Svar: Vågner om natten - får hun nok mad/drikke?
24. april 2018
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, - det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Jeg er naturligvis ked af at høre, at du ikke føler at mine råd har hjulpet jer endnu, men det lyder som om, at det går fremad hos jer:) Som jeg læser dit brev, så har I fået skabt mere rytme hele dagen igennem, og jeres datters indtag af mad er også blevet større - og det er rigtig godt. I følge din dagsplan, så får hun 5 mælkemåltider i døgnet, og det er faktisk passende for en pige på 6 knap 7 måneder...
Når hun søger brystet kl 03, så er det måske fordi hun ikke drikker helt nok i løbet af dagen. De fleste børn vil i 6 måneders alderen stadig have behov for at få mælk enten før deres formiddagslur eller om eftermiddagen. Og da jeres datter ikke ammes formiddag og/eller eftermiddag, så kan det altså godt være forklaringen på, at hun søger brystet ekstra om natten. De fem amninger som mange børn ofte har brug for i slutningen af 6 måneders alderen ligger ofte tidlig morgen, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften...
Når hun bliver 7 måneder, så vil det ofte være passende med 4 amninger/flasker i døgnet, og det er først i denne alder af mælken før formiddagslur og om eftermiddagen ofte forsvinder helt. Da jeres datter ikke helt er fyldt 7 måneder endnu kan det altså godt være lidt for tidligt, at hun har sagt fra overfor mælken om dagen - og igen - derfor er nødt til at søge det om natten. Du skal her naturligvis sikre dig, at hun ikke siger fra overfor mælken om dagen, fordi hendes skemåltider er for store. Hun skal naturligvis have den mængde mad, som hun har behov for, men det kan nogle gange være bedre, at du giver hende 1 dl. grød eller mos, og hun så efterfølgende drikker sin mælk, end at du giver hende 1.5-2 dl. grød eller mos og hun så ikke drikker mælken, men ender med at afvise brystet eller flasken.
Du skal altså lige nu være opmærksom på, om hun skal indtage lidt mere mælk og vand i dagtimerne, for at hun kan undvære det midt nat. Og hvis du ikke kan få hende til at drikke mere om dagen end hun allerede gør, og hun afviser bryst og flaske formiddag og eftermiddag, så vil det være godt, at du lader hende få den ekstra amning midt nat.
Når hun så bliver 7 måneder, så må du gerne begynde at trappe ud af amningen kl 03, så hun stadig får flaske kl 20 og kl 23, men derefter så sover til kl 05, hvor hun så ammes som nu. Det betyder, at hun i den alder stille og roligt kan begynde at sove 5-6 timer uden mælk. Det er her, at du skal bruge den metode jeg tidligere har beskrevet, hvor du igen og igen lirker brystet ud af munden på hende.
I første omgang må du gerne forsøge at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke, at du er der, så hun ikke per automatik tilbydes brystet, Men hvis du kan mærke, at hun har brug for brystet, så giver du hende brystet, men lader hende kun die kortvarigt, så hun ikke fylder sig med mælk. Du skal altså lirke brystet ud af munden på hende igen og igen, så hun til sidst lærer at sove uden at få mælk midt om natten og uden at behøve dit bryst i munden :) Lad hende gerne sove på afstand af dig, så hun ikke ligger foran mælkebaren om natten og ikke selv kan finde dit bryst, når hun vågner :)
Med hensyn til hendes vågenperiode om natten, så lyder det til at være udviklingen der kommer ind her. Mange børn har faktisk en periode i 6-7 måneders alderen, hvor de pludselig ligger vågne om natten. De er ikke kede af det, men de ligger og plurer og snakker i mørket... Det er lidt som om, at de udnytter de mørke og stille nattetimer til at øve deres stemme... Der er ofte tale om en periode (nogle uger) og så stopper det ofte igen. Det er der vigtigt er, at du ikke tager hende op, ikke begynder at amme hende eller være aktiv. Det er ikke meningen, at hun skal få en rytme, hvor hun tror, at I skal være pludren og aktive om natten. Du skal derfor forsøge ikke at reagere for meget på de lyde hun laver, men i stedet signalere, at det er sovetid.
Bliver hun ked af det, så skal du naturligvis være der, berolige hende, give hende den nærhed og kontakt, som hun har behov for - men ligger hun bare og pludrer og virker glad og tilfreds, så lad hende ligge :)
Med hensyn til sutten, så er det rigtig godt, at hun kan finde ro med den og ikke behøver bryst eller flaske i munden for at sove. MEN du skal være opmærksom på at sutten naturligt vil falde ud af munden på hende, når hun sover og hvis du per automatik kommer den i munden på hende, når du hjælper hende med stillingskift, beroliger hende med dine hænder, putter dynen over hende som hun har sparket af osv. Så lærer hun at sutten skal være i munden og det kan faktisk gøre, at hun får det, som jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det betyder, at hun ikke kan sove uden sin sut i munden og derfor vågner hver gang hun taber den i vished om at du kommer og giver den i munden igen...
Derfor - det er fint, hvis du giver hende sutten i munden, når hun skal sove, så hun får den til at begynde med og den hjælper hende med at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen. Men prøv om du kan undgå at give hende den i munden hver gang du hjælper hende om natten, prøv om du kan få hende videre i søvnen med dine hænder og kærtegn og uden at hun behøver få noget i munden hver gang... :)
Og så med hensyn til erstatning og mælkebehov. Det er vigtigt, at hun får modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år. Og du bør bruge mme i al den grød og mos, som du laver udelukkende til hende. I takt med, at hun begynder at få mere og mere familiemad, vil du naturligt ikke tilsætte mme i hendes grøntsagsmos, men hun vil stadig skulle have mme i sin grød. Og laver du en mos, som du kun serverer for hende, vil det være rigtig godt, at du også kommer mme i den.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske