Svar: Det går bedre... men
3. april 2018
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går bedre :)
Det lyder rigtig godt, at aftengrøden fungerer, og det er okay, hvis jeres datter ikke vil ammes eller have flaske sen aften, men nu sover indtil klokken er 03/04. Hun må meget gerne få to amninger (eller flasker), og de kan fint ligge f.eks. kl 20 og kl 03 lige nu.
Det vil naturligt være rigtig godt, at du hen af vejen trapper ud af amningen midt nat, for I har begge brug for sammenhængende nattesøvn. Og det gør du ved at afkorte amningen mere og mere, så lige nu tilbyder du hende brystet, når du fornemmer, at det er nødvendigt, for at hun kan sove videre og intet andet virker, men gradvist skal du trække brystet til dig, så hun dier kortere og kortere tid og til sidst helt kan undvære brystet. Samtidig er det vigtigt at du kærtegner hende på en bestemt måde, beroliger med dine hænder, en putteklud, beroligende ord eller lignende, så dette stille og roligt tager mere og mere over. I takt med at brystet lirkes ud og amningen kl 03 på den mål stopper, så tager det nye beroligende ritual mere og mere over.
Det er naturligt, at hun om aftenen ca kl 19.30-20 stadig har brug for amning eller flaske for at kunne sove. Det er ofte dette mælkemåltid som forsvinder sidst og i princippet må du gerne bibeholde denne amning så længe både du og hun trives med det. Flasken bør dog trappes ud i løbet af et par måneder... mange stopper helt med flaske omkring 14-15 måneders alderen og i stedet kan hun så tilbydes mme af en kop sammen med sin godnatgrød.
Igen sættes et andet ritual i stedet - puttebamse, putteklud, kærtegn, godnatsang osv. som I nu er begyndt på - men lige nu er det fint, at hun stadig ammes eller får en flaske. I skal dog være opmærksomme på hendes puttetidspunkt. Hvis det tager en time at få hende til at sove hver aften, så bliver hun måske puttet for tidligt og skal først puttes det senere i en periode. I er her nødt til at se på, hvornår hun starter dagen, hvornår hun sover sin formiddagslur og middagslur, sikre jer at hun ikke powernapper om eftermiddagen osv. så I på den måde forsøger at regne jer frem til, hvornår hun er putteklar. Hvis hun f.eks. puttes allerede kl 19, så skal hun måske først puttes kl 20...
Det er naturligt, hvis hun l lige nu har en stor motorisk uro i kroppen og ikke kan finde ro. Og derfor rejser sig op i tremmesengen. Her skal I prøve at vurdere, hvorvidt hun har brug for at kunne tumle lidt rundt, komme af med lidt energi, og det vil være helt okay, at hun øver sig lidt motorisk, før hun skal sove - hvis hun er glad og hygger sig med det. Ikke hvis hun græder og er ked af det :)
Da du lige nu ammer hende, så vil det være rigtig godt, hvis du kan sætte dig med hende og amme hende tæt ved hendes seng og før hun så falder helt i søvn, så flytter du hende over i tremmesengen, holder hænderne beroligende på hende, så hun kan mærke dig, kærtegner, putter med bamse, klud osv. og så synger du en sang eller hjælper end spå anden måde ind i søvnen og luller hende til ro.
Og når I så igen gerne vil forsøge med en flaske, så vil kan I gøre præcis på samme måde, eller I kan prøve at give hende flasken, imens hun ligger i sengen, så hun ikke oplever et skift fra favnen og ned hvor hun skal sove, men netop får lov til at lade roen komme over sig og falde i søvn, hvor hun ligger. Igen så I er der, holder hænderne beroligende på hende og hjælper hende det sidste stykke vej ind i søvnen. Prøve at nå dertil, hvor hun spiser af flasken, slipper den, kikker på jer, smiler, triller om på siden og falder i søvn :)
Det er på den måde naturligt, hvis hun har brug for at i er der, til hun falder i søvn, men putningen skal helst ikke vare en time, snarere 15 minutter....
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - også med indkøring i dagpleje/privat pasning :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske