Brev:
Svær putning og uro
7. maj 2018
Alder:
8 mdr.
Svær putning og uro
Hej Helen.
Tak for dit hurtige svar sidst.
De råd du gav mig sidst i forhold til Selmas uro er rigtig fine, jeg har prøvet dem før og nu også den sidste uge, men vi er oppe på, at det tager to timer at putte hende, plus at hun sover rigtig dårligt om natten. Jeg er efterhånden så træt og frusteret over at bruge to timer hver aften, og jeg er pt der, hvor jeg ikke synes, det er hyggeligt at putte hende. Ydermere er der mistrivsel hos hendes storebror som gør at det nu er ekstra vigtigt, at jeg har overskud til ham. Og det overskud har jeg ikke med de aftener og nætter. Så jeg er nødt til at se om jeg kan ændre noget.
Som det er nu falder hun ikke i søvn ved brystet, som jeg kan se du tror hun gør. Hun ligger en halv time eller tre kvarter ved det og slår derefter øjnene op er begynder at okse rundt i sengen. Hun kan okse så meget, at hun helt gylper af det. Jeg forsøger at ae hende på ryggen, men hun ligger jo ikke stille men derimod "farer" rundt i sengen.
Jeg forsøger mig også med, at hun får lov at "gasse af" i sin gen seng, men der får hun sig rejst på benene i løbet af få minutter(hun er fyldt 8mdr idag) Hvor det tidligere virkede at gå med hende svøbt eller vugge hende svøbt virker det ikke. Godnatgrød får hun inden putning så jeg tænker faktisk ikke hun er sulten? Nogle gange bliver hun ammet af fire gange, før hun endelig "overgiver sig til søvnen" og ofte vågner hun så en halv til en hel time senere og vil have bryst igen. Og uanset hvor meget eller lidt mad og bryst hun får i løbet af dagen vågner hun mellem 1-2 og skal have bryst om natten.
Hun sover stadig ustabilt om dagen men putningen er præcis den samme om hun har sovet tre lure om dagen, to gode lure eller som igår kun sov fra 13-15. Og i går da hun kun sov to timer var hun i dejligt humør ligesom hun er med to eller tre lure.
Nogle gange tager jeg hende op når jeg er ved at blive irriteret efter at have forsøgt at putte i en time eller halvanden og med ind i stuen fordi jeg tænker at "søvntoget" er kørt som du kalder det. Så leger hun ganske som hun gør i løbet af dagen. Hun bliver typisk ikke pylret om aftenen, når hun er træt, men klør på. Til gengæld kan hun så blive pylret næste morgen efter en times vågenhed fordi hun jo slet ikke har sovet nok.
Jeg er efterhånden ved at være urolig for om hun får nok søvn og ro til den lille hjerne der hele tiden arbejder, men ja hun trives jo faktisk rigtig godt, er glad, har overskud og udvikler sig fint.
Min kæreste har prøvet at tage over, med det resultat at Selma skreg i tre kvarter mens han puttede. Det gør hun i det mindste ikke, når jeg putter, men hun sover jo så heller ikke. Jeg synes virkelig, det er mærkeligt, at det skal være SÅ svært at putte hende og utroligt at hun ex ikke falder i søvn, når hun vugges i mine arme godt svøbt og tydeligvis er træt.
Venlig hilsen mig med "barnet der hænger i"
PS: Selma sover stadig i min seng, for når hun så eeendelig sover "tør" jeg ikke flytte hende af fare for hun vågner. Jeg har forsøgt et utal af gange at putte hende lige der hvor øjnene ruller som du skriver, men straks jeg ligger hende går hun i gang med at okse rundt i sengen.
Jeg har prøvet at ligge hende i sin egen seng men hun vågnede efter 45 min og endte jo så i min seng.
Jeg håber du kan finde hoved og hale i mit brev.