Svar: 9 mdr. - søvn

16. august 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære A´s mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar - og at det er gået så godt med tilvænningen til vuggestue :)

Med den alder jeres dreng har nu, så vil det være passende med 2-3 amninger eller flasker i døgnet. De fleste børn har i 8-9 måneders alderen behov for 3 mælkemåltider og i 10 måneders alderen trappes ofte ned til to. Da A. tilbydes flaske før middagsluren i vuggestuen, så vil det derfor være rigtig godt, at du hjemme ammer ham en til to gange. Og ud fra din beskrivelse, så tænker jeg, at du derfor skal bibeholde amningen før han puttes om aftenen, og så tilbyde ham en kortvarig amning tidlig morgen, som du så trapper ud af, så han fremadrettet "kun" får mælk før sin middagslur, og før han puttes om aftenen. Det vil sige, at I kan bibeholde flasken før middagsluren og amningen før putning, men drømmeflasken behøver du ikke kæmpe med at lære ham :)

Derimod vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at indføre et godnatmåltid. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, og det vil være en fordel, hvis han før grøden tilbydes et bad. Bad efterfulgt af grød vil hjælpe ham til større ro og til at overgive sig til søvnen. Især hvis badet afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme og lignende. Det er derfor super, at I allerede har et bad om aftenen, dette bør så afsluttes med en grød - og hvis han ikke kan spise grød her, så giv ham en moset banan i stedet...

A. er i separationsfasen nu - og det betyder, at det er svært for ham at være adskilt fra dig. Han har ekstra brug for tæt fysisk kontakt og nærhed, og vil derfor også søge brystet lidt ekstra. Det ses især om aftenen, hvor roen skal falde over ham, og hvor han skal slippe alle oplevelserne for at kunne falde i søvn. Men det er vigtigt, at du forsøger at holde igen med brystet og ikke får øget hans mælkeindtag.

Det er også naturligt, at han har svært ved at finde ro, når han skal sove. Det at han er i separationsfasen betyder, at han øver sig i at være adskilt fra jer - og hos jer falder denne fase sammen med indkøring i institution, hvilket godt kan gøre det lidt sværere. Derfor er det rigtig godt, at han i vuggestuen tilbydes flasken før middagsluren - det giver ham mulighed for at putte og ligge tæt med pædagogen og få lidt ekstra nærhed på denne måde i løbet af dagen og du skal så naturligvis hjemme være der for ham, holde ham tæt, når han viser behov for det, men forsøge at adskille tæt kontakt og amning.

Når du ammer ham om aftenen, så skal du forsøge at putte ham før han sover helt, så han ikke længere får brystet til han sover, men puttes i sin seng lige der, hvor han registrerer, at han sover i egen seng og ikke i din favn. Hvis han vågner og oplever, at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.

Hvis du lige nu fornemmer, at I er nødt til at sove sammen, så kan du godt vælge at lægge dig og amme ham i din seng, men du skal her nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Og gradvist kan du så forsøge at øge afstanden mellem jer, så han ikke ligger helt tæt - og også kommer væk fra duften af din mælk og dermed muligheden for selv at finde brystet om natten...

Når og hvis han så vågner og søger brystet flere gange om natten, så skal du forsøge at berolige ham med nærhed, kærtegn, stillingskift og uden brystet. Du må som sagt lige nu gerne amme ham en gang i løbet af natten, så han får to amninger derhjemme og flasken før middagsluren, og du må her prøve at vurdere, hvornår natamningen ...

Annonce

... ligger bedst. Det kan godt være, at den skal ligge først, midt eller sidst på natten,som du nu fornemmer hans behov vil være, og gradvist skal denne amning så trappes ud i takt med at han bliver ældre (10 måneder).

Du trapper natamningen ud ved at lirke brystet ud af munden på ham,så du derved afkorter amningen mere og mere. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du atter brystet ud af munden. Du skal gøre dette flere gange, men til sidst skal han helst begynde at acceptere at sove uden at have brystet i munden. Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du forsøge at berolige med kærtegn, stillingskift, måske en putteklud eller lignende, så du stille og roligt får sat noget andet i stedet og han kan undvære brystet helt.

En anden mulighed er naturligvis, at du lader far tage over om natten og i 3-4 nætter vælger at sove i et andet værelse. Far og A. kan sove sammen i dobbeltsengen. Far kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men kan af gode grunde ikke amme, hvorfor dette er udelukket... Men prøv om du lige nu kan lære ham at sove uden brystet, men hvor han stadig får lov til at få sin mor :)

I løbet af dagen skal han tilbydes mange små måltider og det vil være rigtig godt, hvis I og vuggestuen kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes to lure dagligt. Det er rigtig fint, at han starter dagen ca 6.30, det giver god plads til netop en sådan rytme.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Vågner ca 6.30 og dagen begynder

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i vuggestue

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal her ikke tilbydes flaske først

Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg eller varm mad til frokost bestående af kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Hentes fra vuggestue

Kommer hjem og tilbydes et mellemmåltid igen - f.eks. lidt forskelligt kogt gnavegrønt, frugt, bær eller lignende, vand af kop.

Aften 17.30: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... mad med smag og bid, udgangspunkt det samme som I spiser. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.

Tilbydes en godnatgrød eller alternativt en moset banan - ca kl 18.30, får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca. kl 19, som du forsøger nu...

Sen aften eller midt på natten eller tidlig morgen - ammes x 1 og sover videre... Denne amning trappes så ud, når han bliver 10 måneder...

Det anbefales, at han tilbydes bryst eller flaske til han er 12 måneder gammel og da det lyder som om, at han foretrækker den ægte vare hos mor og ikke er glad for flasken derhjemme, så tænker jeg, at du kan bibeholde amningen lidt endnu. Det er som sagt kun 2 gange lige nu og det trappes ned til en gang, når han bliver 10 måneder og denne sidste amning kan du så bibeholde til han bliver 12 måneder eller så længe både du og han trives med det.

Alternativet vil være, at du giver ham flaske i stedet, men som jeg læser dit brev, så vil det være hårdt at kræve dette af ham, og da I er så adskilt i løbet af dagen, som I er, så vil han have stor glæde af, at du ikke stopper amningen fuldstændig endnu... men du skal naturligvis ikke amme ham en gang i timen, det er ikke godt for nogen af jer - I har begge brug for sammenhængende søvn :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer