Brev:
Min søn har svært ved at sove
19. september 2018
Alder:
2 mdr.
Min søn har svært ved at sove
Hej Helen
Jeg har en dreng som er 6,5 uge gammel, født 3/8 med termin 29/7.
I de to første uger gik det rigtig nemt hvor han sov og var glad. Da de 2 uger var ovre begyndte han pludselig at græde rigtig meget og virke som om han havde ondt i maven. Han græd fra 15-22/23. Trods for det kunne vi sagtens lægge ham i hans babynest, gå en tur i barnevognen eller lade ham sove ved siden af os i sengen. Vi har gået til zoneterapi og kiropraktor med ham som har hjulpet på at han nu ikke græder ligeså meget, men han virker stadig til at have ondt i maven. Da han blev 4 uger cirka vendte det hele.
Nu kan han overhovedet ikke falde i søvn “selv”. I løbet af dagen vil han kun sove lange lure (2-3 timer) hvis han ligger på mig eller sidder i en strækvikle på mig. Vi kan godt vugge ham i armene eller lægge ham i vores slyngevugge, men så snart vi lægger ham fra os - også selvom det er lige ned ved siden af hvor vi ligger, så kan han max ligge og sove i 10-20 min hvorefter han vågner og græder. Om natten har vi samme problematik. Han falder kun til ro hvis jeg ammer ham i søvn i laid back ammestillingen, og sådan sover vi hele natten med 2-3 ammeafbrydelser. Vi har ikke nogle egentlige rutiner, ved ikke hvornår man skal begynde på det?
Det skal siges at vi fortsat går til kiropraktor pga låsning i ryg og nakke. Han fuldammes, får nexium pga mistanke om silent refluks, mælkesyrebakterier samt movicol pga han presser og presser uden der rigtig kommer noget. Han bøvser meget og prutter ved amning eller hvis jeg cykler med benene. Han kommer kun med afføring ellers med hjælp fra os enten i form af Windi eller cykle med benene.
Det er virkelig hårdt og meget frusterende, at han kun vil sove på disse måder, og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere! Håber at du har nogle gode råd og fif til hvad jeg kan gøre.
Hilsen