døgnet, ofte fordelt sådan, at de sover 10 timer om natten og ca 5 timer i løbet af dagen... Hvis jeres dreng sover længere nattesøvn, så vil han naturligt sove kortere søvn om dagen. Sover han meget korte dagslure kan han også have behov for 4 kortere lure i stedet for tre, og det er naturligvis også helt okay...

Du fortæller, at han ofte puttes omkring kl 18-19 og som jeg læser dit brev, så starter dagen ofte omkring kl 06-07.. Det betyder, at jeres dreng ofte sover 12 timer om natten og hvis det er rigtigt, så vil han naturligt kun have 3 timer at gøre godt med i løbet af dagen - og hans dagssøvn vil naturligt derfor være kort. Han vil have brug for 3 lure, men de kan ikke vare mere end en time hver især, og sover han 40 minutter, 1.5-2 timer og 40 minutter, så er hans søvnbehov faktisk dækket fint :)

Du behøver ikke trille ham eller lægge dig med ham til alle hans lure. Det er okay, hvis han lige nu sover lure af ca 45 minutters varighed, hvis han så blot er sikret en lang lur midt på dagen. Når du triller ham en tur og på den måde holder ham sovende, så hjælper du hans indre ur til at fornemme behov for en længere søvn der, og hjælper ham på den måde til på sigt at føle naturligt behov for at sove en længere middagslur.

Ud over ...

Annonce

... at du kan trille ham en tur i barnevognen, så kan du også med fordel lægge dig med ham i dobbeltsengen. Fordelen ved dette er, at han her kan lærer at falde i søvn ved siden af dig - altså uden at han behøver ligge på din brystkasse, men stadig falder i søvn med din nærhed, og han lærer at sove uden at skulle være i bevægelse hele tiden. Du kan derfor også gradvist bevæge dig væk fra ham, øge den fysiske afstand mellem jer. Her skal du naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade. En lur midt på dagen kan også give dig et hvil som sikrer at du har lidt mere overskud til at tage dig af både Alfred og hans storesøster senere på dagen :)

Derudover så er det, som du også selv er inde på, en god idé, hvis du nu kan begynde at tilbyde ham flaske, som en fast del af hans putteritual. Det kan godt være svært lige nu, fordi han ikke er ældre end han er og det bliver naturligt lettere, når han bliver så gammel, at han begynder med skemad. Her vil det være naturligt, at han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og tilbydes flaske, før han puttes. Men du må gerne forsøge om du allerede nu kan skabe en rytme, hvor han tilbydes mælk før han skal sove. Hvis han spiser en time før han puttes, så vil han naturligt ikke kunne sove så længe, før han vågner og er sulten igen. Spiser han lige inden han puttes, vil der være større sandsynlighed for, at han sover lidt længere...

En skitseret dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover videre

Vågner, gøres klar til dagen, leger, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur

Vågner, leger, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt

Frokost: Flaske og puttes til middagslur. Du må meget gerne lægge dig med ham her eller trille ham en tur, for på den måde at sikre ham en længere middagslur

Vågner - har evt. behov for en lille flaske, når han vågner, hvis han har sovet meget længe... Er aktiv, pludrer, leger...

Eftermiddag/tidlig aften: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vågner, leger, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt, hygger med storesøster, far...

Aften: Flaske og puttes til natten

Sen aften: Flaske og sover videre

Nat: Flaske og sover videre....

Som du kan se, så indgår der 7-8 flasker i min plan, og det kan godt være, at det er for meget, og at jeres dreng fint kan trives med 6 flasker i døgnet. Hvis det fungerer godt med de 6 flasker, så skal du naturligvis ikke ændre noget :) Da han gylper en del, så kan det nogle gange være en idé, at tilbyde ham en ekstra flaske og give lidt mindre i hver flaske... så han stadig får dækket sit behov for mælk, men får lidt mindre måltider. Det må komme an på en prøve, og det må også afhænge af, om det kan hjælpe jer til en rytme, hvor han så naturligt tilbydes mælk før hver lur...

Så for at opsummere i forhold til dine spørgsmål:

Når jeres dreng vågner efter ca 40 minutter, så kan det meget vel skyldes, at han ikke kan sove længere lure, fordi han sover så lang en nattesøvn, som han gør. I takt med at han bliver ældre, begynder at have længere vågne perioder i løbet af dagen, bruger sig selv mere og mere aktivt osv. i dagtimerne, så vil hans nattesøvn naturligt ofte også afkortes lidt - og samtidig sker der en fysiologiske ændring i søvnen i 3-4 måneders alderen, som også vil kunne skabe ændringer hos jer... Tiden arbejder således også lidt for jer.

Det er helt okay, at du ikke længere kan holde til at han sover hos dig, og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at sove på afstand af dig - ved siden af dig og i barnevognen - og gradvist gøre ham tryg ved dette :) Han skal stille og roligt lære, at det er lige så trygt at sove i nærheden af dig...

De fleste børn har brug for 3 lure dagligt i 3-5 måneders alderen og i 6-7 måneders alderen vil mange børn kunne nøjes med to lure dagligt. Det afhænger dog af, hvor tidligt de starter dagen og hvor lange lure de tager - hvis de står meget tidligt op, eller sover korte lure, vil de naturligt ofte have behov for en ekstra powernap sidst på dagen.

Når han er ekstra urolig om morgenen, så skyldes det sandsynligvis, at han allerede der har sovet rigtig meget... og derfor begynder at sove lettere og vise tegn på behov for at vågne, starte dagen og være aktiv :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker videre - rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!