Brev:
Lange lure med mange opvågninger
25. april 2018
Alder:
1 mdr.
Lange lure med mange opvågninger
Hej igen igen.
I de sidste 2-3 uger sover min datter på 6,5 uge, nogle lange lure om formiddagen. Vi står op ved 6 tiden og hun er klar til sin første lur 0,5-1 time efter det. og så sover hun til ved ca 8:30 da jeg bliver nødt til at flytte hende i autostolen eller barnevognen og aflevere storebror og det vågner hun som regel af. Så sover hun ofte igen fra kl. 9-9:30 og så kan hun mange dage faktisk sove helt ca til kl. 14. Nogle dage har hun dog vågne perioder her i mellem men det er max 1 time af gangen hun er vågen.
Problemet består bare i, at under alle hendes lure om formiddagen så vågner hun op riiigitig mange gange. Hendes morgenlur på 1-1,5 skal jeg nærmest stå og vugge hende i slyngevuggen hver 3-4-5 minut - til stor frustration fra storebror som gerne vil have lidt tid med mor. Og under hendes lange formiddags/middagslur hvor jeg går hende i søvn i barnevognen så har hun rigtig mange opvågninger. Af og til tager hun lige et stræk på 30 minutter uden opvågninger. Men det at vugge hende videre går at hun jo faktisk kan sove rigtig længe. Når der er gået et stykke tid mellem amningerne, ammer jeg hende også videre i søvnen så jeg ved hun får noget at spise.
Det underlige er bare, at når hun så vågner fra sin lange lur ved 14-15 tiden, så er hun igen max vågen én time og så er hun træt og herefter sover hun kun lure på ca- 30-45 minutter (uanset om vi går en tur i barnevognen som er længere end de 45 min) er vågen en time igen og er træt og pylleret og ofte med skrigture sidst på eftermiddagen og aftenen. Efter kl. 18 er det som om hun konstant er overtræt man ikke kan falde til ro. Samtidig har jeg svært ved at få hende til at ville ligge ved brystet om aftenen, 3 aftner har hun skreget som en stukken gris hver gang jeg ligger hende ved brystet men har haft held med at hun så har taget ca 100 ml af flasken og jeg må så gå hende i søvn på armen og så sover hun som regel ved 22-22:30 tiden.
Hun sover egentlig okay om natten, kan tage stræk på 2-3 timer som regel (nogle nætter dog med nogle flere opvågninger) men de nætter hvor hun har mange opvågninger, gylper hun som regel en del først på morgenen fordi jeg simpelthen tror hun har spist mere end hendes behov.
Suk - det blev en lang förklaring. Men mine tanker går bare på, om hun skal vækkes fra sin lange formiddag/middagslur, når hun ikke er ældre? Eller hvis det nu begynder at gå ud over nattesøvnen.
Og er det normalt nok at hun kun er vågen de der 45 min til 1 time før hun er træt igen? Eller skal jeg prøve at aktivere hende lidt mere.
Med venlig hilsen
Sao