Svar: 2 måneder og søvnrytme

7. september 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Athenas mor

Tak for dit brev, tillykke med den lille pige - og velkommen til :)

Den rytme Athena har lyder meget fin i forold til hendes alder. Når børn er 2 måneder gamle, så sover de faktisk meget forskelligt. Det betyder, at nogle børn sover to meget lange lure, og andre børn sover 4 kortere lure i løbet af dagen - og begge dele er helt normalt.

Jeres datter sover ofte netop 4 lure dagligt, og samlet får hun ca. 5-6 timers søvn i løbet af dagen. Det er lige efter bogen :) Hun går tidligt til ro for natten og står derfor også tidligt op - og det må hun gerne. Ofte ligger hendes nattesøvn mellem kl 19-06, så hun om natten sover ca. 11 timer naturligt afbrudt af mælk - og det er super. Du skal derfor ikke ændre noget lige nu :)

I takt med at hun bliver ældre, så vil hendes rytme sandsynligvis begynde at ændre sig lidt. Det sker ofte i 3-4 måneders alderen. Gradvist vil hun begynde at bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt. Hun kommer ud over det, man kan kalde "spædbarnsfasen" og bliver en mere aktiv lille baby, og det betyder, at hendes vågne perioder begynder at blive lidt længere, hun vil få flere og flere stimuli, bruge sig selv mere og mere motorisk, dreje omkring, trille osv. Og i denne alder ændrer søvnen sig også fysiologisk, så den i sammensætning begynder at minde mere og mere om den søvn, vi voksne sover... Derfor vil der naturligt ske gradvise ændringer nu og de næste 1-2 måneder - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer :)

Det vigtigste lige nu er, at du bibeholder den tryghed, som jeres datter føler ved at sove. Det er grundlæggende det vigtigste for at skabe gode søvnrutiner fremadrettet, at hun ...

Annonce

... er tryg ved at sove og forbinder det at skulle sove med noget som er dejligt og rart.

Det er også en god idé, at du forsøger at holde lidt fast i rytmen på den måde, at hun sover ca. 10-11 timer om natten og 5-6 timer i løbet af dagen og ikke pludselig begynder at bytte rundt på nat og dag. Ligesom det er godt ikke at tale, tænde for meget lys osv. om natten, så hun lærer, at om natten sover man, og det er om dagen, at man er aktiv. Men når det er sagt, så vil mange forældre opleve, at børn i 3-4 måneders alderen begynder at gå sent til ro for natten, og det vil være naturligt og ikke tegn på, at de er ved at vende rundt på døgnet. Her må du se, hvad tiden bringer.

Det er en god idé, hvis du kan tilbyde hende mælk som en fast del af putteritualet. Det hjælper hende med at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen, og samtidig sikrer det en lidt længere lur. Hvis hun har fået mælk, en time før hun puttes, så vil hun naturligt ikke kunne sove så længe, før hun vågner og melder sig og er sulten igen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er super fint, at du altid forsøger at vurdere, om hun vågner, fordi hun er udhvilet og derfor skal op, eller om du skal hjælpe hende lidt videre ind i søvnen med kærtegn, trille hende lidt eller lignende. Og det er dejligt, at hun sender tydelige signaler, så hun er nogenlunde let at aflæse her :)

Så ja, det lyder som om, at I er inde i en god og alderssvarende rytme lige nu, og I skal lige nu blot fortsætte som hidtil og glæde jer over det med ro i sjælen :) Og så krydser jeg fingre for at det fortsætter! Og så tager vil det hen af vejen :)

Jeg glæder mig til at følge jeres familie fremadrettet og håber at I har fået lidt ro med på vejen her :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor