Svar: Rejser sig og går ud - Hva så nu?
20. september 2018
Alder:
21 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Nogle børn er meget hurtige motorisk, men jo - det er lidt tidligt at begynde at forcere tremmesengen, og hvis I kan sætte bunden ned, så sengens sider på den måde bliver højere, så vil det være en god idé at gøre dette nu. Hvis ikke I kan gøre dette, så er I nødt til at tage siderne af sengen eller købe en åben seng med sengehest.
Det samme gælder hans weekendseng. Hvis han kan klatre op over kanten, så bør han ikke længere sove i den. Det anbefales, at man giver børn en åben seng, når de begynder at klatre over siden, fordi det simpelthen er for farligt, hvis jeres dreng kravler op over sengens kant, han kan slå sig gevaldigt....
Weekendsengen kan erstattes af en madras på gulvet, og tremmesengen kan erstattes af en juniorseng. En juniorseng kan ofte bruges til barnet er ca. 6 år gammelt, så han vil have glæde af den i nogle år :) Juniorsengen vil være en fordel hos jer, når han ikke er ældre end han er, fordi den stadig ikke er alt for stor, og fordi den fås med sengehest. Det betyder, at hvis han er meget urolig om natten, så kan han ikke trille ud af sengen og komme til skade, er han motorisk godt igang, vil han dog godt selv kunne kravle op i sin seng om aftenen, når det er sovetid :)
Måske har storesøster en juniorseng, som han kan arve, og hun kan få en ny stor seng i voksenstørrelse... hvis hun altså har lyst til det og virker parat til det :)
I har naturligvis ret i, at når han får en åben seng, så giver det mulighed for, at han så vil rejse sig og komme ind til jer igen og igen. Og her må I så bevare roen, ikke skælde ud, men blot sige "hov kommer du der, ind i seng igen" og tage ham hånden og følge ham derind. Også selvom det sker gentagende gange.
Når det så er sagt - hvis jeres dreng kommer ind 50 gange i løbet af en aften, så lyder det som om, at hans puttetidspunkt måske ikke er helt rigtigt. Måske skal han puttes senere, så han er mere træt og parat, når han puttes. Måske skal han puttes tidligere, så han ikke er overtræt...
At han kommer ind til jer igen og igen kan også skyldes, at han har brug for jeres nærhed og kontakt, når han skal sove. At det er for svært for ham at ligge på værelset alene. Det er derfor rigtig godt, hvis I prioritere lidt tid ved sengekanten om aftenen, og f.eks. taler dagen igennem med ham. Børn i jeres drengs alder, kan godt have så mange tanker og oplevelser fra dagen, at de ikke kan slippe det - og ingen kan sove med hovedet fuld af tanker og en uafsluttet dag. Derfor kan det være en god idé at sætte lidt ord på alt det, som han har oplevet i løbet af dagen - både af gode og mindre gode ting - for på den måde at hjælpe ham af med hans tankemylder og dermed hjælpe ham til ro.
Det er også bedre, at I bruger 10-15 minutter på at sidde der, tale om dagen, læse en historie eller lignende, og han så falder i søvn, end at han bruger den næste time eller to på at løbe frem og tilbage, hvor I bare bliver mere og mere frustrerede alle sammen :)
Der er også den mulighed, at I bruger det jeg kalder for strygetøj-metoden. Det går ud på, at I stiller jer og laver noget praktisk i nærheden. Altså gennemfører et dejligt og trygt ritual med godnathistorie osv. og når det så er tid til at gå, så går I ikke fra ham, men stiller jer i stedet i nærheden og laver noget praktisk som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Han skal kunne se jer, så I skal stå på værelset eller være lige ved døren. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig, for at sikre sig at I er der...
Det er vigtigt, at I kommunikerer sammen. I må meget gerne have kontakt, og I må meget gerne berolige ham med ord, men I sidder ikke direkte hos ham - I er der, men på afstand. Og så laver I noget kedeligt. Imens du står og stryger kan du således sige "jeg er lige her, læg dig ned skat, mor passer på dig, nat-nat", eller hvad du nu vil sige. Det er en god idé at bede ham om selv at lægge sig ned, fordi det gør, at han ofte lettere bliver liggende, end hvis du går hen og lægger ham ned - så virker det som en fjeder, og han rejser sig med det samme.
Det at være i gang med noget praktisk, som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer, at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han får på den måde også en fornemmelse for, at I ikke bare sidder og venter på, at han skal sove.
Samtidig er det han gør lige nu, hvor han rejser sig, løber ind i stuen, følges tilbage i seng, og atter løber ind i stuen, en leg for ham. Og ved at stå i nærheden og lave noget kedeligt, så signalerer I, at det ikke er legetid, og at der ikke er noget sjov, ikke noget han går glip af. Nogle gange ser han jo også, at I sidder og hygger i stuen, I sidder tæt sammen i sofaen, måske står der en slikskål på bordet osv. og det vil han naturligt gerne også være en del af... Derfor er det vigtigt, at I om aftenen får signaleret, at det er lige så dejligt at komme i seng, som at være sammen med jer i stuen og at han ikke går glip af noget, men trygt kan lægge sig til at sove.
Stille og roligt kan I udnytte det at lave noget praktisk og begynde at gå. I kan f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj og f.eks. sige: "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen". Det er bedre end at sige "nu skal du lægge dig til at sove, og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler, og gør ham mere rolig ved at være i sin seng, hvis han ikke føler sig presset til at sove, men blot skal vente kortvarigt på, at I henter rent tøj og kommer tilbage. Han lærer på den måde, at når du går, så er du kun kortvarigt væk - han behøver ikke rejse sig og tjekke, hvor du er - du henter en bluse, som du har sagt og kommer tilbage og laver igen noget kedeligt...
Denne metode kan være god at bruge, når han skal lære, at det er helt okay at være i sin seng på eget værelse - selvom mor og far sidder i stuen og hygger, så er det stadig okay at være ham i egen seng :)
Håber I kan bruge dette videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske