Brev:
Urolig søvn 9 måneder
26. maj 2018
Alder:
9 mdr.
Urolig søvn 9 måneder
Kære Helen
Nu har vi haft en god måned ang søvn efter jeg har fulgt planen beskrevet nedenfor.
Han har i denne periode haft to ammemønstre nat/morgen - enten 2 amninger amning v midnatstid og tidlig morgen eller 1 amning midt nat. Så dvs lange søvnstræk til både han og jeg - så langt så (mega) godt!!
Nu ser heldet/udviklingen dog ud til at have vendt, og han er blevet mere urolig om natten den seneste uge og han vægrer sig stærkt mod sin barnevogn om dagen! Du beskrev i dit tidligere brev til mig, at det kunne forekomme nu med motorisk uro om natten - han bliver 9 mdr d 29.maj. Han har først nu lært at vende sig fra ryg til mave (og han gør det ikke, hvis han kan undgå det), han kryber hurtigt afsted og han er meget mere bevidst om hvor vi er og det er næsten kun mor og far der må snakke, røre og holde ham, som jeg har beskrevet i mit andet brev ang tilknytning og socialt samvær. Hans behov for tryghed virker til at være steget og ofte græder han, når han puttes til aften, hvis jeg eller far ikke har siddet med ham længe nok, inden han lægges i egen seng.
I nat er han vågnet op til flere gange hele natten igennem og det eneste der hjælper er amning! Hvis jeg ikke ammer, så vågner han helt op. I går måtte jeg, efter flere timers vågenperiode ud og gå m barnevognen, før han faldt i søvn igen. Han var helt frisk og ville snakke og bevæge sig.
(Det skal lige siges, at jeg selv er syg m forkølelse og ondt i halsen og har været det godt en uge. Han ser umiddelbart ikke ud til at være ramt, fordi han virker frisk og glad om dagen og ikke er forkølet.)
Dagsrytmen ser således ud nu:
ml 5-8 amning 1
Vågner ml 8-9:30
9:00-9:30 Morgenmad
10:30 mellemmåltid hvis han ikke har spist meget morgenmad, fordi han er ammet v 8-9-tiden
11:00-12:30 lur
13:00 frokost
15:00-16:00 lur
16:00 amning 2 nogle gange efterfulgt af mellemmåltid hvis han ikke har spist meget til frokost
18:00 aftensmad, spiser primært selv fingermad fra vores aftensmad suppleret med grøntsagsmos
20:00 amning 3
20:30 puttes (afhængigt af hvornår han er vågnet fra sidste lur)
Ml 23-03 amning 4
Hvor lang tid plejer der at gå, før der igen kommer mere ro på nattesøvnen?
Skal jeg bare amme ham til ro eller skal jeg fastholde at han ikke skal ammes mere end 1-2 gange? Jeg havde ellers i tankerne at prøve at udfase amningerne/amningen nat/tidlig morgen. Men det virker ikke oplagt nu.
Det er jo her, at jeg igen kan få skabt uhentsigtsmæssige vaner med fx meget amning om natten, som jeg jo gerne vil væk fra, men amningen virker som et quick fix og jeg vil heller ikke have at han begynder at vågne tidligt. Den sene rytme passer os RIGTIG godt - også set i lyset af at der gå lang tid før han skal i institution og derfor kan vi bevare rytmen sådan.
Jeg ser frem til at høre dine tanker!
Mange venlige hilsner