Svar: Det går bedre... men

3. april 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går bedre :)

Det lyder rigtig godt, at aftengrøden fungerer, og det er okay, hvis jeres datter ikke vil ammes eller have flaske sen aften, men nu sover indtil klokken er 03/04. Hun må meget gerne få to amninger (eller flasker), og de kan fint ligge f.eks. kl 20 og kl 03 lige nu.

Det vil naturligt være rigtig godt, at du hen af vejen trapper ud af amningen midt nat, for I har begge brug for sammenhængende nattesøvn. Og det gør du ved at afkorte amningen mere og mere, så lige nu tilbyder du hende brystet, når du fornemmer, at det er nødvendigt, for at hun kan sove videre og intet andet virker, men gradvist skal du trække brystet til dig, så hun dier kortere og kortere tid og til sidst helt kan undvære brystet. Samtidig er det vigtigt at du kærtegner hende på en bestemt måde, beroliger med dine hænder, en putteklud, beroligende ord eller lignende, så dette stille og roligt tager mere og mere over. I takt med at brystet lirkes ud og amningen kl 03 på den mål stopper, så tager det nye beroligende ritual mere og mere over.

Det er naturligt, at hun om aftenen ca kl 19.30-20 stadig har brug for amning eller flaske for at kunne sove. Det er ofte dette mælkemåltid som forsvinder sidst og i princippet må du gerne bibeholde denne amning så længe både du og hun trives med det. Flasken bør dog trappes ud i løbet af et par måneder... mange stopper helt med flaske omkring 14-15 måneders alderen og i stedet kan hun så tilbydes mme af en kop sammen med sin godnatgrød.

Igen sættes et andet ritual i stedet - puttebamse, putteklud, kærtegn, godnatsang osv. som I nu er begyndt på - men lige nu er det fint, at hun stadig ammes eller får en flaske. I skal dog være opmærksomme på hendes puttetidspunkt. Hvis det tager en time at få hende til at sove hver aften, så bliver hun måske puttet for tidligt og skal først puttes det senere i en periode. I er her ...

Annonce

... nødt til at se på, hvornår hun starter dagen, hvornår hun sover sin formiddagslur og middagslur, sikre jer at hun ikke powernapper om eftermiddagen osv. så I på den måde forsøger at regne jer frem til, hvornår hun er putteklar. Hvis hun f.eks. puttes allerede kl 19, så skal hun måske først puttes kl 20...

Det er naturligt, hvis hun l lige nu har en stor motorisk uro i kroppen og ikke kan finde ro. Og derfor rejser sig op i tremmesengen. Her skal I prøve at vurdere, hvorvidt hun har brug for at kunne tumle lidt rundt, komme af med lidt energi, og det vil være helt okay, at hun øver sig lidt motorisk, før hun skal sove - hvis hun er glad og hygger sig med det. Ikke hvis hun græder og er ked af det :)

Da du lige nu ammer hende, så vil det være rigtig godt, hvis du kan sætte dig med hende og amme hende tæt ved hendes seng og før hun så falder helt i søvn, så flytter du hende over i tremmesengen, holder hænderne beroligende på hende, så hun kan mærke dig, kærtegner, putter med bamse, klud osv. og så synger du en sang eller hjælper end spå anden måde ind i søvnen og luller hende til ro.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og når I så igen gerne vil forsøge med en flaske, så vil kan I gøre præcis på samme måde, eller I kan prøve at give hende flasken, imens hun ligger i sengen, så hun ikke oplever et skift fra favnen og ned hvor hun skal sove, men netop får lov til at lade roen komme over sig og falde i søvn, hvor hun ligger. Igen så I er der, holder hænderne beroligende på hende og hjælper hende det sidste stykke vej ind i søvnen. Prøve at nå dertil, hvor hun spiser af flasken, slipper den, kikker på jer, smiler, triller om på siden og falder i søvn :)

Det er på den måde naturligt, hvis hun har brug for at i er der, til hun falder i søvn, men putningen skal helst ikke vare en time, snarere 15 minutter....

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - også med indkøring i dagpleje/privat pasning :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor