Brev:
1 eller 2 lure om dagen?
10. september 2018
Alder:
12 mdr.
1 eller 2 lure om dagen?
Hej Helen
Nu er min søn blevet 1 år, og jeg har problemer med søvnen om dagen - og dermed også om aftenen.
Min søn starter først i dagpleje, når han bliver 14 mdr. Så derfor passer jeg selv min søn med hjælp fra min mor 3 dage om ugen, hvor jeg studerer. Vi er flyttet for en måned siden og i den forbindelse har det hele ændret sig - også søvnen.
Før sov han to lure dagligt, og jeg lagde ham ud, når han var træt. Gerne ved at gå en lille tur med ham. Det var godt for ham og mig. Men nu skal han puttes i barnevognen på altanen, som ikke kan bevæges meget. Dette har været svært for min søn. Og han virker heller ikke længere synligt træt, så jeg har skubbet hans lur og fjernet den ene af lurene.
Han sover lige nu pt 1 lur af 1,5 time. Jeg kan ikke putte ham før, for der virker han ikke træt og fordi hans første lur ligger så sent, så kan jeg først putte ham til 2.lur mellem 17-18, og så bliver det meget sent med putningen til natten.
Han vågner af sig selv fra sin middagslur efter 1,5 time - den er næsten stensikker hver gang, og er sur og virker bare slet ikke udhvilet. Han vågner så ligesom op, og så går det faktisk ganske fint resten af dagen. Om natten ligger han i min seng fra Ca 23, når jeg går i seng vågner han og vil hen til mig. Og han vil under ingen omstændigheder tilbage i sin egen seng. Derudover er vi kommet tilbage til en gammel vane med at han ammes i søvn og også ammes natten igennem, hvilket er sket efter vi er flyttet. Min søn har haft brug for den ekstra tryghed. Det er hyggeligt, men ikke hensigtsmæssigt, både fordi jeg oplever at han vågner og kalder på at få brystet i munden, så han kan sove videre og også fordi jeg tænker han ikke skal have alt det mælk mere. Han spiser dog ok portioner dagen igennem, men ikke store portioner!
Jeg forsøger med denne rytme
Vågen 7.30 af sig selv.
8-8.30 morgenmad
9-10 ud i alt slags vejr
10 frugt og lille bolle
10.30-12 leg og motorik på gulvet
12 frokost
12.30-14 middagslur
14.30 frugt og grønt
17.30 aftensmad
19:00 bad
19.30 grød og putning lige bagefter
Han sover som regel mellem 20.30 og 21.
Har du forslag til hvad jeg kan gøre for at få en bedre rytme eller få ham til at sove længere om dagen?
Endnu engang - Tak for en god brevkasse!
Venlig hilsen
Anne