7.5 måneder og dårlig nattesøvn

7. september 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

7.5 måneder og dårlig nattesøvn

Kære Helen.

Først og fremmest tak for din brevkasse og dine bøger.

Jeg skriver til dig i håb om et godt råd til bedre nattesøvn til min søn (og mig) på 7,5 måned.

I næste uge har far ferie fra torsdag til mandag , og formålet med ferien er, at vi forhåbentlig kan give både min søn og jeg en bedre nattesøvn fremadrettet.

Hvordan kan han hjælpe vores søn bedst muligt i disse 5 nætter? Kan du hjælpe os med en plan? :-)

Hermed info om vores dejlige søn:

Nætterne:
Han har altid sovet dårligt. Pt vågner han hver time. Bliver ammet (max 1-2 min og vender sig om med ryggen til og sover videre. Fra kl 00 og frem er der næsten ikke mere mælk, og det gør ham ikke noget, så han bruger mig som sut til at komme videre i søvnen.

Eget værelse:
Han kom på eget værelse for en måned siden. Om aftenen bliver han puttet i slyngevuggen, og når han vågner første gang, bliver han ammet og lagt i egen seng. Her kan han godt lide at ligge på siden. Jeg har en madras hos ham til at amme på, og de seneste 14 dage, har jeg sovet på den med ham ved min side resten af natten, da det er for hårdt at rende derinde hver time. Så meget for at komme på eget værelse ;-)

Amning:
Han bliver ammet. Det har været en udfordring fra starten, hvilket har skyldtes en kombination af kraftigt nedløb, og han har haft svært ved at danne vakuum. Mælken løber så hurtigt, at det kun tager nogle minutter at amme ham, og jeg har også kun ammet liggende både dag/nat.

Nætterne minder fuldstændig om hans storebrors, da han var spæd. Dog afviste han brystet ved 6 måneder og kom så på flaske, hvilken forbedrede nattesøvnen meget. Derfor har jeg også dage, hvor jeg ikke stoler ordentlig på min mælk, og om den mætter tilstrækkeligt.

Ingen af mine drenge har hyggeammet, hvilket nok skyldtes det kraftige nedløb.

Sutteflaske:
Pga udfordringerne med amningen har vi undervejs forsøgt med flaske, men det har han afvist. Vi har øvet med vand i, og da han var 6 måneder ville han gerne have den i cirka 14 dage, så længe det var med min mælk. Det fik han om natten af far omkring kl 00, og her drak han kun 30-40 ml. Det tyder jo på, det ikke er pga "sult", han vågner.

Dvs. han kan godt drikke / danne vakumm ved flasken. Vi har prøvet 3 forskellige slags mme, også med sukker i, og vi tilbyder det også på kop om dagen. Han ser meget mærkelig ud, og han synes tydeligvis ikke, det smager godt.

Jeg er stolt over hver dag, det er lykkedes med amningen, og hvis han var klar på flaske, er jeg også klar så til, vi går over på det, da nætterne er så hårde.

Sut:
Vi har nok prøvet samtlige sutter, og han vil ikke tage dem. Nu er han dog blevet ret glad for at lege med en, og den anden dag tog han den i munden og suttede rigtigt på den for første gang :-)

Refluks:
Ligesom sin storebror har han også refluks. Han har fået nexium siden han var 8 uger, og vi er i gang med at trappe ud. Han får stadig opstød, særligt om aftenen, og de vækker ham, men han begynder ikke at græde og virker ikke generet af det (dvs der formentlig ikke er mavesyre, der generer ham). Jeg fornemmer ikke, det er refluksen, der giver den dårlige nattesøvn.
Han får et brev ...

Annonce

... movicol om dagen.

Signalstærk:
Han har haft enormt svært ved at overgive sig til søvnen om dagen/aftenen, selvom han er træt. Det, der virker for os, er hvid støj, så han har en "føntørre-app" til at køre nede i barnevognen, ligesom slyngevuggen om aftenen også har været god. Der skal bevægelse til, så vi går med ham i barnevognen, når han skal sove om dagen. Inden han bliver lagt, sidder han altid og kigger op på træerne mv, så vi er sikker på, han bliver godt træt.

Han er motorisk dygtig, og han får sig bevæget godt om dagen og møver sig frem. Der skal ske noget hele tiden :-)

Tyngdepose:
Har vi prøvet uden held

Dagen:
05: Bliver ammet

06-06.30: Vågner, leger og får grød ca kl. 7.15

09: Puttes og sover ca 2 timer

Kl 11.30: Får frokost og spiser godt, så længe han selv får lov til at sidde med det

kl. 13: Puttes til lur og får 2 timer
Han er som sagt ikke en "hyggeammer", og jeg kan derfor oftest ikke få en godnattår i ham her. Han sutter, får mælken til at løbe og "takker så nej".

Kl. 15: Ammes - så han får noget mælk i sig i løbet af dagen :-)

Frisk frugt

Kl. 17: Vi springer ofte powernap over, men nogle dage, når han er træt, bliver han lagt her og tager 30 min. Kommer så i seng ca kl. 20.00

Kl. 17.30: Spiser aftensmad med os. Spiser godt, så længe han selv får lov til at sidde med det. Vi har svært ved at få mos og grød i ham, der måske ellers kan ligge en god bund.

Kl. 19: Puttes og sover til kl. 20.15 - og vågner så hver time herfra. De første par gange har jeg meget mælk.

Far på banen:
Som sagt har far i en periode på 14 dage kunne give ham flaske omkring kl 00, og jeg kunne få lidt sammenhængende søvn.

Sidst vi prøvede det, og han afviste den, SKREG han og var dybt ulykkelig over, det ikke var mors bryst. Intet hjalp og jeg endte derfor med at komme ind og amme ham. Jeg har forsøgt at give ham tryghed på anden vis (hånden på brystet mv, men det hjælper ikke)

Nogle nætter hjælper far til, hvor han derimod kan få ham videre i søvnen ved at ligge i slyngevuggen og vugge ham videre i en times tid - så melder han sig og vil have mælk, og det er selvfølgelig ikke meget søvn, far har fået i den time.

Jeg tror, vi skal fastholde, han er på eget værelse, da jeg har på fornemmelsen, at han vågner ofte af min mælkeduft. - Men vi tager selvfølgelig imod dine råd med kyshånd.

I næste uge har far som sagt ferie. Vil du hjælpe os med en plan for, hvad far skal gøre? Er det eksempelvis at jeg ammer ham hver time frem til kl. 00, og at far er hos ham frem til kl 05? Og hvad gør far, når vores dreng skriger efter brystet og er dybt ulykkelig? Og tror du på, det overhovedet vil hjælpe ham til at kunne tage længere stræk fremadrettet? Må far bruge slyngevuggen? Og hvad med en flaske med mme - kan han prøve at tilbyde ham det i stedet og hvornår (som sagt vil jeg gerne det fremfor amning - men er det for meget på én gang)? Jeg kan ikke holde til nætterne mere, men er det din holdning, at jeg bør holde ud længere på denne måde, da det er tryghed, han vil have? Skal vi prøve at tage ham op kl 21 og tilbyde en aftengrød?

Jeg ser frem til at høre fra dig. Rigtig god weekend..

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt