Svar: 9 mdr. - søvn
16. august 2018
Alder:
9 mdr.
Kære A´s mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar - og at det er gået så godt med tilvænningen til vuggestue :)
Med den alder jeres dreng har nu, så vil det være passende med 2-3 amninger eller flasker i døgnet. De fleste børn har i 8-9 måneders alderen behov for 3 mælkemåltider og i 10 måneders alderen trappes ofte ned til to. Da A. tilbydes flaske før middagsluren i vuggestuen, så vil det derfor være rigtig godt, at du hjemme ammer ham en til to gange. Og ud fra din beskrivelse, så tænker jeg, at du derfor skal bibeholde amningen før han puttes om aftenen, og så tilbyde ham en kortvarig amning tidlig morgen, som du så trapper ud af, så han fremadrettet "kun" får mælk før sin middagslur, og før han puttes om aftenen. Det vil sige, at I kan bibeholde flasken før middagsluren og amningen før putning, men drømmeflasken behøver du ikke kæmpe med at lære ham :)
Derimod vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at indføre et godnatmåltid. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, og det vil være en fordel, hvis han før grøden tilbydes et bad. Bad efterfulgt af grød vil hjælpe ham til større ro og til at overgive sig til søvnen. Især hvis badet afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme og lignende. Det er derfor super, at I allerede har et bad om aftenen, dette bør så afsluttes med en grød - og hvis han ikke kan spise grød her, så giv ham en moset banan i stedet...
A. er i separationsfasen nu - og det betyder, at det er svært for ham at være adskilt fra dig. Han har ekstra brug for tæt fysisk kontakt og nærhed, og vil derfor også søge brystet lidt ekstra. Det ses især om aftenen, hvor roen skal falde over ham, og hvor han skal slippe alle oplevelserne for at kunne falde i søvn. Men det er vigtigt, at du forsøger at holde igen med brystet og ikke får øget hans mælkeindtag.
Det er også naturligt, at han har svært ved at finde ro, når han skal sove. Det at han er i separationsfasen betyder, at han øver sig i at være adskilt fra jer - og hos jer falder denne fase sammen med indkøring i institution, hvilket godt kan gøre det lidt sværere. Derfor er det rigtig godt, at han i vuggestuen tilbydes flasken før middagsluren - det giver ham mulighed for at putte og ligge tæt med pædagogen og få lidt ekstra nærhed på denne måde i løbet af dagen og du skal så naturligvis hjemme være der for ham, holde ham tæt, når han viser behov for det, men forsøge at adskille tæt kontakt og amning.
Når du ammer ham om aftenen, så skal du forsøge at putte ham før han sover helt, så han ikke længere får brystet til han sover, men puttes i sin seng lige der, hvor han registrerer, at han sover i egen seng og ikke i din favn. Hvis han vågner og oplever, at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.
Hvis du lige nu fornemmer, at I er nødt til at sove sammen, så kan du godt vælge at lægge dig og amme ham i din seng, men du skal her nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Og gradvist kan du så forsøge at øge afstanden mellem jer, så han ikke ligger helt tæt - og også kommer væk fra duften af din mælk og dermed muligheden for selv at finde brystet om natten...
Når og hvis han så vågner og søger brystet flere gange om natten, så skal du forsøge at berolige ham med nærhed, kærtegn, stillingskift og uden brystet. Du må som sagt lige nu gerne amme ham en gang i løbet af natten, så han får to amninger derhjemme og flasken før middagsluren, og du må her prøve at vurdere, hvornår natamningen ligger bedst. Det kan godt være, at den skal ligge først, midt eller sidst på natten,som du nu fornemmer hans behov vil være, og gradvist skal denne amning så trappes ud i takt med at han bliver ældre (10 måneder).
Du trapper natamningen ud ved at lirke brystet ud af munden på ham,så du derved afkorter amningen mere og mere. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du atter brystet ud af munden. Du skal gøre dette flere gange, men til sidst skal han helst begynde at acceptere at sove uden at have brystet i munden. Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du forsøge at berolige med kærtegn, stillingskift, måske en putteklud eller lignende, så du stille og roligt får sat noget andet i stedet og han kan undvære brystet helt.
En anden mulighed er naturligvis, at du lader far tage over om natten og i 3-4 nætter vælger at sove i et andet værelse. Far og A. kan sove sammen i dobbeltsengen. Far kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men kan af gode grunde ikke amme, hvorfor dette er udelukket... Men prøv om du lige nu kan lære ham at sove uden brystet, men hvor han stadig får lov til at få sin mor :)
I løbet af dagen skal han tilbydes mange små måltider og det vil være rigtig godt, hvis I og vuggestuen kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes to lure dagligt. Det er rigtig fint, at han starter dagen ca 6.30, det giver god plads til netop en sådan rytme.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Vågner ca 6.30 og dagen begynder
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal her ikke tilbydes flaske først
Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg eller varm mad til frokost bestående af kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Hentes fra vuggestue
Kommer hjem og tilbydes et mellemmåltid igen - f.eks. lidt forskelligt kogt gnavegrønt, frugt, bær eller lignende, vand af kop.
Aften 17.30: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... mad med smag og bid, udgangspunkt det samme som I spiser. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Tilbydes en godnatgrød eller alternativt en moset banan - ca kl 18.30, får derefter børstet tænder
Ammes og puttes til natten ca. kl 19, som du forsøger nu...
Sen aften eller midt på natten eller tidlig morgen - ammes x 1 og sover videre... Denne amning trappes så ud, når han bliver 10 måneder...
Det anbefales, at han tilbydes bryst eller flaske til han er 12 måneder gammel og da det lyder som om, at han foretrækker den ægte vare hos mor og ikke er glad for flasken derhjemme, så tænker jeg, at du kan bibeholde amningen lidt endnu. Det er som sagt kun 2 gange lige nu og det trappes ned til en gang, når han bliver 10 måneder og denne sidste amning kan du så bibeholde til han bliver 12 måneder eller så længe både du og han trives med det.
Alternativet vil være, at du giver ham flaske i stedet, men som jeg læser dit brev, så vil det være hårdt at kræve dette af ham, og da I er så adskilt i løbet af dagen, som I er, så vil han have stor glæde af, at du ikke stopper amningen fuldstændig endnu... men du skal naturligvis ikke amme ham en gang i timen, det er ikke godt for nogen af jer - I har begge brug for sammenhængende søvn :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske