Svar: Vænne af med at hygge die om natten
30. juni 2018
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går fremad med søvnen og at jeres dreng gradvist bliver bedre til at sove uden bevægelse og favn :) Krydser fingre for at det fortsætter og husk - to skridt frem og et tilbage er stadig fremad...
Det vil være rigtig godt, hvis du sen aften omkring kl 24 kan sætte dig op og amme ham rigtig godt, gerne fra begge bryster. Så du hjælper ham med at spise effektivt her og på den måde sikrer dig, at han tager godt fra og får den mængde mælk, som han har behov for. Det er med til at sikre, at han ikke vågner op og søger brystet igen før efter 3-4 timer...
Derudover vil det være rigtig godt, hvis kan han sove på afstand af dig. Det vil sige, at du efter at have ammet ham sen aften bør forsøge at putte ham i tremmesengen. Hvis han ligger tæt på dig, så vil han kunne dufte din mælk og vil naturligt derfor godt kunne søge brystet, hver gang han skifter søvnstadie, fordi det "lokker" ham. Hvis han ligger på afstand af dig, så vil brystet og duften af mælk derfor ikke forstyrre ham helt så meget.
I kan evt. koble tremmesengen til dobbeltsengen ved at fjerne den ene side af tremmerne og koble hans seng sammen med din. I skal naturligvis sikre jer, at han ikke kan trille ud af sin seng og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Sengene må ikke kunne gå fra hinanden og han må ikke kunne trille ned i revnen mellem sengene... Fordelen ved at koble sengene sammen er, at du med det samme kan lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke dig og fornemme, at du stadig er der, men han ligger stadig på afstand af dig. Og han lærer også at sove videre i sin seng og uden at skulle op, vugges eller lignende. I øver på den måde at han forsætter sin nattesøvn der hvor han er puttet...
Nogle gange kan det også være en idé at forsøge med en sut, hvis det er et suttebehov han har. Men - I skal passe lidt på med dette, fordi han godt kan vænne sig til, at han så skal have sut i munden en gang i timen for at kunne sove, og det er jo også uhensigtsmæssigt. Så I må gerne forsøge med en sut, men det vil være bedst, hvis I kan undgå at give ham noget i munden om natten, når han skal sove sine længere søvnstræk...
Det kan også nogle gange være en idé at far tager over om natten og putter med jeres dreng. Far kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. Han kan i princippet det samme som mor - bare ikke amme. Og når brystet og mor ikke er der, når det ikke er tilgængeligt, fordi du f.eks. sover i et andet rum, så vil han nogle gange lettere kunne finde videre i søvnen. Så længe du ammer midt nat, kan det dog godt være lidt noget rod, så prøv om du i første omgang selv kan hjælpe ham videre om natten uden brystet i munden hver gang :)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske