Brev:
Hjælp - 9 uger, græder meget
21. september 2018
Alder:
2 mdr.
Hjælp - 9 uger, græder meget
Hej Helen
Vi har en datter, der er 9 uger gammel.
De første 5 uger skreg hun meget og var utilpas alle sine vågne timer. Hun ville ammes op til 20 gange i døgnet og ville kun sove på brystet af os hele døgnet. Vi har gået til kiropraktor og osteopati pga. låsninger i nakke og flere steder i ryggen, som nu skulle være velbehandlede. Hun græder nu ikke så meget længere og virker langt mere tilfreds i sine vågne timer end tidligere.
Men der er ikke langt fra smil til gråd. Oftest græder hun meget sidst på eftermiddagen og aftenen. Hun er sikkert let overtræt og overstimuleret, har jeg tænkt. Vi prøver at skærme hende af, svøbe hende og amme hende. Nogle gange skriger hun så meget at hun ikke kan/vil ammes. Hun falder så i søvn med megen vuggen, gåen rundt med hende og sidder og hopper på en pilatesbold. Så kan hun oftest sove fra kl. 20-21 til næste morgen kun afbrudt af amninger.
Vi er meget hjemme i løbet af dagen, hvor vi pludrer, hun ligger lidt på et tæppe under et aktivitetsstativ og ellers ikke så mange aktiviteter eller væren ude af huset. Jeg har dog lidt veninder, der kommer på besøg. Da jeg skulle hen på mit arbejde og ordne barselspapirer, var hun naturligt med, men hun reagerede efterfølgende så voldsomt med gråd og tegn på overstimulering, selvom der ikke rigtig “skete” noget. En enkelt kollega tog hende op og holdt hende, men hun skreg med det samme og stoppede så nærmest ikke før to dage senere. Hun var også uhyre svær at få til at sove i de dage.
Selvom hun kan sove fra kl. 20 ca., så sover hun oftest det lange stræk her - altså to-tre timer. Resten af natten foregår så oftest i 1,5-times intervaller, hvor hun kun sover 1,5 time før end hun vil ammes igen. De sidste fire nætter har hun skreget meget om aftenen før hun sov, men har holdt ved kun at vågne for st blive ammet og så sove igen. Men nu kun ind til omkring 3-4-tiden. Så skriger hun meget igen, kan ikke ammes grundet gråd/skrig og hun skal svøbes og vugges/gåes med for at falde til ro. Jeg kan ikke forstå hvorfor hun pludselig begynder at græde og skrige på den måde.
Amningerne om natten varer typisk 10 min., og min fornemmelse er hun er effektiv nok ved brystet. Generelt spiser hun stort set hver anden time om dagen.
Vi har ingen rytme ift dagslure. Det er meget svingende især den sidste uge. Det er alt fra ingenting, fordi hun ikke vil sove, til 2 timer til 40 min.
Det er så svært at læse hende ift. om hun let bliver overstimuleret og meget frustrerende ikke rigtigt at kunne komme ud. Vi går ture med barnevognen, men vi føler det er en tikkende bombe, for hun græder med det samme den står stille. Nogle gange kan vi gå i 2 timer hvor hun sover, andre gange kun 20 min. hvorefter hun stikker i gråd som blir til skrig, og vi aner aldrig hvad vi ender med når vi går afsted.
Har du nogle gode råd til hvordan vi kan gribe hende an? Vi har haft nogle enkelte rigtig gode og nemme dage med hende, men det bliver hurtigt afløst af de svære dage som beskrevet ovenfor. Om det er tigerspring hun er i og reagerer så voldsomt på, ved jeg ikke? Hun har aldrig virket til at være ligeså rolig og “nem” som babyerne fra min mødregruppe, hvilket er svært at blive “konfronteret” med.
Jeg kunne også godt tænke mig lidt tanker omkring hvordan amningerne om natten måske kan strækkes? Jeg har en fornemmelse af at hun spiser oftere om natten end om dagen - når jeg skriver nat mener jeg fra kl. 00-06, hvor hun spiser ca. 3-4 gange på de seks timer. Jeg kan ikke selv se hvordan, da jeg ikke kan amme hende mere tidlig aften grundet skrigeture og derefter sover hun, jo.
I dagtid har jeg forsøgt dit råd fra din bog om søvn, at amme lige efter lur, have aktivitet, for så at amme lige inden lur igen. Dette uden effekt, desværre. Hun skal desuden vugges stort set hver gang hun skal sove. Om natten sover hun i vores seng, hvor vi skiftes til at ligge med hende og den anden så sover i et andet rum, har min kæreste hende, så kommer han ind med hende når hun skal ammes og så sover hun videre hos mig.
Hun tager desuden fint på og trives på den måde rigtig godt.
Jeg håber du har lidt input til os, da vi er ved at være lidt tyndslidte.
Med venlig hilsen
Katrine