Svar: Svært ved at falde til ro

28. marts 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Førstegangs mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn og også har kunne finde brugbare råd i den, og at du nu har fået lyst til at skrive til mig selv - velkommen til :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng lige nu er igang med et stort udviklingsspring, og at dette naturligt spiller ind på hans søvn og evne til at overgive sig til søvnen. Netop i 3-4 måneders alderen oplever mange forældre, at barnets søvn ændrer sig.

Du nævner, at din dreng er meget svær at få til at sove, hvis I er andre steder og at I derfor prioriterer at mødregruppen er mest hos jer pt. Du fortæller dog, at han stadig har svært ved at sove, når huset er fyldt med gæster og jeg tænker, at det er helt naturligt for hans alder. Netop i 3-4 måneders alderen begynder han naturligt at følge med i hvad der sker omkring jer. Han kan se længere nu, han skelner rummet han er i, han skelner mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmede osv. Og han er derfor meget bevidst om, når I har gæster eller er andre steder - og det vil han naturligt reagere på.

Han bruger også sig selv mere fysisk, han holder hovedet selv, drejer sit hoved bevidst efter ting og lyd, hvis du sidder med ham i sofaen, så kikker han bevidst efter far, som kommer ind i stuen, - hans lyst til at opleve verden og hans bevidsthed øges netop nu - og det vil også spille ind på hans evne til at finde roen og overgive sig til søvnen.

Det er svært for ham at skulle sove. Det er sjovere at følge med, opleve, sanse og fornemme og dermed ekstra svært at koble fra. Så han vil naturligt protestere mod søvnen og mod at blive puttet, kan græde lidt ekstra protestgråd, en tydeligt overtræt gråd, indtil han endelig overgiver sig og falder i søvn. Og når han så endelig sover, så sover han ofte uroligt og ofte også afbrudt og kortvarigt...

Hans udvikling og bevidsthed mod verden spiller også ind på hans mælkeindtag - i denne alder kan han godt lade sig forstyrre, når du ammer ham - han spiser, slipper, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper igen og pludrer lidt med dig, tager fat og dier igen, slipper igen og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.

Søvnen ændrer sig også fysiologisk i 3-4 måneders alderen. Det betyder, at hans søvn begynder at indeholde flere søvnstadier, og han kan godt have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. I stedet for at sove videre, så vågner han op, har brug for trøst, beroligende hænder, blive vugget lidt, evt. lidt ekstra mælk for så at komme videre i søvnen igen...

Derfor skal du lige nu være opmærksom på ikke at komme ind i en rutine, hvor han ender med at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem. Det er rigtig godt, hvis du nu kan begynde at inddele hans døgn i vågne, aktive perioder, hvor du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk og mentalt - og at du så hjælper ham med at koble fra, finde roen, blive ammet og overgive sig til søvnen, når det er tid til at sove. Det lyder rigtig fint, at du oplever, at det ofte passer med ca. 2 timers vågenhed, så skal han have mælk og så skal han sove igen. Og det er vigtigt, at du lader mælk indgå som en fast del af hans putteritual.

Du skal være opmærksom på, at han spiser nok hele dagen igennem og ikke "slatspiser" for meget. Hjælp ham med at spise aktivt og effektivt ved brystet, så han tager godt fra, når han ammes - og tilbyd ham stadig også en tørstslukkende tår efter behov. Det er med til at sikre, at han sover længere sammenhængende lure og også kan sove nogle sammenhængende timer om natten.

Det er rigtig fint, at du har forsøgt at trappe ned på "hoppe på yogabold" og i stedet forsøgt at lære din dreng at få mælk og blive flyttet fra din favn, før han sover helt. Han skal ikke være vågen og ikke være grædende og ulykkelig, når du putter ham fra dig. Det er vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt dejligt og rart. Og du skriver, at det lykkedes for dig i 1-2 uger - men så gik det galt igen :) Det er en god idé, at du forsøger at gå tilbage til de rutiner, som du oplevede faktisk hjalp jer tidligere.

Når det så er sagt, så er der dog intet i vejen for at du lige nu vælger at lægge dig me ham og amme ham i dobbeltsengen. Det kan være en rigtig god måde at lære ham at falde i søvn liggende, og uden at han er i din favn og uden at han ...

Annonce

... skal hoppes med på en bold. Og stille og roligt kan du så arbejde hen imod, at han slipper dit bryst, smiler til dig, triller om på siden og sover - så han på den måde også vænnes til, at han ikke behøver brystet i munden for at falde i søvn. Han lærer altså at det er okay at ligge ned og sove, uden bryst, uden favn og uden at skulle hoppes med.

Du må også meget gerne putte ham i barnevognen og trille ham en tur dagligt, så han vænnes til at sove i sin barnevogn og bliver tryg ved disse rutiner. Det bliver naturligvis lidt lettere nu hvor solen får lidt mere magt og vejret bliver bedre - så på den måde arbejder tiden også lidt for jer :)

Jeg er helt enig med dig i, at du ikke skal kæmpe med ham, når han skal sove og ikke lade ham græde ulykkeligt. Han er stadig et meget lille barn, - på kanten til at spædbarnealderen er ved at være ovre, men stadig bare et lille menneske, og du skal naturligvis ikke gøre noget, som i dit moderhjerte føles forkert :) Han kan sagtens lære at sove hen af vejen og det på en tryg og god måde. Det er vigtigt, at du ikke kæmper en kamp for "princippernes skyld" - ro på og lyt til dig selv og hvad der føles godt for jer begge.

Prøv om du kan arbejde på en 3-lurs rytme og være opmærksom på at mange børn i denne alder går sent i seng - måske er han ikke parat til at sove før klokken måske er 22 og det er helt okay. En skitseret rytme til et barn på 3-4 måneder kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Når det er tid til at vågne, så starter dagen ofte med en lille ekstra amning

Står op, leger, er aktiv, pludrer osv.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Kommer op, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Vågner, er aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag/tidlig aften: Ammes og puttes til dagen 3. lur

Vågner og har ofte en længere vågenperiode om aftenen

Ammes efter behov, mange børn spiser i denne alder hyppigt om aftenen og fylder sig på den måde ekstra op til natten. Ammes naturligt før han puttes til natten.

Sen aften eller først på natten: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes efter behov - tidspunktet varierer efter hvornår han bliver puttet, altså hvor sent han går i seng...

Du skriver, at du gerne vil kunne lave et putteritual med ham, hvor han får natble og nattøj, bliver ammet eller får flaske, bliver puttet i sin seng og derefter falder i søvn med godnatsang. Det lyder rigtig fint, det kan godt lade sig gøre på sig. Jeg tænker dog, at hvis du gerne vil have, at han skal kunne tage imod en flaske, så er det vigtigt, at du ikke venter alt for længe med at introducere denne. Du skriver, at han ikke bruger sut og det kan derfor godt være, at han allerede nu vil protestere mod en flaske - du skal derfor være forberedt på, at det måske ikke lykkes for dig at vænne ham til flaske, men det skal naturligvis ikke forhindre dig i at forsøge.

Du skriver ikke, hvorfor du har et ønske om at kunne give ham flaske - men du skal naturligvis medtænke, hvornår din barselsorlov stopper, og hvor meget du har lyst til at bibeholde amning. Det anbefales, at han ammes (eller tilbydes flaske) til han er 1 år, og hvis du allerede nu ved, at far f.eks. skal overtage barselsperiode langt tidligere, så kan det være en overvejelse værd at introducere en flaske allerede nu.. Jo ældre han er, jo mere velfungerende amningen er og jo gladere han er for brystet, jo sværere kan det naturligt blive at få ham til at acceptere en flaske.

I takt med at jeres dreng bliver ældre, så vil hans rytme naturligt ændre sig. Hans søvn, søvnrytme og søvnbehov ændrer sig lidt hele tiden. Han vil få længere vågne periode, bliver naturligt mere og mere aktiv, hans vil begynde med skemad, hvilket også vil være med til at skabe mere rytme for dagen, så på den måde arbejder tiden også for jer. det er derfor vigtigt, at du også forsøger at finde roen i, at der lige nu er tale om en naturlig svær periode, fordi der udviklingsmæssigt sker meget - også med søvnen fysiologisk, så meget spiller ind. Når det så er sagt, så er det dog en god idé, at du som sagt forsøger at minimere behovet for at skulle hopes med på en bold - som du selv skriver, så er det meget uhensigtsmæssigt på sigt og han bliver jo ikke lettere :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Og rigtig god påske til jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor