Svar: Søvnproblemer - 7 uger

13. juni 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er dejligt at høre, at jeres dreng er sat i behandling for sin refluks og det lyder faktisk også som om, at det har en vis effekt. Det hjælper ham - og det lyder som en god idé at give ham to gange dagligt - morgen og aften... Som jeg læser dit brev, så giver Nexium ham så meget ro i maven, at han kan sove nogle lidt længere søvnstræk og det er rigtig godt og også vigtigt :)

Det er hårdt at have et barn med refluks, som egentlig blot betyder "tilbageløb". Det påvirker ofte søvnen og gør at børn sover meget afbrudt. Barnets mavemund lukker ikke tilstrækkeligt til, med det resultat at mælken, som barnet drikker, kører frem og tilbage i mavemunden og spiserøret - blandet med mavesyre. Det gør ondt - især når barnet ligger ned. Og det er sandsynligvis netop fordi effekten af Nexium aftager efter kl 03 om natten, at I oplever, at han er særligt urolig her. På dette tidspunkt har han jo ligget længe og reagerer naturligt på dette - selvom han også kan sove længere søvntræk om dagen, så er det ikke så længe af gangen og I vil her naturligt tage ham mere op, holder ham og bærer ham rundt, og det hjælper ham til at klare det bedre i dagtimerne. Det samme om aftenen, hvor han ligger på jeres brystkasse og sover - her vil han naturligt også ligge lidt mere eleveret, og det hjælper ham til at sove bedre der. Ligesom det naturligt er et trygt og dejligt sted at ligge :)

I kan evt. forsøge at give ham Nexium kl 23, for at se om effekten af Nexium vil holde sig længere tid om natten, så han måske kan sove lidt længere hen mod morgenstunden, før han begynder at blive generet af mælk og mavesyre igen...

Prøv om I kan elevere hovedgærdet i liften/sengen, hvor han sover om natten. Det kan I gøre ved at hæve madrassen op / ...

Annonce

... stille liften skråt ved at kommet en pude eller lignende ind under hovedenden.

Når I giver ham flaske om natten, så tag ham op og sæt jer med ham, så han ikke drikker sin mælk siddende og prøv om I evt. har overskud til at blive siddende lidt efter han har spist, så mælken får mulighed for at løbe ned i maven, før han bliver lagt til at sove igen. Ikke snakke og pludre med ham, ikke tænde for meget lys osv. om natten. Det er vigtigt, at han ikke vænnes til at skulle være vågen og aktiv om natten, men stadig lærer at om natten sover man... men det kan være en god idé at han ikke tilbydes flasken liggende, når han er så generet af sin refluks, som han er...

Tager han imod en sut? Det kan være en god idé, hvis I kan vænne ham til at tage en sut, fordi det at sutte på sutten efter at han har spist sin flaske, kan hjælpe mælk og mavesyre videre ned i gennem maven og tarmsystemet. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken, og det kan han have særlig glæde af lidt hjælp til... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Har I forsøgt med Aprestagum i mælken eller forsøgt med Enfamil AR (jf. tidligere svar). Det kan også være en hjælp til at holde mælken bedre i maven.

Det er rigtig fint, at I om dagen bruger en vikle, og at I generelt prioriterer at give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Det er helt okay og lige nu er det vigtigste at han hjælpes til at sove, så han vågner frisk og udhvilet, parat til at studere og opleve verden, begynde at smile, pludre osv. I har også en storesøster, som I er nødt til at tage jer af og prioritere, så gør det I kan bedst muligt, for at hverdagen hænger sammen - prøv at lade være med at bekymre jer om, hvorvidt I kan holde lillebror for meget. Han er stadig et spædbarn, kun 7 uger gammel - det er helt okay at holde ham tæt :)

Stort knus herfra! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge