3 mdr og vil ikke sove

13. oktober 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

3 mdr og vil ikke sove

Kære Helen,

Først og fremmest tak for en god brevkasse. Jeg har brugt dine gode råd både til vores datter på 3 år og nu vores lille søn, Alfred!

Den 19 juli blev vi forældre for 2. Gang til en sund og dejlig dreng. Graviditet og fødsel er begge gået perfekt og uden komplikationer. Og den første halvanden måned er også gået fint!.

Alfred har været flaskedreng fra han var 2 uger gammel! Vi bruger allomin den gule, hvilket han virker tilfreds med. Han er god til at bøvse efter hvert måltid men gylper rigtig meget - han kan godt gylpe lige efter et måltid men ofte går der også timer efter han har spist, hvor det så er meget vandigt det der kommer op. For en lille måned siden vejede SHP ham til 5,5 kg! Og han fulgte sin vækstkurve rigtig fint!

Den sidste måned har været rigtig hård med Alfred som har meget svært ved søvnen!
Han bliver typisk lagt til sin første lur kl 8 om morgenen hvor han falder i søvn med det samme uden brok - vågner så præcis 40 min efter og vil ikke sove videre! Vi har prøvet alt - sunget, trillet, vugget, holde hånd på brystet af ham, give ham sutten osv osv! Vi ender derfor altid med at tage ham op, hvor han så hurtigt bliver træt igen! Og så starter vi forfra igen, og altid med samme udfald - 40 min og så vågner han!

Det eneste der virker er, hvis jeg går med barnevognen i 2-3 timer! Der sover han, dog med lette opvågninger men falder som regel til! Dog kan han mærke når vi rammer vores hoveddør! Han vågner med det samme vognen står stille!

Det andet der virker er MIG! Han kan sove solen sort hvis han får lov til at ligge på min brystkasse. Det har jeg nu gjort i 14 dage og jeg kan ikke mere. Den ene dag sov han i 4 timer hos mig. Det er rigtig hårdt da jeg også gerne vil være der for min datter når hun kommer hjem fra børnehaven! Men bliver stresset på Alfreds vegne når han kun sover 40 min to gange i dagtimerne med mindre jeg går afsted med vognen eller ligger mig med ham.

Han får sin ...

Annonce

... aften flaske omkring kl 18-19 tiden, sover som regel derefter! Vågner så kl 23:00-00:00, får mad og sover hurtigt videre til kl 3-4 tiden, får mad og derfra så sover han MEGET uroligt! Han knokler rundt og jeg ender derfor med at tage ham op til mig hvor han spjætter rundt.

Han spiser ca 150-180 ml á 6 flaske i døgnet! Og som tidligere nævnt så gylper han helt vildt meget i dagtimerne. Derudover så virker han bare aldrig mæt på den gode og rolige måde, tværtimod så synes jeg tit han vågner op af at have fået mad.

Hvorfor vågner han efter 40 min om dagen og hvornår kan jeg forvente han tager nogle længere lurer? Synes vi har forsøgt alt!
Hvor længe skal jeg være sovepude? Jeg kan virkelig ikke holde til det mere...
Hvornår kan jeg forvente at hans mønster ændre sig? Eller har han bare ikke brug for mere søvn?
Og hvorfor er han så urolig tidlig morgen?

Til info så har vi forsøgt i en periode at svøbe ham men han sveder helt vildt - han er et utroligt varmt barn.

Vores datter var så utrolig nem og gavmild da hun var baby så vi har også haft høje forventninger til Alfred og hans søvnmønster! Men kan mærke nu, at jeg er brugt op! Og det er mine løbesko også :)

Måske du også har er forslag til en dagsrytme - synes aldrig jeg kan få et måltid til at passe med en lur!

Alfred er derudover en værre charmetrold og dejlig nysgerrig - især når han hører sin søsters stemme! Han elsker at følge med når hun leger ved siden af ham...

det skal til slut nævnes at jeg tit er alene med ungerne om eftermiddagen/aften da min mand arbejder 3-holdsskift! Det betyder derfor også at jeg ikke kan give Alfred den ro han skal have ved evt at han ligger ved mig og får en eftermiddagslur!! Ikke fordi jeg ikke vil men fordi jeg simpelthen ikke kan når vores datter kommer hjem fra børnehave. Hun skal også mærke at mor stadigvæk er her og ikke kun ligger på sofaen med lillebror!

Håber ovenstående giver mening.

Mange hilsner
Alfreds mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger