Skriger på mor om natten

19. september 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Skriger på mor om natten

Kære Helen

Vi har desparat brug for din hjælp. Lillebror skriger sig igennem stort set hver nat, og min mand og jeg har ikke sovet mere end et par timer om natten den sidste måned.

Lillebror skriger ‘op til mor’ eller ‘min mor’ og græder alt hvad han kan. Og ingenting hjælper. Det kan hjælpe et øjeblik, hvis vi hopper ham i armene, men så snart vi stopper, begynder det forfra. Det er også lige gyldigt, hvem af os der har ham, og det er det samme stort set hver nat.

Det hjælper heller ikke, at vi tager ham med ind i vores seng. Når jeg sidder på sengekanten med ham i armene og forsøger at vugge ham til ro, råber han, at han vil op til mig og græder, alt han kan.

Når han hikstende falder til ro, enten fordi vi hopper ham, eller fordi han ikke kan græde mere, sover han kun i kort tid, inden det begynder forfra. Og det er lige gyldigt, om han ligger i sin egen seng eller ved siden af os.

Han har lige været syg (snot og feber), og det kan naturligvis have noget med det at gøre, men han lader ikke til at have ondt eller være generet længere.

Storesøster vågner minimum op et par gange i løbet af natten og vil sikre sig, at vi stadig er der - det er stadig nyt for hende at ...

Annonce

... sove selv, men hun er relativt god til at falde i søvn igen. Men i kombination med lillebrors dårlige søvn, kan vi dårligt hænge sammen. Før delte vi os op, sådan at vi hver havde ansvaret for et barn natten igennem, men det er ikke muligt nu, fordi storesøster KUN vil have mig om natten. Hvis far forsøger, græder hun sig selv helt vågen og kan være op til 3 timer om at falde i søvn igen.

Så for at far ikke skal gå helt i opløsning af søvnmangel, hjælper jeg også med lillebror. Men det betyder samtidig, at ingen af os sover en fuld nat nogensinde.

Puha, sikken en lang klagesang. Det beklager jeg - men vi er virkelig desperate, og jeg har overvejet alle typer alternativer. At indføre samsovning, sågar at lade ham græde (selvom vi aldrig ville kunne bære det i praksis).

Mine spørgsmål går på, hvad du tror, der er galt? Er det noget, vi selv har skabt? Og selvfølgelig, hvad gør vi herfra? Det kan simpelthen ikke blive ved.

Og har du ideer til, hvordan vi (i det mindste) lærer storesøster selv at finde søvnen, hvis hun vågner. Det er så massivt at skulle op mellem 10 og 30 gange om natten og max sove tre timer.

Vi glæder os meget til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder