2 måneder og søvnrytme

7. september 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

2 måneder og søvnrytme

Kære Helen,

Jeg har lille Athena, som bliver 3 mdr her den 20. september. Mange ville nok blive ret sure på mig, hvis jeg sagde vi har et søvnproblem, men mit spørgsmål går egentlig også mere på, hvornår vi skal prøve at komme igang med den søvnrytme, som du beskriver i din bog.

Athenas søvn (for det meste) lige nu:
Athena sover om natten i seng ved siden af vores og alle lurer om dagen er i barnevognen.
6.00 vågner og ligger og pludrer. - vil gerne op
Vågen i ca halvanden-2 timer, hvor jeg ikke kan holde hende vågen mere og får en lur på 45 min til en time
Vågen i ca 1 time, hvor jeg ikke kan holde hende vågen mere og sover igen i ca 1 time-1,5 timer
Vågen i en time hvorefter hun sover 2,5-3 timer
Vågen i ca 2 timer og tager så en lur på 1 time

Efter sidste lur kan vi ikke rigtig putte hende til flere lure selvom hun mange gange bliver træt. - dette dog ofte ved 19 tiden hvilket vi synes er for tidligt at lægge hende til at sove til natten. Men hvis vi prøver at lægge hende i barnevognen eller i stuen bliver hun bare mere aktiv selvom vi kan se hun er træt. Vi forsøger at holde hende vågen til mellem 20-21. Vi har samme putteritual hver aften: hun får ...

Annonce

... nattøj på, vi hiver gardinerne ned sammen, giver den sidste flaske i soveværelset med dæmpet lys, lægger hende og synger den samme sang. Der har lige været en længere periode hvor hun har sovet til mellem kl 5-6, men hun kan også nogle gange vågne kl 3 eller 4. Hun får en flaske mælk og sover så halvanden - 2 timer mere ca. Hvis hun vågner kl 6 sover hun ikke rigtig mere.

Når hun vågner fra lurerne kigger jeg altid på hende for at se om hun fortsat er træt eller om hun er færdig med at sove. Meget tydeligt at se om hun fortsat er træt og også forholdsvis nemt at få hende til at sove videre.

I hendes vågne perioder er hun glad, pludrer, god til at holde øjenkontakt, kan også lege lidt med sig selv. Hun er en bestemt dame, som siger til og fra ift mad eller når noget ikke passer hende. Hun følger sin vægtkurve fuldstændig.

Mit spørgsmål går på om det lyder som en god stime vi er inde i og om vi blot skal fortsætte? Og ift at komme igang med dit søvnhjul, om det giver sig selv, når hun bliver nogle uger ældre og måske er nemmere at holde vågen?

Min mand og jeg vil så gerne gøre vores til at blive i en god søvnperiode, hvis vi kan.

Mange hilsner
Athenas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder