Urolig søvn (igen)

6. maj 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Urolig søvn (igen)

Hej Helen!

Vores datter er nu næsten 10 måneder, og vi er flyttet hjem til Danmark. Hun sover på eget værelse for første gang - har gjort det i en uge nu. Hun starter vuggestue den 16. maj. Mit spørgsmål går atter engang på urolig nattesøvn.

Dagsrytme har vi ikke meget af lige nu - måske det er flytningen, eller at sove alene eller endda tænderne, der også endelig ser ud til at være på vej. På samme tid har hun også sin første forkølelse. Hun har også en fase lige nu, hvor hver gang hun ser mig i løbet af dagen vil hun gerne op og er generelt tæt ved mine ben når jeg er der. Men på samme tid er hun vildt nysgerrig og åben, vil gerne tale med folk (på afstand) og øver sig hele tiden i at stå uden at holde ved noget.

Så der sker meget med hende, men jeg ville alligevel høre, om du havde nogle gode råd, så vi kunne arbejde mod en bedre nattesøvn. Cirka rytme:

- Hun vågner mellem om morgenen et sted mellem kl 5-6.30.
- Derefter grød og frugt
- Leg og en snack hvis hun bliver sulten igen
- Kl 9 er hun træt og sover enten 1 time eller den helt lange på 2,5-3t her (hun er begyndt at sove ude, hvilket umiddelbart virker til at være rigtigt godt til hende)
- Kl 11/12 frokost
- Leg
- Eftermiddagslur placeres alt efter længden af formiddagsluren. Hun ...

Annonce

... puttes med en flaske, som hun drikker der hvor hun skal sove.
- Kl 17 aftensmad
- Puttes til natten med en flaske et sted mellem kl 19-20

(Vi har droppet drømmeflasken da hun alligevel ikke drak noget længere og det vækkede hende mere end det gavnede)

Udfordringerne er følgende (ikke alle på samme tid, forskelligt fra dag til dag)
- at hun drikker flasken til putning og er super træt men vågner så op derefter og vil pjatte
- at hun vågner 1t efter putning og vil pjatte
- at hun vågner let op og er ked af det hver 20 minut, så der går lang tid før hun overgiver sig til den dybe søvn
- at hun sover meget uroligt og står op i sengen og kalder indtil vi kommer og lægger hende ned.
- at hun bliver dybt ulykkelig så snart vi forlader lokalet efter at være gået ind til hende for at lægge hende ned og hjælpe hende til at sove videre
- at hun vågner ved en 3-4 tiden og ikke vil sove videre før en time senere

Mine spørgsmål:
1. Hjælper vi hende for meget når vi lægger hende ned fra stående og putter hende?
2. Når hun bliver dybt ulykkelig når vi går ud fra hendes værelse, bliver vi nødt til at vende tilbage og sidde ved hendes seng, ellers går hun fuldstændigt i selvsving. Kan vi gøre noget anderledes?
3. Hvad kan man ellers prøve?

På forhånd tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"