Svar: Urolig søvn 9 måneder

26. maj 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det vil være passende med 3 amninger i døgnet nu - og jeg anbefaler at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften (eller hos jer midt om natten). Da jeres dreng har en sen søvnfase, og du gerne vil sove længe om morgenen :) så kan dagens første amning godt ligge kl 02/03 - forklaring følger - men derefter så skal han faktisk ikke ammes mere, men skal sove uden mælk til næste morgen, hvor I så står op, og dagen starter med grød.

Det betyder igen, at amningen som lige nu ligger mellem kl 05-08 skal fjernes. Jeg forstår godt, at du bruger denne amning til at holde ham sovende, så dagen ikke starter for tidligt, og det kan være rigtig dejligt med en sen rytme, men det vil ofte være lettere at få dagen til at hænge sammen, hvis han ikke først får sit første måltid kl 9-9.30.. men måske kl 08... Så i stedet for at tilbyde ham brystet kl 07 og holde ham sovende, så kunne du godt overveje at stå op og give ham morgengrød omkring kl 08.

Jeg vil foreslå dig, at du prøver at slå amningerne kl 23 og 05 sammen, så han i stedet bliver ammet en gang og denne amning kan så ligge midt nat f.eks. kl 02/03 og helt kan springe mælken tidlig morgen over. Både for at vænne ham til ikke at skulle have bryst for at kunne sove, men også fordi hans indtag af mælk om morgenen naturligt vil kunne påvirke hans indtag af morgengrød. Og det er vigtigt, at han spiser og drikker nok hele dagen igennem, for ikke at søge brystet yderligere om natten.

Derudover vil jeg anbefale, at du tilbyder ham et bad om aftenen og derefter en godnatgrød. Badet vil hjælpe ham til at finde bedre fysisk ro, især hvis det afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. og på den måde få lidt babymassage. Derefter kan han tilbydes en godnatgrød og lidt mme eller vand af en kop, så får han børstet tænder. Og så kan du amme ham og putte ham. Det vil også være med til at sikre, at han ikke vågner og søger brystet om natten, fordi han reelt er sulten.

Det betyder at en dagplan, hvor man skal forsøge at tage hensyn til, at I gerne vil sove lidt længe kunne se således ud:

Vågner omkring kl 8 og dagen begynder

Morgenmad 8.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til dagens første lur ca 10.30 - afhængig af, hvornår han er vågnet og dagen er begyndt.

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.

Mellemmåltid ca kl 14 - frisk blød frugt i hånden, frugtmos/bananmos. Vand af kop og puttes derefter til middagslur - måske kl 14.30... Må også ...

Annonce

... meget gerne blive ammet før sin lur her, hvilket kan hjælpe ham til at finde roen, når han skal sove og koble fra overfor dagen. Dette vil så være amning 2, fordi amning 1 ligger om natten...

Eftermiddag 16.30 - ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos eller må her også gerne få lidt kogte grøntsager, som han kan sidde og gumle på... Vand af kop.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30-20 - det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød eller lignende. Vand eller mme af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes (amning 3) og puttes til natten ca. 20-20.30 - afhængig af dagslurenes varighed

Nat 02/03: Ammes (amning 1) og sover videre

Han er i separationsfasen og det betyder at han lige nu vil søge dig lidt ekstra og derfor også kan søge brystet lidt ekstra. For at kunne separere sig, er han nødt til at føle sig "knyttet til". Det er derfor du oplever ham ekstra glad for dig i løbet af dagen og derfor han også ofte søger brystet lidt ekstra om natten (jf. tidligere svar:)).

Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på ikke at få sat amningerne op, selvom han søger brystet ekstra. Han skal naturligvis have masser af nærhed, fysisk kontakt, kærtegn, men det er vigtigt, at han ikke øger sit indtag af mælk og ikke får et øget behov for brystet, så pas på at antallet af amninger ikke stiger for meget. Det er en svær balance, for naturligvis må han godt få brystet en ekstra gang, hvis han har behov for det og det giver ham trøst, tryghed og ro - men det kan godt komme til at fylde så meget, at han begynder at spise mindre mad og lukker munden for skeen og det er uhensigtmæssigt med den alder han har nu. Jeg tænker at tre amninger - jf. ovenstående dagsplan - burde kunne dække hans behov - især hvis de ligger før middagslur, aften og midt nat :)

Det er naturligt, at han om dagen også kan vægre sig mod at skulle sove. I denne alder vil børn ofte hellere lege, følge med og opleve end at sove dagen væk - så protester mod søvn om dagen hører også alderen til. Mange børn vil også sove kortere lure i denne alder og du skal regne med, at hans søvnbehov nok er ca 14 timer nu. Det betyder, at hvis han f.eks. sover fra kl 20.30 til 08 og altså sover 11.5 time om natten, så vil han ikke kunne sove mere end 2.5 time samlet i løbet af dagen - f.eks. fordelt sådan, at han sover 1 time om formiddagen og 1.5 time til middag.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at mit forslag til dagsplan kan passe nogenlunde ind med den rytme du også selv trives med - rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin