Svar: Græder i søvne og sover dårligt om dagen
31. maj 2018
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Når børn pludselig, som jeres dreng, begynder at græde så meget i forbindelse med søvn, så kan det godt skyldes sygdom - og ofte øreproblemer. Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at I får ham tjekket af lægen, evt. bestiller tid hos en øre-næse-halslæge, for at sikre, at han ikke har væske i mellemøret eller mellemørebetændelse, som skal behandles. Han kan naturligt også have smerter andre steder fra - f.eks. tandfrembrud, ondt i maven, måske har han blærebetændelse/urinvejsinfektion... det er godt lige at få ham tjekket igennem og udelukke, at hans gråd ikke skyldes sygdom.
Derudover så lægger jeg mærke til, at du skriver: "Det er aldrig mere end en time siden, han har spist sig mæt, når han bliver puttet" - og med den alder han har nu, så vil det være rigtig godt, at du indfører lidt mellemmåltider, så han får dette lige før han puttes - altså mellemmåltid sammen med vand af kop. Om formiddagen vil dette erstatte amningen før putning og det vil lige nu være rigtig fint, hvis du kan amme ham 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Du nævner, at han lige nu sover kortvarigt, fordi han vågner og er så ked af det og at han derfor har brug for 3 lure dagligt - og det må han naturligvis gerne få. Du kan dog forsøge at lægge et bad ind midt på dagen, for på den måde at forlænge hans vågenperiode lidt, stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt og så putte ham til middagsluren med amning - hvor efter han så måske vil kunne sove et lidt længere søvnstræk. Du kan vælge at putte ham i barnevognen og trille ham en tur - her skal du holde vognen igang så længe, at du passerer det tidspunkt, hvor han normalt vågner på, for at se om du på den måde kan holde ham sovende. Eller du kan vælge at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen - og blive liggende hos ham og så med dine hænder, nærhed og evt. brystet ekstra hjælpe ham videre i søvnen, når han viser tegn til at ville vågne op eller være ked af det...
En dagsplan kan således se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først - mellemmåltidet erstatter amning. Sæt ham evt. i barnevognen og tril en tur, hvor han starter med at se på verden og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Sover måske kun 45 minutter her
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, supplere med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende rester fra aftensmaden, som han kan gumle på selv.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet
Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl 13-13.30 - og må her gerne sove et par timer, hvis han kan...
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Powernappen springes over med mindre han har sovet en meget kort middagslur. Og han skal som udgangspunkt ikke ammes om eftermiddagen - det kan dog være bedre, at du en overgang ammer ham her end midt om natten..:)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, indmaden af en frikadelle, grøntsagsbåde fra ovnen.. Udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere smag og mere bid. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Tidspunktet kan naturligvis variere efter hvorvidt han har sovet to eller tre lure i løbet af dagen. Hvis han sover 3 lure, vil han sandsynligvis skulle puttes lidt senere...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre i egen seng til næste morgen tidlig, hvor du så ammer ham igen... Det vil sige, at han nu skal begynde at sove igennem uden mælk, hvilket betyder, at han skal sove fra ca 23.30 til 05/06...
Når han vågner om natten, så skal du derfor forsøge at hjælpe ham med kærtegn, beroligende hænder, nærhed osv. og uden at tilbyde ham brystet - MEN er han helt ulykkelig og er det kun brystet som virker, så må du naturligvis amme ham. Det skal ikke være, som du beskriver at han "græder sit hjerte ud i søvne", for det kan ingen af jer naturligt holde til.
Det lyder dog som om, at han græder fordi han drømmer rigtig meget, og som om, at det meste af hans gråd opstår i den dybe søvn. Derfor skal du som udgangspunkt ikke vække ham, men forsøge om du netop med dine hænder, nærhed og evt. brystet - kan få ham videre i søvnen. Prøv ikke at tale for meget med ham og prøv om du kan undgå at stå op og gå rundt med ham, vugge ham i armene og lignende. Han bliver naturligt mere og mere bevidst, og det vil være godt, at han ikke pludselig lærer at han skal op i favn og gås med om natten... Prøv derfor om du kan tage ham over i din seng og med din nærhed og evt. brystet kan få ham videre i søvnen, så han sover mere sammenhængende - og samtidig med dette så forsøge at skabe nogenlunde rytme som dagsplanen skitserer i løbet af dagen.. hele dagens rytme påvirker naturligt også nattens forløb :)
Det er som sagt ikke meningen at han skal ammes hele natten igennem nu, men det kan være nødvendigt at du bruger brystet til at hjælpe ham til ro netop nu - hvis du ammer ham, så prøv at gøre det kortvarigt. Og bibeholde ikke denne løsning i uger, men brug det kun i disse dage, hvor han tydeligt har det svært...
Og igen - få ham tjekket igennem af lægen, så du sikrer dig, at der ikke er en fysiologisk forklaring på hans gråd. Det lyder som om, at det godt kunne være tilfældet hos jer :)
Rigtig meget held og lykke - og godt bedring - håber du kan bruge dette lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske