Brev:
Skriger på mor om natten
19. september 2018
Alder:
2 år, 1 mdr.
Skriger på mor om natten
Kære Helen
Vi har desparat brug for din hjælp. Lillebror skriger sig igennem stort set hver nat, og min mand og jeg har ikke sovet mere end et par timer om natten den sidste måned.
Lillebror skriger ‘op til mor’ eller ‘min mor’ og græder alt hvad han kan. Og ingenting hjælper. Det kan hjælpe et øjeblik, hvis vi hopper ham i armene, men så snart vi stopper, begynder det forfra. Det er også lige gyldigt, hvem af os der har ham, og det er det samme stort set hver nat.
Det hjælper heller ikke, at vi tager ham med ind i vores seng. Når jeg sidder på sengekanten med ham i armene og forsøger at vugge ham til ro, råber han, at han vil op til mig og græder, alt han kan.
Når han hikstende falder til ro, enten fordi vi hopper ham, eller fordi han ikke kan græde mere, sover han kun i kort tid, inden det begynder forfra. Og det er lige gyldigt, om han ligger i sin egen seng eller ved siden af os.
Han har lige været syg (snot og feber), og det kan naturligvis have noget med det at gøre, men han lader ikke til at have ondt eller være generet længere.
Storesøster vågner minimum op et par gange i løbet af natten og vil sikre sig, at vi stadig er der - det er stadig nyt for hende at sove selv, men hun er relativt god til at falde i søvn igen. Men i kombination med lillebrors dårlige søvn, kan vi dårligt hænge sammen. Før delte vi os op, sådan at vi hver havde ansvaret for et barn natten igennem, men det er ikke muligt nu, fordi storesøster KUN vil have mig om natten. Hvis far forsøger, græder hun sig selv helt vågen og kan være op til 3 timer om at falde i søvn igen.
Så for at far ikke skal gå helt i opløsning af søvnmangel, hjælper jeg også med lillebror. Men det betyder samtidig, at ingen af os sover en fuld nat nogensinde.
Puha, sikken en lang klagesang. Det beklager jeg - men vi er virkelig desperate, og jeg har overvejet alle typer alternativer. At indføre samsovning, sågar at lade ham græde (selvom vi aldrig ville kunne bære det i praksis).
Mine spørgsmål går på, hvad du tror, der er galt? Er det noget, vi selv har skabt? Og selvfølgelig, hvad gør vi herfra? Det kan simpelthen ikke blive ved.
Og har du ideer til, hvordan vi (i det mindste) lærer storesøster selv at finde søvnen, hvis hun vågner. Det er så massivt at skulle op mellem 10 og 30 gange om natten og max sove tre timer.
Vi glæder os meget til at høre dine tanker.
Kærlig hilsen
L