Lange lure med mange opvågninger

25. april 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Lange lure med mange opvågninger

Hej igen igen.

I de sidste 2-3 uger sover min datter på 6,5 uge, nogle lange lure om formiddagen. Vi står op ved 6 tiden og hun er klar til sin første lur 0,5-1 time efter det. og så sover hun til ved ca 8:30 da jeg bliver nødt til at flytte hende i autostolen eller barnevognen og aflevere storebror og det vågner hun som regel af. Så sover hun ofte igen fra kl. 9-9:30 og så kan hun mange dage faktisk sove helt ca til kl. 14. Nogle dage har hun dog vågne perioder her i mellem men det er max 1 time af gangen hun er vågen.

Problemet består bare i, at under alle hendes lure om formiddagen så vågner hun op riiigitig mange gange. Hendes morgenlur på 1-1,5 skal jeg nærmest stå og vugge hende i slyngevuggen hver 3-4-5 minut - til stor frustration fra storebror som gerne vil have lidt tid med mor. Og under hendes lange formiddags/middagslur hvor jeg går hende i søvn i barnevognen så har hun rigtig mange opvågninger. Af og til tager hun lige et stræk på 30 minutter uden opvågninger. Men det at vugge hende videre går at hun jo faktisk kan sove rigtig længe. Når der er gået et stykke tid mellem amningerne, ammer jeg hende også videre i søvnen så jeg ved hun får noget at spise.

Det underlige er bare, at når hun så vågner fra sin lange lur ved 14-15 tiden, så er hun igen max ...

Annonce

... vågen én time og så er hun træt og herefter sover hun kun lure på ca- 30-45 minutter (uanset om vi går en tur i barnevognen som er længere end de 45 min) er vågen en time igen og er træt og pylleret og ofte med skrigture sidst på eftermiddagen og aftenen. Efter kl. 18 er det som om hun konstant er overtræt man ikke kan falde til ro. Samtidig har jeg svært ved at få hende til at ville ligge ved brystet om aftenen, 3 aftner har hun skreget som en stukken gris hver gang jeg ligger hende ved brystet men har haft held med at hun så har taget ca 100 ml af flasken og jeg må så gå hende i søvn på armen og så sover hun som regel ved 22-22:30 tiden.

Hun sover egentlig okay om natten, kan tage stræk på 2-3 timer som regel (nogle nætter dog med nogle flere opvågninger) men de nætter hvor hun har mange opvågninger, gylper hun som regel en del først på morgenen fordi jeg simpelthen tror hun har spist mere end hendes behov.

Suk - det blev en lang förklaring. Men mine tanker går bare på, om hun skal vækkes fra sin lange formiddag/middagslur, når hun ikke er ældre? Eller hvis det nu begynder at gå ud over nattesøvnen.

Og er det normalt nok at hun kun er vågen de der 45 min til 1 time før hun er træt igen? Eller skal jeg prøve at aktivere hende lidt mere.

Med venlig hilsen
Sao

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge