Svar: Korte lure men god nat
17. august 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Du har helt ret - man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer, og din dreng sover rigtig godt om natten, udvikler sig i god retning, smiler, er glad, har masser af overskud, når han er vågen - og så sover han ofte korte dagslure. Derfor kan han godt være en af de børn, som sover flere korte lure dagligt og trives med dette i stedet for at sove få og lange lure... og det er naturligvis okay. Han har jo ikke læst min bog og ved ikke, at det kan være anderledes ;)
Når det så er sagt, så lyder det som om, at han nogle gange godt kan tage en længere lur midt på dagen, hvis du lægger dig med ham eller vælger at trille ham en længere tur i barnevognen, og det må du derfor gerne gøre, når du fornemmer, at han kan have brug for dette. Det er derfor rigtig fint, at du skriver, at du vil prioritere det, når du kan - det er en god idé :)
Nogle gange kan man også med fordel lægge et bad ind i løbet af formiddagen, for at forlænge vågenperioden her lidt. Han kan blive ammet, når han vågner af sin formiddagslur, få et bad, blive frotteret godt med håndklædet, få lidt babymassage og lignende, blive ammet igen og derefter så blive puttet til sin middagslur - og det kan nogle gange gøre, at han så vil sove et lidt længere søvnstræk. Både fordi han har brugt sig selv ekstra godt motorisk og mentalt, han er fyldt ekstra op med mælk, hans vågenperiode er blive forlænget og selve badet kan også have en positiv effekt på søvnen...
Normalt anbefaler jeg ikke, at man vækker børn om morgenen, før de er omkring 6 måneder gamle. Som udgangspunkt skal små børn have lov til selv at styre, hvornår de vågner, starter dagen, og så skal de naturligt puttes, når de er trætte og parate til at sove igen.. Men måden du vil gøre det på, din beskrivelse af, hvordan I ligger sammen og han ofte vågner op, hvis du begynder at stige ud af sengen og han på den måde kan vågne stille og roligt op - jeg synes faktisk det lyder som et forsøg værd. Det kan godt være, at det vil kunne påvirke resten af dagen og give lidt mere rytme - og måske mulighed for en lidt længere lur. Om det er formiddagsluren eller middagsluren der så viser sig at være længste lur betyder ikke noget hos jer, du må se, hvad der sker :)
Du nævner, at han om natten nogle gange kan sove 6-8 timer i træk.. Er det afbrudt af et mælkemåltid, eller sover han så langt et søvnstræk uden at få mælk? Hvis han sover så længe uden at få mælk, så forklarer det også, hvorfor han ikke kan sove så lange søvnstræk om dagen. Han springer jo et måltid eller to over om natten og vil derfor skulle have det ekstra mælkebehov dækket i løbet af dagen. Når han skal spise hyppigere i dagtimerne for at få behovet tilstrækkeligt dækket over døgnet, vil hans lure ikke kunne være så lange...
Det er rigtig dejligt, hvis han sover så godt om natten - nyd det! Krydser fingre for, at det fortsætter. Du skal dog være forberedt på, at det godt kan ændre sig i takt med at han bliver ældre, begynder med skemad, bruger sig selv mere og mere aktivt i dagtimerne og hele dagsrytmen og også søvnen om dagen ændrer sig... Mange oplever, at deres børn sover igennem i 3 måneders alderen, men faktisk ikke er i stand til det, når de bliver ældre... og det er normalt og forventeligt... så er du forberedt :) Til den tid vil han så forhåbentlig have en lidt anden dagsrytme og så kan du glæde dig over det :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - og at det også giver lidt ro :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske