Brev:
2 måneder og søvnrytme
7. september 2018
Alder:
2 mdr.
2 måneder og søvnrytme
Kære Helen,
Jeg har lille Athena, som bliver 3 mdr her den 20. september. Mange ville nok blive ret sure på mig, hvis jeg sagde vi har et søvnproblem, men mit spørgsmål går egentlig også mere på, hvornår vi skal prøve at komme igang med den søvnrytme, som du beskriver i din bog.
Athenas søvn (for det meste) lige nu:
Athena sover om natten i seng ved siden af vores og alle lurer om dagen er i barnevognen.
6.00 vågner og ligger og pludrer. - vil gerne op
Vågen i ca halvanden-2 timer, hvor jeg ikke kan holde hende vågen mere og får en lur på 45 min til en time
Vågen i ca 1 time, hvor jeg ikke kan holde hende vågen mere og sover igen i ca 1 time-1,5 timer
Vågen i en time hvorefter hun sover 2,5-3 timer
Vågen i ca 2 timer og tager så en lur på 1 time
Efter sidste lur kan vi ikke rigtig putte hende til flere lure selvom hun mange gange bliver træt. - dette dog ofte ved 19 tiden hvilket vi synes er for tidligt at lægge hende til at sove til natten. Men hvis vi prøver at lægge hende i barnevognen eller i stuen bliver hun bare mere aktiv selvom vi kan se hun er træt. Vi forsøger at holde hende vågen til mellem 20-21. Vi har samme putteritual hver aften: hun får nattøj på, vi hiver gardinerne ned sammen, giver den sidste flaske i soveværelset med dæmpet lys, lægger hende og synger den samme sang. Der har lige været en længere periode hvor hun har sovet til mellem kl 5-6, men hun kan også nogle gange vågne kl 3 eller 4. Hun får en flaske mælk og sover så halvanden - 2 timer mere ca. Hvis hun vågner kl 6 sover hun ikke rigtig mere.
Når hun vågner fra lurerne kigger jeg altid på hende for at se om hun fortsat er træt eller om hun er færdig med at sove. Meget tydeligt at se om hun fortsat er træt og også forholdsvis nemt at få hende til at sove videre.
I hendes vågne perioder er hun glad, pludrer, god til at holde øjenkontakt, kan også lege lidt med sig selv. Hun er en bestemt dame, som siger til og fra ift mad eller når noget ikke passer hende. Hun følger sin vægtkurve fuldstændig.
Mit spørgsmål går på om det lyder som en god stime vi er inde i og om vi blot skal fortsætte? Og ift at komme igang med dit søvnhjul, om det giver sig selv, når hun bliver nogle uger ældre og måske er nemmere at holde vågen?
Min mand og jeg vil så gerne gøre vores til at blive i en god søvnperiode, hvis vi kan.
Mange hilsner
Athenas mor