Brev:
Græder i søvne og sover dårligt om dagen
31. maj 2018
Alder:
7 mdr.
Græder i søvne og sover dårligt om dagen
Kære Helen
Min søn er lige fyldt 7 mdr.
De sidste par dage er han blevet rigtig svær at putte om aftenen. Han plejer at falde i søvn ved amningen, eller i tremmesengen bagefter, men de sidste par dage har han skullet vugges i søvn i armene efter en del skrig og skrål.
Han sover rigtig dårligt om dagen for tiden, som regel ikke længere end 45 min, og sommetider kun 30, ad gangen. Han får således min. 3 lure på en dag. Nogen gange virker han udhvilet efter sin lur, sommetider ikke. Jeg har forsøgt stort set alt for at få ham til at sove videre, men det er umuligt. Han er piv vågen. Naturligvis kan det skyldes varmen, men jeg synes bare at huske, at dette søvnmønster startede, før varmen kom.
Jeg putter ham, når han virker træt (gaber, gnider sig i øjne, begynder at blive pyller), og det er aldrig mere end en time siden, han har spist sig mæt, når han bliver puttet. Som regel er han vågen i 2-3 timer ad gangen. Jeg har prøvet at putte ham før han ser træt ud, hvis jeg synes han har været vågen længe, men uden succes.
De sidste par dage er han, kort tid efter han er faldet i søvn (30-60 min) om aftenen, begyndt at græde hjerteskærende og ulykkeligt, og er fuldstændig utrøstelig. Han er ikke vågen, og praktisk taget umulig at vække. Han græder altså sit hjerte ud i søvne, og det er SÅ hårdt at være vidne til en dreng, der bare er SÅ ked af det, og intet kan man gøre. Jeg prøver at holde om ham, vugge ham osv, og intet virker. Han gør det også, når han vågner om morgenen. Jeg mistænker, at han har mareridt, i og med at han sover og er svær at vække.
Hvad dælen kan jeg gøre for at få min søn til at sove længere om dagen? Det kan simpelthen ikke være nok med knap 2 timers søvn sammenlagt på en dag for sådan en lille en.
Og hvad kan hans ulykkelige gråd om natten skyldes? Kan han have ondt? Mareridt? Og hvordan kan jeg hjælpe ham?
Kærlig hilsen
En bekymret mor