Svar: Brystafhængig ved søvn
2. oktober 2018
Alder:
4 mdr.
Kære frustrerede og trætte mor
Tak for dit brev og dejligt at du skriver - og velkommen til :)
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev er, at jeres dreng er sulten. Han er en fysisk stor dreng, og han søger brystet rigtig meget.. og tager naturligt derfor også godt på :) Men du fortæller, at du er begyndt med skemad, og at han her lapper 1-1.5 dl. i sig uden problemer. Han er altså tydeligt parat til skemaden, mestrer fint at få grøden af skeen osv., hvilket også lyder helt normalt, da han er knap 5 måneder gammel nu...
Det er altid en god idé at forsøge at øge indtaget af mælk, præcis som du beskriver, at du netop har forsøgt. Men det lyder ikke til længere at være nok... Det er dog ikke nogen god idé at tilbyde ham så stor en mængde skemad dagligt, fordi det ofte vil betyde, at han vil få mavekneb, og det vil så igen gøre, at han spiser mere bryst, for at få beroliget maven... Derfor vil det være rigtig godt, hvis du i stedet for at give ham en stor portion skemad om eftermiddagen, nu begynder at tilbyde ham grød til frokost og grøntsagsmos til aften - men ikke mere end ¾ dl. af gangen, så hans mave stadig kan følge med. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop.
I takt med at du begynder at tilbyde mere skemad, så vil der naturligt også begynde at komme lidt mere rytme ind i løbet af dagen. Det vil være rigtig godt, hvis du stille og roligt kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, sammen med vand af kop, og så ammes som en fast del af sit putteritual. Det vil være med til at sikre plads i maven til både skemad og mælk, og dermed være med til at sikre mere og mere mæthed på sigt - og derfor også bedre og mere sammenhængende søvn.
Det er helt naturligt, at han har svært ved at koncentrerer sig om at spise om dagen. Han har en alder nu, hvor han er meget opmærksom og meget bevidst. Han skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller en fremmed. Han oplever rummet han er i på en anden måde nu, kan se længere - og lader sig derfor let forstyrre, når han spiser. Hvis du sidder og ammer og far eller storebror kommer ind i stuen, så er det måske sjovere at kikke efter far eller storebror, end det er at spise og så lader han sig nøjes med lidt for lidt mælk...
Derfor er det vigtigt, at du om dagen hjælper ham med at koncentrere sig, når han skal spise, så han ikke "slatspiser", men tager ordentligt fra. Nogle gange kan det være en god idé at amme af to omgange, så han ammes, skiftes, bliver ammet igen og derefter puttes. Nogle gange er det en god idé at du vælger at lægge dig med ham og amme ham i din seng, fordi det hjælper ham til at koble fra og bedre finde roen...
Det er dog rigtig godt, hvis du kan forsøge at putte ham fra din favn, før han sover helt. Han skal ikke være vågen og ked af det, når du putter ham, men være døsig. Du skal prøve at lægge ham fra dig lige der, hvor han næsten sover, men dog registrerer, at han ikke har dit bryst i munden, at han ligger i sin seng eller barnevogn og hvor du kan lulle ham ind i søvnen ved at stå ved ham, vugge, trille ham lidt eller lignende.
Hvis du ligger og ammer i din seng, vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at nå dertil, hvor han dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover, så han igen falder i søvn uden brystet i munden, men dog stadig har din nærhed og mærker dig...:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, har evt. behov for en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes ¾ dl. grød, evt. lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur måske ca kl 12-12.30...
Eftermiddag 15-16: Ammes - hvis han sover en lang middagslur, så vil han sandsynligvis have behov for at blive ammet både, når han vågner og igen før han skal sove dagens 3. lur
Puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes ¾ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten mellem 20.30-21.30.. helt afhængig af, hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Som du kan se, så ligger amninger i min dagsplan sådan, at han ofte ammes ca hver 3-4 time - altså med lidt længere intervaller end du beskriver lige nu. Dette er hovedmåltider og der skal naturligvis være plads til, at han kan have behov for en ekstra tørstslukker eller trøst derudover.
Når du ammer ham om aftenen, vil det være rigtig godt, at du putter ham over i egen seng, så han ikke ligger tæt op af dig om natten. Som du selv er inde på, så kan han godt dufte din mælk og vil derfor naturligt søge brystet mere hyppigt, end hvis han ikke dufter mælken på samme måde.
Da han er meget glad for både favn og bryst og har haft dette som fast rutine hele sit unge liv, så er det vigtigt, at du forsøger at efterligne det han netop oplever her. Det kan f.eks. være en idé at putte ham i en sovepose, fordi den vil gøre, at han føler sig omsluttet og holdt, som når han ligger i din favn, men det vil være posen som holder ham og ikke dine arme.
Det kan også være en idé, at du putter ham med en sut og en klud - og kluden må gerne dufte af dig. Det kan være en stofble eller lignende, som du har sovet med og som derfor dufter af dig. Koblet til en sut kan den evt. give ham lidt ro og hjælp til at sove, uden at han nødvendigvis får ekstra mælk i maven, som igen kan give ekstra maveuro. Det er naturligvis en balance, for hans hyppige søgning mod brystet tolker jeg som behov for ekstra mad, men hvis du følger ovenstående dagsplan og hjælper ham med at spise effektivt, når han dier, så burde han ikke mangle mad og vil så måske netop have glæde af en sut og en klud - det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken, samtidig med at det giver ham tryghed og ro således hjælper ham med at sove - også uden for din favn...
Det vil derfor være rigtig godt at bruge disse rutiner både dag og aften, ligesom du meget gerne må prøve at gøre barnevognen til en fast rutine en gang dagligt, så han vænnes til at sove i den.
Med hensyn til flaske, så kan du godt forsøge med denne, hvis du har et ønske om, at han på sigt skal kunne tage en flaske. Modermælkserstatning kan godt mætte lidt mere end modermælk og derfor gøre, at han kan sove et lidt længere søvnstræk på en flaske med erstatning.. men - det lyder ikke som om, at du mangler mælk, og hvis du er lige så glad for amningen, som din dreng er, og du gerne vil amme til han er et år, så er der ikke umiddelbart grund til at kæmpe med at lære ham at acceptere flasken. Så skal dine kræfter måske bruges et andet sted :) Hvis du gerne vil flasken, så sig til, så kan vi drøfte dette :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske