Svar: Aftengrød, mælk og rytme

10. september 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at jeres rejse til Spanien gik godt, og alle havde en dejlig ferie! :)

Når jeg anbefaler, at man i 8-9 måneders alderen begynder med en godnatgrød, så er det fordi mange børn i denne alder begynder at vise interesse for at spise mere og mere selv. Det er super godt, og det skal man naturligvis anerkende og støtte, men det kræver meget stor teknik, at finde ud af at spise selv - samle maden op med fingrene og føre den til munden, finde ud af at tygge maden, bearbejde den rigtigt i munden, synke den og gøre det hele igen og igen. Og det betyder, at børn i denne alder ofte bliver lidt trætte og mister koncentrationen før de egentlig har fået nok at spise...

Så for at sikre, at barnet ikke vågner om natten, fordi det reelt er sulten, så kan det være en god idé at indføre en godnatgrød lige før putning. Grøden har samtidig en god beroligende effekt i maven, og den hjælper, sammen med det bad, der ligger lige før grøden tilbydes, ofte til at barnet lettere finder ro i kroppen og lettere overgiver sig til søvnen.

Når det så er sagt, så er det naturligvis ikke alle børn, som har brug for en godnatgrød og et godnatmåltid. Nogle gange kan alternativet være en banan og andre gange kan barnet helt undvære at få et mellemmåltid her - børn er naturligt forskellige :) Så hvis du ikke oplever, at jeres dreng har behov for en godnatgrød, og det også kan være svært at presse f.eks. en banan ind på dette tidspunkt, så er det helt okay. Du kan roligt blot tilbyde ham en flaske, som en fast del af putteritualet og behøver således ikke tilbyde ham yderligere :)

I 8-9 måneders alderen trives de fleste børn med 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler normalt, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at jeres dreng fortsat skal tilbydes flaske om aftenen f.eks. kl 19.30 og igen kl 23 - altså der, hvor du faktisk giver ham flaske nu.

Når han bliver 10 måneder, vil han ofte trives med to flasker i døgnet, og nogle børn trives fint med, at det er flasken før middagsluren og flasken om aftenen, som bibeholdes. Andre børn har lettere ved at undvære flasken om dagen, men har stadig behov for flaske aften og sen aften. Og her er du nødt til at vurdere, hvad du tænker vil fungere bedst hos jer - det kan godt være, at jeres dreng skal tilbydes flaske aften og sen aften indtil han er ca 12 måneder gammel. Den sene aftenflaske kan ofte gives i søvne og kan tilbydes der, hvor du oplever at han naturligt vågner af sig selv og søger efter flasken som nu. Eller du kan forsøge at give ham den, lige før du selv går i seng, i håb om, at du så ikke bliver vækket, men kan få lov til at sove et lidt længere søvnstræk, før han søger dig igen :)

Det kan også være, at du kan trappe ud af flasken sen aften, og at de i vuggestuen vil sætte pris på fortsat at kunne tilbyde ham en flaske, før han skal sove til middag. Det burde også kunne lade sig gøre, hvis han virker til at have behov for dette, og det kan sagtens tænkes, at en flaske før middagsluren netop vil hjælpe ham med at koble bedre fra og finde roen, når han nu skal vænnes til at være i vuggestue og er adskilt fra dig i løbet af dagen.

Det er rigtig fint, at han sover 3 lure dagligt. Det må han ...

Annonce

... gerne gøre. Denne rytme kan dog godt ændre sig i takt med at han bliver ældre og også begynder i vuggestue. Og hvis han i den forbindelse begynder at kunne nøjes med kun to lure i løbet af dagen, så vil det være godt, hvis middagsluren har lidt længde - og igen kan en flaske før middagsluren måske netop hjælpe ham med dette. Du må se, hvad tiden bringer.

Det lyder meget fint med et puttetidspuknt omkring kl 19.30 og når han falder i søvn inden for ca 10 minutter, så er han klar til at sove på dette tidspunkt. Du skal derfor ikke holde ham vågen mod hans vilje, for så vil han blive overtræt og få sværere ved at sove og det hele vil "gå op i hat og briller" for jer, og det er der ingen grund til. Så hold fast i den rytme og de rutiner I har nu, og som du oplever fungerer godt for jer alle tre :)

Mit forslag til en dagsrytme, lavet ud fra dine angivne tider, ser nu således ud:

Morgen 06.30-07: Havregrød, evt. lidt bløde frugtbåde eller lignede i hånden at gumle på selv, vand af kop

Puttes til dagens 1. lur ca. 8-8.30

Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende og tilbydes også stadig grøntsagsmos. Han må også meget gene tilbydes en varm middagsret med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12 som nu

Eftermiddag 14.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til dagens 3. lur ca 15-15.30

Før aftensmad 17: Tilbydes lidt gnavegrønt, ostestænger, frugt. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker men også stadig moset mad, som gives med en ske. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme eller lignende efter behov.

Tilbydes evt. en godnatgrød eller en banan - måske ca kl 19... får derefter børstet tænder. Han må også gerne springe dette måltid over, hvis det ikke fungerer hos jer.

Flaske og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23: Drømmeflaske - den eller flasken før middagsluren trappes ud i 10 måneders alderen. Du må her fornemme, hvilken af de to flasker, han bedst vil kunne undvære, hvis han skal sove så godt som muligt. De to flasker, han i 10 måneders alderen har behov for, bør som sagt enten ligge før middagslur og aften eller aften og sen aften. Lige nu har han brug for 3 flasker og dermed stadig flasken sen aften :)

De tre flasker må gerne rumme ca. 600 ml mme i alt, og når han bliver 10 måneder og får to flasker, vil hans behov for mælk og kalk blive dækket, hvis han får ca 400 ml via flaske. Derudover skal han stadig tilbydes mme i sin grød og mos, så maden stadig energiberiges den vej igennem, og derudover skal han drikke vand af kop.

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre og at dagsplanen hjælper med at se, hvordan en dag kan skrues sammen - også på en måde, som sansynligvis vil passe til den rytme, han forventes at skulle følge i vuggestuen...

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor