Svar: Min søn har svært ved at sove

19. september 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Stort tillykke med den lille dreng :) Og velkommen til :)

Det lyder som om, at jeres dreng ofte sluger luft, når han spiser, og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på at hjælpe ham ved f.eks. at bruge laid back ammestilling om natten. Om dagen må du også meget gerne hjælpe ham ved at bruge forskellige ammestillinger, fordi han stimulerer og tømmer dit bryst forskelligt alt efter, hvordan han lægges til - og ammestillingerne og måden han spiser på, har naturligt betydning for, hvor meget luft han sluger undervejs.

Det er også sådan, at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af meget vandholdig, det ligner lidt skummetmælk i konsistensen. Næste del er hans egentlige mælk, som er en lidt hvidere mælk, der ligner letmælk, og sidste del af mælken er det man kalder fløden. Hvis man malker ud, kan man ofte se fløden lægge sig øverst i flasken.

Når din dreng spiser hos dig, så er det vigtigt, at han spiser så længe som muligt af et bryst af gangen. Hvis han f.eks. kan spise 20 minutter, så er det bedre, at han spiser 20 minutter på et bryst og at han ikke spiser 10 minutter fra hver side. Hvis han spiser lidt fra begge sider, så får han for meget af den vandholdige mælk og dermed ekstra uro i maven. Jo længere tid han spiser fra et bryst, jo mere ro i maven.

Det er også vigtigt, at du hjælper ham med at bøvse godt af i forbindelse med et måltid. Du kan f.eks. starte med at amme ham i den traditionelle stilling, herefter lade ham bøvse, skifte ham og så lægge ham til samme bryst igen men i tvillingestillingen. På den måde sikrer du, at han får tømt brystet godt, og samtidig kommer han af med lidt luft undervejs. Og efterfølgende vil han måske have behov for at bøvse igen.

Når han skal bøvse, så er det vigtigt at ryggen holdes lige, strakt. Jo mere lige ryggen er, jo lettere kommer luften op, jo mere sammenbukket han sidder, jo sværere vil luften have ved at komme op.

Det er også godt, hvis du kan holde hans arme lidt løftet. Det betyder i praksis, at han bør ligge helt oppe over din skulder, så hans arme ligger løftet over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter ham under numsen. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud. Du kan også holde ham med begge dine hænder rundt om hans brystkasse, så hans arme løftes lidt der og så sidde med ham foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen.

Hvis han efter amning sover rigtig godt og der ikke kommer nogen bøvs, så skal du ikke kæmpe med ham, men blot putte ham og lade ham sove. Ofte vil du så kunne se, at han efter ca 25-40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det ofte bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil han gylpe lidt og sove videre, og du kan lade ham ligge, hvor han er. Andre gange vil han have behov for at du tager ham op, lader ham bøvse af, evt. giver ham en sut og derefter så putter ham igen.

Det er vigtigt, at amning indgår som en fast del af hans putteritual, og hvis han nogle gange sover lange lure på 2-3 timer, så vil han naturligt have behov for både at få mælk, når han vågner og igen før han skal sove næste lur.

Det er helt naturligt, at han sover bedst hos dig. Når han er i dine arme, når du taler beroligende til ham, så minder det om tiden i livmoderen. Han er vant til at høre din stemme, din hjertelyd, mærke din varme og dine bevægelser, så at være i din favn, at være helt tæt på dig og det han kender fra tiden, hvor han lå i livmoderen - det er naturligt det mest trygge for ham. Jeg forstår dog godt, at du gerne vil vænne ham til at sove i liften, så I kan trille ture med barnevognen, eller du gerne vil putte ham i hans babynest om natten....

Det kan nogle gange hjælpe at svøbe ham. Svøbet vil give ham en følelse af at være holdt, men det vil være af stof og ikke af dine arme. Du kan f.eks. gøre det, at du ammer ham, skifter ham og samtidig med at du skifter ham, så svøber du ham, ammer ham igen imens han er svøbt og derefter putter ham ned, hvor han skal sove.

Nogle børn har også glæde af beroligende lyde. Du kan downloade hverdagslyde, støvsugerlyde, hvid lyd, livmoderlyd og lignende, som kan afspilles, når han sover og på den måde skabe lidt genkendelighed og ro.

De fleste børn vil have glæde af et genkendeligt putteritual omkring 8 ugers alderen, og derfor vil ...

Annonce

... mange begynde at introducere lidt faste rutiner i denne alder. Det vil på sigt give genkendelighed og gøre ham tryg, fordi han lærer, at det er sovetid, og han således naturligt begynder at gøre sig klar til at skulle overgive sig til søvnen.

En god rutine vil som sagt være, at han altid får mælk, som en fast del af sit putteritural. Det kan også være at blive skiftet, svøbt og puttet med en sut, at du siger bestemte beroligende ord, bøvser ham af, at du altid gøre mere eller mindre de samme tid, hver gang han skal sove, så han på den måde lærer at koble fra og overgive sig til søvnen.

Det er forskelligt, hvor mange lure børn i denne alder tager. Nogle børn sover lange søvnstræk på 2-3 timer, andre gange tager barnet måske et langt søvnstræk og sover så flere kortere lure. Nogle børn vil i 2 måneders alderen sove to lange lure dagligt f.eks. en formiddagslur på 2 timer og en middagslur på 3 timer. Mens andre børn sover 3-4 små lure i løbet af dagen og trives bedre med denne rytme.. du skal forsøge at finde en rytme, som kan passe jer begge :) Du skal gå ud fra, at hans søvnbehov vil være ca 15½ time søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at han sover 5-6 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten, naturligt afbrudt af mælk. Nogle børn sover længere nattesøvn og sover så kortere om dagen og det er også helt okay. Men det kan måske give dig lidt idé om, hvordan jeres døgn kan skrues sammen...:)

En god tommelfingerregel er dog, at han ikke bør være vågen i mere end højst 2 timer af gangen, så skal han have mælk og skal sove igen. Og har han svært ved dette må du skærme ham, svøbe ham, trille ham osv. for at få ham til at sove :)

Deruodver vil det være rigtig godt, at du lægger mærke til hans bevidsthedsstadier. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv.:

Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aktiv årvågenhed: Han bevæger sig lidt mere, kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller, at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme, som at han har behov for at sove.

Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.

Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Samme signaler ser man ofte lige der, hvor han vågner op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene har svært ved at fokusere, hans øjne virker matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og han ruller med øjnene. Det er i denne periode, at han skal puttes eller gerne lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Når du oplever, at han har svært ved at sove, så kan det være en god idé at lægge lidt mærke til, hvilken bevidsthedstilstand han er i. Nogle gange prøver du måske at putte ham lidt for tidligt, måske prøver du at putte ham der, hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ... Andre gange, så putter du ham måske lidt for sent, han får lov til at ligge og kikke for meget, bliver overtræt, ked af det og skal så hjælpes ekstra til at koble fra overfor verden, så han kan sove, og her har han så ekstra behov for at blive svøbt, blive skærmet, blive puttet i sin babynest, i sin lift og puttet i barnevognen, så du kan trille eller vugge ham lidt.

Det er helt naturligt, at han har brug for din hjælp, når han skal sove, og jeg håber, at du har fået lidt idé til hvordan :) Jeg vil anbefale dig flere af mine bøger f.eks. "Helens bog om børn og søvn", "Helens bog om dit barns udvikling" og "Helens bog om gråd og trøst"...

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie og håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!