Brev:
Sprogudvikling
26. maj 2018
Alder:
18 mdr.
Sprogudvikling
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål vedr min søns sproglige udvikling. Han er nu 1,5 år, og da han var omkr 16 mdr, begyndte han at sige enkelte ord - eller rettere forsøgte. Fx "sagde" han ngt, der lød som "havregrød" "morgenmad", "hvad er det?" og andre mere simple ord.
Siden kom flere ord til (nej, mere, hov, sko, gå m.fl.), men det er, som om han har glemt de første ord igen og er "gået tilbage" i sprogudviklingen. Ingen i familien har fx hørt ham sige morgenmad de sidste par måneder, og "hvad er det" lyder nu helt anderledes (og længere fra den korrekte udtale) og "mere" er nu blevet til "me". Er det helt efter bogen, at børn sprogligt mister nogle af de erhvervede ord i en overgang, eller er det noget, vi skal være bekymrede for?
På forhånd tak for dit svar.
Ps: Tak for dit svar vedr vuggestuen. Vi har holdt samtalen med både leder og pædagog, og det har hjulpet lidt.