Brev:
Brystafhængig ved søvn
2. oktober 2018
Alder:
4 mdr.
Brystafhængig ved søvn
Hej Helen.
Jeg er bange for, at jeg er kommet til at skabe nogle dårlige søvnvaner for min søn på 4 mdr og 3 uger, og jeg har brug for hjælp til at bryde dem igen.
I starten af hans liv sov han tit i barnevogn om dagen, og kunne nogle gange godt ligge der i timevis. Eller han sov i en fjeder-kurv, vi har i stuen, eller i soveværelset. Om natten vågnede han hver 2.-4. time og spiste (hele tiden kun amning).
Men da han blev ca. 3-3.5 mdr begyndte han at have svært ved at koncentrere sig om at amme om dagen, og spiste derfor meget om natten. Jeg begyndte derfor at amme ham udelukkende i soveværelset med nedrullede gardiner. Det var et hit, og udover det faldt han ofte i søvn ved det og sov i timevis. Så jeg fortsatte succesen. Men så begyndte han at kræve bryst oftere og oftere, mens han sov, både ved lur og om natten, og den seneste måned har han forlangt mad ca. hvert 3. kvarter, når han sover lur, og ca. en gang i timen om natten. Han vågner, men har stadig lukkede øjne, basker med arme og ben og klynker. Hvis jeg ikke giver ham bryst, starter gråden inden længe.
Jeg lod ham spise alt det, han ville, da det startede, for jeg tænkte, at han havde brug for tryghed, da han tydeligt var udfordret af det 4. tigerspring, og måske også var i gang med et appetitspring. Og jeg vidste i øvrigt ikke, hvad jeg kunne gøre ved det. Jeg lod ham også blive liggende ved siden af mig, i stedet for at løfte ham tilbage i hans bedside crib, både om dagen og natten (og sådan er det stadig. Jeg sørger dog for at vi har hver vores dyne, så han ikke selv kan hapse babsen).
Men nu er det jo så gået op for mig, at jeg har grundlagt en rigtig dårlig vane, hvor han primært spiser, når han sover, og hvor han er blevet afhængig af brystet for at sove videre, når han vågner kort. Udover det sover han nu klart bedst i soveværelset om dagen, og vi har et værre postyr, hver gang vi er ude, da han så kun sjatsover (og sjatspiser) og oftest er udfordrende med gråd og uro. Han kan godt falde i søvn i barnevognen eller fjeder-kurven nogle gange, men han vågner ret hurtigt igen (efter 30 min ca). Og generelt er han bare ret sur på den barnevogn - det er virkelig en kamp ikke blot at få ham til at sove i den, men bare at ligge i den.
Når han vågner og vil have bryst, spiser han ofte ret meget, og nogle gange lidt mindre, men stadig, hvor jeg kan høre, at han synker. Af og til sutter han kun lidt og sover så videre, men for det meste spiser han. Derfor tænkte vi, at han måske virkelig var sulten, og ikke kun søgte tryghed, så for en lille uge siden startede vi med grød. Han labbede 1-1.5 dl i sig og har gjort det hver eftermiddag siden. Samtidig begyndte jeg, både dag og nat, at tage brystet ud af hans mund, når jeg kunne fornemme, at han var blevet rolig og var ved at falde i søvn igen. Det er jo ikke altid, det lykkes, for nogle gange falder jeg selv i søvn, og nogle gange sover han sikkert allerede, selvom jeg vurderer, at han stadig er halvvågen. Tit accepterer han det, men nogle gange må brystet ind og ud 3 gange, før han stopper med at brokke sig. Andre gange slipper han selv, vender hovedet væk og sover videre.
Disse tiltag i håb om, at han ville vænne sig til at sove uden brystet i munden og til ikke at fylde sig med mad om natten i stedet for om dagen. Og de første par nætter gik der pludselig 2 timer imellem opvågningerne, indtil sidst på natten, hvor det var hyppigere. Men ak ak, i nat vågnede han konstant og krævede bryst, og uanset hvor meget jeg prøvede at berolige ham på anden vis, duede det ikke, og når jeg tog brystet fra ham, lykkedes det tit først uden gråd i 3. forsøg. Samme sang under eftermiddagsluren.
Begge gange har han også haft luft i maven nogle gange og klaget over det, hvor også kun brystet beroligede ham. Han bruger det altså som sut, hvis man kan sige sådan.
Han er blevet lidt bedre til at spise om dagen i vågen tilstand, men har stadig svært ved at koncentrere sig, især når vi er ude. Det fungerer bedst i fred og ro og liggende. Han får dog alligevel en del indenbords i løbet af dagen, især under sin lange middagslur.
Vi har prøvet at give ham lidt MME i flaske i håb om, at det kunne få ham til at sove et lidt længere stræk om aftenen, men det vil han ikke kendes ved, selvom han gerne vil have flaske, når jeg af og til har malket ud (hvilket jeg i øvrigt ikke kan mere – der kommer kun 20 ml?! selvom det ellers generelt virker som om, der er rigeligt mælk).
Sutten har han nægtet at tage den seneste måneds tid, selvom han ellers var rimelig glad for den. Hverken om dagen eller natten vil han have noget med den at gøre.
Vi prøver at give ham vand af glas, men det kan han ikke rigtig finde ud af.
Vi har ikke en rigtig rytme endnu. Han plejer at sove 10-11 timer om natten, fra kl. 20-21.30 til kl 6.30-8. Når han har været vågen 1.5-2 timer om formiddagen, plejer han at sove ca 30 minutter. Dette er ofte i barnevognen, da vi på dette tidspunkt tit er på vej i børnehave med storebror. Hvis vi er hjemme, er det i dobbeltsengen, ligesom dagens resterende lure. Nogle gange ammer jeg ham inden, men ikke altid, hvis han skal i vognen, for så har vi tit lidt travlt, eller det passer ikke med, hvornår han sidst spiste (jeg prøver at amme ham hver 2.-3- time, når han er vågen). Når han så har været vågen nogle timer igen, sover han i soveværelset i 2-3 timer, hvor jeg starter med at amme ham i sengen, hvor han altså så falder i søvn og bliver liggende. Sidst på eftermiddagen tager han gerne en kort lur igen, og det er tit på samme måde: jeg ammer ham i sengen, hvor han falder i søvn.
Amning sker som sagt hver 2.-3- time i vågen tilstand, men det er jo sjældent, han er vågen så længe, og det bliver derfor oftest lige før hans lur, og når han sover. Grød om eftermiddagen, ca. en time efter han er vågnet fra sin lange lur.
Denne rytme er ikke til at regne med, det varierer, og altså som sagt især når vi er ude.
Det blev en længere smøre, men summa summarum: Hvordan i alverden får jeg brudt den dårlige vane med at søge brystet så ofte, når han sover? Hvordan får jeg ham til at sove andre steder end i soveværelset om dagen (med brystet i munden hvert 3. kvarter)?
I dag ammede jeg ham i sofaen, og han spiste godt og faldt mere og mere hen, men blev ulykkelig, når jeg fjernede babsen. Jeg prøvede flere gange, og jeg prøvede at lægge ham i kurven til formiddagslur, efter han havde spist længe og næsten sov. Men han ville kun ligge hos mig med brystet og endte med ikke at sove, selvom han tydeligvis var træt. En time senere ammede jeg ham i sengen og prøvede at lægge ham i bedside cribben bagefter, da han næsten sov, men det ville han ikke finde sig i, og har nu sovet 3.5 timer i dobbeltsengen, og jeg har ammet MANGE gange.
Som sagt har vi prøvet med opstart af grød, at trøste med kærtegn og beroligende lyde i stedet for bryst, at lirke brystet ud før han sover helt samt at amme ham og derefter putte ham andetsteds end i sengen/min favn med brystet i munden. I går aftes prøvede jeg at amme fra begge bryster før sengetid. Han fik spist en hel masse, men vågnede alligevel og forlangte bryst efter 1.5 time. Intet virker. Jeg tænker ikke, at det vil gøre en forskel at lægge ham i et andet værelse end mig ift, at jeg dufter af mælk, for han vil jo også have brystet, når han sover lur, hvor jeg ikke er ved siden af ham og dufter (kan sengen dufte af mælk?)?
NB! For en uge siden vejede han 7,7 og var 70 cm lang.
Det virker ikke, som om han har ondt nogen steder.
Han er ellers glad og fremmelig – altid den første i mødregruppen til at lære de nyeste skills 😊
Med venlig hilsen
den frustrerede og trætte mor