1 eller 2 lure om dagen?

10. september 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

1 eller 2 lure om dagen?

Hej Helen

Nu er min søn blevet 1 år, og jeg har problemer med søvnen om dagen - og dermed også om aftenen.

Min søn starter først i dagpleje, når han bliver 14 mdr. Så derfor passer jeg selv min søn med hjælp fra min mor 3 dage om ugen, hvor jeg studerer. Vi er flyttet for en måned siden og i den forbindelse har det hele ændret sig - også søvnen.

Før sov han to lure dagligt, og jeg lagde ham ud, når han var træt. Gerne ved at gå en lille tur med ham. Det var godt for ham og mig. Men nu skal han puttes i barnevognen på altanen, som ikke kan bevæges meget. Dette har været svært for min søn. Og han virker heller ikke længere synligt træt, så jeg har skubbet hans lur og fjernet den ene af lurene.
Han sover lige nu pt 1 lur af 1,5 time. Jeg kan ikke putte ham før, for der virker han ikke træt og fordi hans første lur ligger så sent, så kan jeg først putte ham til 2.lur mellem 17-18, og så bliver det meget sent med putningen til natten.

Han vågner af sig selv fra sin middagslur efter 1,5 time - den er næsten stensikker hver gang, og er sur og virker bare slet ikke udhvilet. Han vågner så ligesom op, og så går det faktisk ...

Annonce

... ganske fint resten af dagen. Om natten ligger han i min seng fra Ca 23, når jeg går i seng vågner han og vil hen til mig. Og han vil under ingen omstændigheder tilbage i sin egen seng. Derudover er vi kommet tilbage til en gammel vane med at han ammes i søvn og også ammes natten igennem, hvilket er sket efter vi er flyttet. Min søn har haft brug for den ekstra tryghed. Det er hyggeligt, men ikke hensigtsmæssigt, både fordi jeg oplever at han vågner og kalder på at få brystet i munden, så han kan sove videre og også fordi jeg tænker han ikke skal have alt det mælk mere. Han spiser dog ok portioner dagen igennem, men ikke store portioner!

Jeg forsøger med denne rytme

Vågen 7.30 af sig selv.
8-8.30 morgenmad
9-10 ud i alt slags vejr
10 frugt og lille bolle
10.30-12 leg og motorik på gulvet
12 frokost
12.30-14 middagslur
14.30 frugt og grønt
17.30 aftensmad
19:00 bad
19.30 grød og putning lige bagefter
Han sover som regel mellem 20.30 og 21.

Har du forslag til hvad jeg kan gøre for at få en bedre rytme eller få ham til at sove længere om dagen?

Endnu engang - Tak for en god brevkasse!

Venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger