Svar: Urolig søvn (igen)

6. maj 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Velkommen tilbage til Danmark :)

Jeres datter er stadig i separationsfasen og det er derfor hun motorisk har rigtig svært ved at finde ro. Det er rigtig svært for hende at koble fra, overgive sig til søvnen og også finde fysisk ro. Det er derfor hun virker ekstra klyngende i forhold til dig samtidig med at hun er nysgerrig og åben overfor fremmede. Ligesom separationsfasen også forklarer, hvorfor hun bliver ulykkelig, når I går fra hendes værelse. Hun har rigtig meget brug for at kunne se jer, for at forstå, at I stadig er der, at I ikke forsvinder fra hende. Hun forstår ikke at I er lige inde i stuen eller på den anden side af væggen, når hun ikke kan se jer, så føler hun sig forladt og alene. Derfor bliver hun ked af det, når I går og lyser op i et smil, viser oprigtig glæde, når hun ser jer igen, når I vender tilbage til værelset.

I skal naturligvis forsøge at finde det rette puttetidspunkt om aftenen. Hvornår hun er parat til at sove, vil afhænge af, hvor lange lure hun har taget om dagen, og hvornår hun er stået op af sin middagslur. Så nogle dage, vil det måske være passende, at hun puttes allerede kl 19.30, men andre gange skal hun måske puttes en times tid senere kl 20.30, for at være mere parat til at sove og derfor kunne sove mere sammenhængende, så hun ikke vågner op og tror, at I skal lege.

Det kan også være en rigtig god idé ,hvis I kan indføre en aftenrutine, der ser således ud nu:

Aften 17.30-18: Aftensmad, spiser som jer - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. Badet vil hjælpe hende til større fysisk ro, hvis det ligger ca. en time før hun puttes.

Tilbydes en godnatgrød, måske kl 19.30. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller lignende. Og gerne vand eller mme af kop sammen med. Får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Det er rigtig fint, at hun ikke længere får en drømmeflaske. Nu hvor hun er 10 måneder, vil det være passende med to flasker i døgnet og det er fint, hvis hun tilbydes en flaske før sin middagslur og så en flaske om aftenen, før hun puttes. Det vil naturligt også gøre det lettere for personalet i vuggestuen at putte hende, hvis hun vil tage imod en flaske. Og det kan være et trygt og dejligt ritual for hende, når hun starter i vuggestue lige om lidt.

Netop fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget lige nu, og hun skal starte i vuggestue om 1.5 uge, så vil jeg ikke anbefale jer at lave større ændringer i hverdagen. Den rytme hun har kan godt fungere med hverdagen i vuggestuen og der vil naturligt ske en masse med hendes søvn, når hun pludselig skal vænne sig til at være i den nye verden, som vuggestuen er.

Når I putter hende, og hun rejser sig - så må I forsøge at vurdere, om hun lige nu har brug for tid til at tumle lidt rundt, før hun er parat til at sove. Sengen er et dejlig sted at øve sig motorisk, hun kan trække sig op ved tremmerne, og slår sig ikke så meget, når hun falder - og det er helt naturligt, at hun derfor øver sig i tremmesengen. Og nogle børn har brug for at kunne rejse sig, sætte sig, tumle rundt osv. i måske 15-20 minutter, før de så er parat til at lægge sig ned og lade roen komme over dem. Og I skal her vurdere, om I behøver sidde der imens - det er ikke sikkert, at I behøver være der, før hun viser sig parat til at sove.

Og ja, - lige nu skal I sandsynligvis hjælpe hende med at blive lagt ned, for det mestrer hun ikke altid selv. I takt med at hun om dagen øve sig og bliver bedre og bedre motorisk, kan komme fra liggende stilling til siddende stille, kan rejse sig og finde ud af at sætte sig igen osv. så vil hun naturligt også kunne det om aftenen og om natten. Men så længe hun ikke mestrer det hundrede procent selv, så er I nødt til at hjælpe hende. Og det er ikke problematisk at hjælpe hende med stillingskift, fordi hun ...

Annonce

... naturligt i løbet af de næste par måneder, selv vil kunne finde en stilling at ligge i, som er rar for hende, når hun skal sove.

Når hun græder, når I går fra hende, så skal I prøve at vurdere, hvad gråden handler om. Nogle gange græder hun måske fordi hun er overtræt. Efter en lang dag med mange oplevelser og stimuli og hvor hun har brugt sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, så kan det godt være svært at finde roen og skulle sove - og så græder hun, fordi hun er rigtig træt. hvis du ved at puttetidspunktet er rigtigt og alle forudsætninger for at sove godt er opfyldt (aftensmad, bad, frottering, godnatgrød, tidspunkt, rar stemning, rar seng osv.) så kan du roligt putte hende, sidde hos hende og hjælpe hende ind i søvnen med nærhed. Her vil hun ofte græde kortvarigt og vil så netop med jeres hænder overgive sig til søvnen, netop fordi hun bare er rigtig rigtig træt.

Men hun kan også græde ulykkeligt. Hvor hun rejser sig, står med armene løftet og signalerer "tag mig op, gå ikke fra mig". Og her er det naturligvis vigtigt, at I tager hende op, sætter jer med hende og beroliger og betrygger, og når hun så virker parat, så putter I hende igen. Er hun ulykkelig eller giver hun udtryk for at have brug for jeres nærhed, så skal hun naturligvis have dette og her er det vigtigt, at I ikke går fra hende og lader hende græde.. gråden er her netop udtryk for, at hun har brug for jer.

Så kan børn dog også have det, som jeg kalder for "protest-gråd". Det er sådan en slags "jeg vil ikke sove nu, jeg vil hellere lege-gråd", og her kan det nogle gange være en god idé at gå kortvarigt fra hende. Ikke fordi at hun skal blive yderligere ked af det, men fordi I ved at gå med jeres kropssprog signalerer, at det er sovetid og ikke legetid. Nogle gange så kan børn i jeres datters alder godt tolke det at vi bliver siddende som at I gerne vi lege, og er der for underholdning - og for at lære hende, at I ikke er det, så kan I godt vælge at gå kortvarigt fra hende. Jeg kalder dette for se-til-metoden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Se-til-metoden er ikke en kontrolleret grådmetode. Det går altså ikke ud på at hun skal græde! Det handler om, at hun skal lære, at I stadig er der, selvom hun ikke kan se jer. Hvis hun begynder at græde, så skal du naturligvis blive hos hende - det er vigtigt, at hun er tryg og ikke er bange for at være alene. Vælger du at gå, så skal du kun være kortvarigt væk - du skal ikke være væk så længe, at hun bliver ulykkelig. Det betyder, at du ofte kun skal være væk i max 3 minutter - og du skal ikke forlænge tiden. Det er netop vigtigt, at du går tilbage til hende - også selvom hun ikke græder. Det er netop ikke meningen, at hun skal nå at blive ulykkelig.

Det handler om at lære hende, at hun godt kan ligge alene lidt, og du kommer tilbage igen. Hun behøver således ikke græde, for at få en reaktion fra dig - hun kan trygt og roligt regne med, at du kommer og er der for hende, når hun har brug for det og derfor kan hun trygt lægge sig til at sove.

Når hun vågner kl 03-04, så kan det både hænge sammen med den udvikling hun går igennem, ekstra drømme aktivitet - det faktum at I er flyttet og hun skal vænne sig til en nu hverdag. Hendes rytme om dagen kan også spille ind osv. Der er rigtig mange faktorer i spil her..

Det lyder for mig som om, at der både er udvikling og alder at tage hensyn til, jeres datter skal måske puttes lidt senere, end hun bliver det lige nu - alt efter hvornår hun er stået op fra sin middagslur og hvor lang den har været. Hun forstår ikke helt, at det er sovetid, når hun puttes, og det lyder også som om, at hun måske har brug for at komme af med lidt overskudsenergi, før hun er klar til at sove...

Det er begrænset, hvor meget I kan ændre lige nu og med vuggestuestarten in mente, så tænker jeg, at tiden også må arbejde lidt for jer. Jeg håber dog, at du kan bruge mine tanker lidt videre - og rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!