Brev:
Dårlig nattesøvn - 4 mdr.
3. april 2018
Alder:
4 mdr.
Dårlig nattesøvn - 4 mdr.
Hej Helen.
Jeg har længe fulgt din brevkasse og har været utrolig glad for at læse med på sidelinien. Jeg elsker din indgangsvinkel til problemstillingerne og at du bruger tid på en grundig og personlig besvarelse af dine læseres breve, på trods af du ofte gentager dig selv (eftersom mange af de udfordringer vi forældre står med er ret lig hinanden). Jeg har forsøgt at se om jeg evt. kunne finde svar/løsninger til de problemstillinger som min mand og jeg har, ved at læse mange af dine læserbreve, men der er rigtig mange og det er derfor stadig ikke helt lykkedes mig og derfor vælger jeg nu selv at skrive ind til dig.
Vi fik i november 2017 en fin, lille pige på 2910 g og 48-49 cm (de havde lidt svært ved at måle hende) som jeg den dag i dag stadig fuldammer.
Hun tog rigtig godt på i starten men omkring 2 mdr. alderen havde hun stagneret lidt og vores SP var lidt obs og ville have en ekstra vejning. Hun er efterfølgende begyndt at tage lidt på igen. Jeg har som sådan ingen bekymringer omkring hendes vægt, eftersom hun stortrivedes i det daglige. Hun elsker at lege og pludre og har masser af energi. Hun er den aller mindste i vores mødregruppe, men det skal også lige nævnes at hun er halv asiat, 1/4 chilensk og 1/4 dansk og det er tydeligt at se på hende at det er de "små" gener der dominerer, så hun er generelt en meget lille baby.
I hendes 2 første levemåneder, sov hun rigtig fint. Som regel vågnede hun kun 2-3 i løbet af natten pga. amning, hvilket jeg selvfølgelig synes er ganske naturligt.
Men da hun blev omkring de 2 mdr. ændrede hendes nattesøvn sig. Jeg var godt klar over at der muligvis ville komme en ændring ved de 3-4 mdr. så det kom lidt bag på mig. Hun begyndte at vågne hver 2.-3. time, men ikke nødvendigvis pga. sult.
Hun ville bare trøstes og så sove igen. Det stod på i ca. nogle uger indtil hun
ramte et udviklingsspring, hvilket forværrede det, så hun vågnede hver 1,5-2. time
og da hun var ca. halvvejs inde i sit spring, fik hun 2 tænder i undermunden... det forværrede søvnen yderligere, så hun vågnede et sted mellem 5-50 min. hele natten igennem i 2 uger.
Da tænderne var brudt igennem og springet var slut, begyndte hun at sove lidt "bedre" og vågner nu, kun når der er gået mellem 50 min-1,5 time. (en sjælden gang 2 timer!) somme tider vågner hun oftere.
Hendes lure om dagen, har hun altid været god til (undtagen da hun lige var inde i sit udviklingsspring og fik tænder) men den sidste uge er det desværre også gået ned af bakke.
Vores dag er således:
Vågner typisk helt op mellem kl. 6.30-7.30.
Er aktiv, leger, pludrer og tumler og er vågen i max. 2 timer
Bliver ammet og puttet til 1. lur.
Sover altid i en drømmepose i sin barnevogn udenfor.
Sov ca. 2-2,5 timer (men det gør hun ikke mere...nu vågner hun efter 30-40 min. hvor hun er kommet igennem hendes søvncyklus og kan ikke altid vugges til at sove videre!) nogle gange sov hun også denne 1. lur på 3 og 4 timer i streg UDEN at vågne.
Vågner, bliver typisk ammet og får skiftet ble
Er aktiv, leger, pludrer og tumler i max. 2 timer igen.
Bliver ammet og puttet til 2. lur.
Sov igen ude i barnevogn i ca. 1-1,5 time (nu vågner hun efter 25-40 min, og kan ikke altid hjælpes videre i søvnen)
Vågner, bliver ammet og får skiftet ble.
Er aktiv, leger. pludre og tumler.
Bliver ammet og puttet til 3. lur.
Her bliver hun mere vanskelig og har svært ved at finde ro og give sig hen til søvnen. Så nogle gange er det i barnevognen, andre gange i soveværelset og ellers ovenpå mig.
Dette er som regel altid hendes korte lur på ca. 30-40 min.
Hun vågner og vi leger. Hun er typisk vågen lidt længere om aftenen, som jeg ved du har nævnt er meget normalt. Om aftenen er hun vågen et sted mellem 2-3 timer før hun vil puttes til natten.
Henover eftermiddagen og aftenen kan jeg mærke at hun vil ammes oftere, så det er med intervaller mellem ca. 1-1,5 time (max 2 timer)
Hun har siden sit udviklingsspring haft den tendensen med at die og slippe hele tiden, fordi omverdenen er lidt for interessant, hvilket har gjort det ekstremt svært at amme hende og sikre mig at hun egentlig var ordentlig mæt. Så det er netop blevet til meget "sjat-spisning", fordi hun ikke kunne fastholdes, da hun virkelig protesterede!
Jeg har virkelig prøvet at fastholde hende i amningen men det har ikke været muligt, så jeg så mig nødsaget til at amme hende meget ofte hele dagen igennem, for at sikre mig at hun fik nok næring. Dog synes jeg det er blevet en smule bedre indenfor de sidste par dage.
Vi har er et fast putteritual til natten, som bliver gentaget hver aften, så hun ved at det er godnat-tid og hun bliver altid ammet til natten. Jeg forsøger at ramme hendes "sluk-knap" så hun ikke sover 100% ved mit bryst, men at jeg lægger hende fra mig lidt før, så hun falder i søvn på sengen. Det lykkedes dog ikke altid og jeg bliver ofte nødt til at lægge mig tæt op af hende så hun kan falde helt i søvn.
Hun sover typisk ,mellem 19:30-20:30 hvor hun førhen først ville sove ved 23:00-tiden (det nævner du også er ganske normalt) og havde rigtig svært ved at give sig hen til søvnen, på trods af jeg holdt meget nøje efter hende signaler (gaber, stirrer lidt tomt ud i luftet, hiver sig i ørerne og gnider i øjnene) så jeg ramte "søvn-toget" :) men den sene sengetid ændrede sig, da hun var omkring 2,5-3 mdr.
Første gang hun vågner er det ofte allerede efter de 45 min. nogle gange 1 time og en sjælden gang 1,5 time. Det er som om hun har rigtig svært ved at komme videre i sin søvn. Her bliver jeg nødt til at trøste hende og det er ikke nok med et "ssshhh ssshh" og hånd på brystet. Hun SKAL mærke at jeg tager hende i favnen, hvis først hun skriger. Hvis jeg nu allerede ligger ved siden af hende og hører hende klynke og ikke rigtig kan finde roen igen, så hjælper det SOMME tider at jeg bare ligger mig tæt ind til hende uden at tage hende op, men hun skal helst kunne dufte mig.
Herefter sover hun igen og vågner efter 1-1,5 time enten for at få trøst eller bryst. Nogle gange kan jeg mærke hvis det er for tidligt på natten at jeg tilbyder hende bryst, fordi hun falder i søvn og bare ligger og sutter og så bliver hun selvfølgelig bare trøstet og lægger sig til at sove igen.
Hele natten fortsætter på denne måde, hvor jeg sørger for at hun bliver ammet med 3-4 timers interval. De andre gange hun vågner, der bliver hun trøstet og jeg bliver ofte nødt til at tage hende op til mig og vente til hun sover, før jeg kan lægge hende fra mig igen. Hvis jeg lægger hende ned for tidligt, så vågner hun og skriger igen. Hele det her natteroderi, gør at jeg ikke kan overskue at hun skal ligge i sin egen seng, fordi jeg skal op SÅ mange gange, så hun sover i vores seng ved siden af mig, oppe ved min hovedpude.
Omkring kl.5:00 hvor hun vågner og vil ammes, der har hun rigtig svært ved at finde ro igen og sove videre, så efter kl.5:00 vågner hun et sted mellem hver 30. 50. min indtil 6:30-7:30. Her er jeg så træt og udkørt at jeg til sidst bare lægger hende op på mit bryst og nogle gange lykkedes det hende at finde ro, så vi kan sove videre og sove 1-1,5 time mere om morgenen (stadig hvor vi står op ved 6:30-7:30-tiden)
Hun plejer i gennemsnit at sove 14-15 timer på et døgn, men nu hvor hendes daglige lure er gået helt i vasken igen, så sover hun kun 12-13 timer og jeg synes det kan mærkes på hende. Hun virker mere irritabel og pylret. Specielt hen på eftermiddag/aften.
Jeg har undret mig over at hun kan tage de lange sovestræk om dagen, uden problemer i barnevognen, så jeg svøbt hende om natten. Netop også fordi hendes arme og ben basker rundt og hun tit vækker sig selv ved det.
I barnevognen er hun helt fikseret og kan ikke få arme op til hovedet, da jeg selvfølgelig er bange for at hun bliver for kold, så det er egentlig kun hendes hovede der kan bevæge sig fra side til side.
Men selvom hun bliver svøbt, så laver hun sådan en "reje"-bevægelse frem og tilbage, hvor hovedet og benene mødes og hun kan slet ikke falde til ro igen.
Så gav jeg mig til at sy en ris-dyne, som kunne give hende noget tyngde på kroppen og evt. imiterer fornemmelse af drømmeposen, men det gjorde heller ikke underværker. Dog skal det lige siges at hvis IKKE jeg svøber hende til natten og lægger ris-dynen på hende, så er det stensikkert at hun vågner MANGE flere gange pga. hendes uro i kroppen.
Det er ikke muligt at putte hende i drømmeposen til natten, da den er ALT for varm og hun er i forvejen en meget varm baby. Vi har også forsøgt med sutteklud som dufter meget af min mælk, ved hendes ansigt og sågar en af mine svedige t-shirts.
Vi har forsøgt med sut utallige gange men hun vil IKKE acceptere den og ligeledes med flaske. Hun skriger hvis hun får flasken i munden og vi har prøvet både at dyppe den i min mælk, sukkervand og at hun lå ved mit bryst først og jeg sneg sutteflasken i munden i stedet, men det gjorde hende stiktosset. Har også forsøgt at vente til hun var rigtig sulten, før hun fik flasken men vi er lige vidt.
Jeg er efterhånden blevet meget modløs, mindre deprimeret og har MEGET mindre overskud pga. mangel på søvn. Jeg kan ikke sove i løbet af dagen, selvom vi har mørklægningsgardiner. Vi elsker vores lille pige overalt på jorden, men det her sætter vores parforhold på stor prøve, på trods af vi har været sammen i 15 år.
Desværre kan min mand slet ikke trøste vores datter om natten, hun bliver hysterisk og er en flitsbue i armene på ham, så han kan ikke engang hjælpe mig i weekenden, hvorom end meget han ønsker det.
Jeg har talt mange gange med vores SP, men hun bliver ved med at refere til 4 mdrs alderen, hvor man kan begynde på skemad, hvilket irriterer mig grænseløst eftersom jeg godt er klar over, at det ikke er dét der holder babymaver mætte til natten.
Jeg håber du vil dele lidt af dine tanker omkring det hele og har andre forslag til os, end ske-mad :)
De bedste hilsner
Zombie-mor