Græder i søvne og sover dårligt om dagen

31. maj 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Græder i søvne og sover dårligt om dagen

Kære Helen

Min søn er lige fyldt 7 mdr.

De sidste par dage er han blevet rigtig svær at putte om aftenen. Han plejer at falde i søvn ved amningen, eller i tremmesengen bagefter, men de sidste par dage har han skullet vugges i søvn i armene efter en del skrig og skrål.

Han sover rigtig dårligt om dagen for tiden, som regel ikke længere end 45 min, og sommetider kun 30, ad gangen. Han får således min. 3 lure på en dag. Nogen gange virker han udhvilet efter sin lur, sommetider ikke. Jeg har forsøgt stort set alt for at få ham til at sove videre, men det er umuligt. Han er piv vågen. Naturligvis kan det skyldes varmen, men jeg synes bare at huske, at dette søvnmønster startede, før varmen kom.

Jeg putter ham, når han virker træt (gaber, gnider sig i øjne, begynder at blive pyller), og det er aldrig mere end en time siden, han har spist sig mæt, når han bliver puttet. Som regel er han vågen i 2-3 timer ad gangen. Jeg har prøvet at ...

Annonce

... putte ham før han ser træt ud, hvis jeg synes han har været vågen længe, men uden succes.

De sidste par dage er han, kort tid efter han er faldet i søvn (30-60 min) om aftenen, begyndt at græde hjerteskærende og ulykkeligt, og er fuldstændig utrøstelig. Han er ikke vågen, og praktisk taget umulig at vække. Han græder altså sit hjerte ud i søvne, og det er SÅ hårdt at være vidne til en dreng, der bare er SÅ ked af det, og intet kan man gøre. Jeg prøver at holde om ham, vugge ham osv, og intet virker. Han gør det også, når han vågner om morgenen. Jeg mistænker, at han har mareridt, i og med at han sover og er svær at vække.

Hvad dælen kan jeg gøre for at få min søn til at sove længere om dagen? Det kan simpelthen ikke være nok med knap 2 timers søvn sammenlagt på en dag for sådan en lille en.

Og hvad kan hans ulykkelige gråd om natten skyldes? Kan han have ondt? Mareridt? Og hvordan kan jeg hjælpe ham?

Kærlig hilsen
En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla