Korte lure men god nat

17. august 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Korte lure men god nat

Hej Helen,

Min søn på 3 måneder har det rigtig godt og udvikler sig rigtig fint. Han er lige ved at opdage sine hænder, hvilket er så hyggeligt at se på.

Min søn er glad og tilfreds langt de fleste dage og vi ammer fuldt.

Min udfordring er at jeg godt kunne tænke mig at han sov lidt længere lurer. Han har siden han var omkring 1 måned vågnet efter 30-45 min. Men til gengæld sover han rigtig godt om natten (6-8 timer er ikke unormalt).

Jeg tænker han er ved at have en alder hvor det måske kan hjælpe ham hvis vi begynder at stå op på samme tid hver dag, uden at vække ham men lade ham vågne når han er klar.
Han vågner ofte når jeg forlader sengen, så hvis jeg står op giver det sig selv at han også begynder at få et mere ens opvågningstidspunkt.

Mellem lur ammer jeg ham når han vågner, derefter leger vi, laver dagens gøremål og til sidst ammer jeg ham igen inden han skal sove igen. Han er typisk vågen i 2 timer, men kan godt være vågen i 3 timer.
Selvom ...

Annonce

... jeg ammer ham 2 gange mellem hver lur sover han ofte kun en kort lur.
Det er kun sjældent at han piver og vil vugges videre, ofte når jeg kommer ud til ham er han helt vågen og frisk.

Jeg ville gerne han mindst sov en lang lur om dagen, men det er ikke hver dag jeg kan ligge mig i sengen med ham.

Nogle dage har jeg ladet ham sove i barnevognen først, derefter ammet ham og siddet med ham mens han sov 1 time i mine arme. Men jeg vil ikke ret gerne gøre det til en vane så han kun kan sove der. Modsat vil jeg rigtig gerne at han lære at sove en længere lur og derfor prioritere jeg det når jeg kan.

Modsat vil jeg heller ikke ret gerne ødelægge den gode nat, for som der står i din bog er der også bare nogen børn der sover korte lure (ØV!).
Og jeg skal jo heller ikke ødelægge noget der virker - og han er glad og nem, jeg kan bare ikke forstå hvordan man kan sove 8 timer i streg men ikke en længere lur...

Håber du vil dele dine tanker med mig.

Hilsen Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor