Brev:
Sove på eget værelse, natamning og mad
30. marts 2018
Alder:
7 mdr.
Sove på eget værelse, natamning og mad
Kære Helen
Tak for svar på tidligere spørgsmål.
Jeg har nogle opfølgende spørgsmål.
Som du ved er det min mand der nu er på barsel og mig der studerer. Jeg læser til eksamen, hvilket jeg gør herhjemme - bl.a så jeg kan amme min søn. Jeg kan ikke få mig selv til, at give ham flasken i stedet.
Det betyder også, at det er mig der dermed ammer kl 23-00. Jeg har indtil nu stadigvæk ammet end del natten igennem - 3-4 gange for at få ro, så jeg kunnet sove. Men det resulterer i at jeg får afbrudt søvn og at han bare ikke spiser særlig meget regulær mad dagen igennem og at han associerer brystet med søvn. Han falder ofte i søvn med det i munden, og nærmest altid når han puttes til natten. Selvom jeg forsøger at han ikke skal det, så falder han først i søvn når jeg til sidst giver ham det, efter at have ligget og kaldt og været vågen. Han kan godt være vågen 1 time ekstra, hvis han ikke ammes i søvn til aften.
Han spiser ikke meget almindelig mad dagen igennem – oftest kun en ok portion til aftensmad, men jeg ved han er meget sulten, for han fortsætter med at være pylret indtil jeg giver ham brystet. Jeg har ammet ham tidlig morgen kort før vi vågner, før formiddagslur kl 9, nogle gange efter frokost, igen til middagslur kl 14, inden powernap kl 17;30 (hvis han har behov) og ved putning kl 19:30-20 (tidspunkt varierer efter om han har haft en 3 lur, som han efterhånden er ved at springe over) og så ammes han 22 hvor han vågner op og ikke sover før han får brystet, nogle gange igen kl 00, hvis jeg ikke har ammet kl 22 og til sidst ved 3-tiden. Det kan derfor godt nogle gange løbe op i mange amninger.
Som tidligere skrevet, så vækker vi hinanden, når vi sover sammen, og jeg har efterhånden et stigende behov for at min mand skal kunne tage over om natten, så jeg kan sove og være klar til læsning om dagen - og snart eksamen.
Vi er derfor, fra i går, begyndt med at vores dreng skal sove på eget værelse og kun ammes 2 gange om natten - sen aften og tidlig morgen. Det hele er jo nyt for ham. Den seng han sover i er ny – fordi den anden seng sidder fæstnet til min seng, og kan ikke flyttes.
Det resulterede (selvfølgelig fristes jeg til at sige) i at han var meget ked af det, og græd i 40 min inden han sov til natten. Når han græd, forsøgte jeg at trøste med ord, berøring, hans nusseklud og spillebamse. Når han græd for meget tog jeg ham op, og jeg gav ham også brystet et par gange for at berolige ham.
Og han græd igen midt nat, hvor min mand til sidst måtte gå rundt med ham, til kl 4, før han kom ind med ham (som aftalt) hvor han sov resten af natten hos mig efter at have diet ved mig.
Grunden til at vi gør sådan, er fordi jeg snart skal til eksamen, og vi tænker derfor, at den bedste måde er at gøre det sådan - på en gang. Min mand har gjort lignende med sine to børn, for mig er det mit første gang, da det er mit første barn.
Kan du hjælpe os? Kan du se en anderledes måde at gøre det på eller er vi på rette vej? Hvordan foreslår du, at vi lærer vores søn at sove uden bryst, sove på eget værelse og ikke ammes mere end et par gange om dagen og et par gange om natten? Jeg bliver ked af det, når han græder, og bliver i tvivl om det er rigtigt, den måde jeg/vi gør det på. Og jeg har dårlig samvittighed, fordi jeg føler, at jeg skulle have handlet lang tid før.
Med venlig hilsen
Anne